• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 9736
4
جعفرزاده ایمن آبادی

دخالت های دستوری عامل عدم ثبات نرخ ارز است

  • کد خبر : 39521
  • 13 مهر 1402 - 12:44
دخالت های دستوری عامل عدم ثبات نرخ ارز است
نظام بانکی دولت از بانک ها قرض می گیرد و بانک ها از بانک مرکزی، که این سیاســت تورم زا اســت و نرخ پول را افزایش خواهد داد. متاسفانه دخالت های دستوری دولت منجر به عدم ثبات در نرخ ارز و تک نرخی بودن آن و همچنین حذف یارانه ارزی نشــان دهنده عدم برنامه ریزی دولت است

گیلان شهر :جعفرزاده ایمن آبادی نماینــده مجلس دهم گفت: به نظر می رســد مجلس نقش نظارتــی خــود را در مورد طرح و برنامه های دولت را فراموش کرده است، به نظر می رسد برنامه و بودجه های ساالنه، مردم را تحت فشار قرار داده و جای سؤال اینجاست که کدام یک از وعده های دولت سیزدهم محقق شده است.

دکتر غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده سابق مجلس شورای اسالمی در گفت گو با »نقش اقتصاد« در مورد افزایش نرخ تورم در کشور، گفت: به نظر می رسد در مورد این موضوع چند برنامه باید در دستور کار قرار گیرد، در واقع دولت سیزدهم باید واقع بین باشد، چرا که روحیات آقای رئیسی به گونه ای است که توان و تحمل شنیدن هیچ گونه اخبار منفی را ندارد. نماینده مردم رشت در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه قرار بر این بود که تمام اقتصاددانان طبق دستور رئیس جمهور بر خط شــوند، تاکید کرد: بر اســاس گزارش مرکز آمار کماکان تورم در کشــور رو به رشــد فزاینده ای است، اما متاسفانه آراء مرکز آمار را تغییر می دهند، در واقع دولت باید اشــکاالت و اشتباهات خود را بپذیرد تا بتواند مشکالت را برطرف کند. ایشــان با بیان اینکه تیم دولت آقای رئیســی تیم اقتصادی و تخصصی نیســت، تاکید کرد: اصــالح نظام بودجه از جمله مواردی اســت که بیشــترین تأثیر را بر تورم و دخل و خرج در آمد دولت دارد که در قالب بودجه سنواتی و سالیانه به نمایش گذاشته می شود.

وی با اشاره به عدم برنامه ریزی مدون در کشور تصریح کرد: از سال ۱۴۰۱ افرادی که با الفبای بودجه غریبه بودند بر مسند کار آمدند و بدون توجه به فرمان رهبری مبنی بر اصالح نظام بودجه شروع به کار کردند. دولت اصالح نظام بودجه، اصالح نظــام بانکی، اصالح نظــام مالیاتی، اصالح نظام گمرکی و اصالح نظام ساختار اداری را باید در دستور کار خود قرار دهد، امــا متاســفانه نه تنها این اصالحات صــورت نگرفته بلکه نظام های برنامه ریزی نیز برنامه مدونی ارائه نکرده اند.
نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه حذف یارانه ارزی نشان دهنده عدم برنامه ریزی دولت است،

یادآور شد: در بحث نظام بانکی دولت از بانک ها قرض می گیرد و بانک ها از بانک مرکزی، که این سیاســت تورم زا اســت و نرخ پول را افزایش خواهد داد. متاسفانه دخالت های دستوری دولت منجر به عدم ثبات در نرخ ارز و تک نرخی بودن آن و همچنین حذف یارانه ارزی نشــان دهنده عدم برنامه ریزی دولت است
.

دکتر جعفرزاده ایمن آبادی بی برنامگی دولت را عامل فقر، گرانی، تورم، فساد و بیکاری همچنین عدم وجود اشتغال دانست و افزود: متاســفانه گزارش های خالف واقع دولت که به عنوان مثال می گوید ما ۵۰۰۰ کارخانه را احیا و یا یک میلیون اشتغال در کشور ایجاد کرده ایم نتیجه مطلوبی در افکار عمومی در کشور نخواهد داشت.وی با انتقاد از دستاورد دولت از سفر به نیویورک تاکید کرد: دولت ســیزدهم از ســفر به نیویورک دســتاورد چشمگیری نداشت و دست نوشته های هخامنشی که پنجمین محموله در راه ایران بود به عنوان دستاورد سفر ایشان مطرح شــد. از ســویی دیگر نشان دادن قرآن چاپ عربستان بازتاب مطلوبی در بر نداشت. بنده معتقدم که عملکرد دولت سیزدهم ضعیف اســت و تاوان مماشــات یا رفتارهای افراط گرایانه را مردم پرداخت می کنند، البته مقرر شــده بود که ســه قوه با یکدیگــر هماهنگ باشــند امــا این دلیلی بر فــرار آنان از مسئولیت های ذاتی خود بر اساس قانون اساسی نمی باشد. ایشــان با اشــاره به عدم نظارت مجلس بر طرح و برنامه های دولت، اظهار داشت: متاسفانه مجلس نقش نظارتی خود را در مورد طرح و برنامه های دولت را فراموش کرده است، به نظر می رسد برنامه و بودجه های ساالنه، مردم را تحت فشار قرار داده و جای سؤال اینجاست که کدام یک از وعده های دولت سیزدهم محقق شده است!

وی در پاسخ به این سؤال که پیش بینی شما از آینده بر اساس زمزمه های احیای برجام چیست؟ تاکید کرد: دولت سیزدهم باید برای اجرای برجام بیشتر تالش کند چرا که هزینه عدم توافق برجام را مردم باید پرداخت کنند، در توافقنامه موقتی که با بایدن به امضاء رســیده مقرر شــد، تا این توافقنامه در کنگره مطرح شــود تا ترامپ در دور جدید ریاســت جمهوری رأی نیاورد.دکتر جعفرزاده در پایان ضمن اشــاره به عملکرد ضعیف وزارت امور خارجه، خاطر نشان کرد: بدیهی است که عملکرد وزارت امور خارجه ما ضعیف اســت و بی تردید این سطح از نارضایتی مردم از دولت سیزدهم نسبت به دولت های قبل بی سابقه بوده است، در حالیکه امسال انتخابات را پیش رو داریم اما متأسفانه دولت به انحاء مختلف باعث نارضایتی مردم می شود.

 

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=39521

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics