• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل اخبار 9657
4

این خودروها غیب شدند/ چگونه قیمت خودرو ۲۰ برابر شد؟

  • کد خبر : 39123
  • 15 شهریور 1402 - 11:56
این خودروها غیب شدند/ چگونه قیمت خودرو ۲۰ برابر شد؟
آمار واردات خودرو تا پایان مرداد ۱۴۰۲ با آمارهای ارائه شده وزارت صمت هم‌خوانی ندارد!

گیلان شهر /گمرک در گزارش خود مربوط به ۵ ماهه ابتدایی سال جاری اعلام کرد حدود ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو وارد کمرگ کشور شده است. انتشار این آمار از سوی گمرک در حالی است که اواخر مرداد امسال سرپرست سازمان توسعه تجارت از ورود ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی به گمرک خبر داده بود؛ بنابراین مشخص نیست کدام آمار صحیح است؟

این گزارش ادامه می‌دهد از این تعداد خودروی وارد شده بیش از یک هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو ترخیص شده است. به طور متوسط طی پنج‌ماهه اول امسال حدود ۲۴۴ دستگاه خود از گمرک ترخیص شده است.

میزان ترخیص خودروهای گمرکی نیز با وعده‌های داده شده مطابقت ندارد. وزیر صمت پیشین، وعده ثبت سفارش ۲۰۰ هزار دستگاهی خودروهای وارداتی را تا پایان بهار ۱۴۰۲ داده بود؛ اما حال در عمل مشاهده می‌کنیم که آمارهای گمرک زیر ۳ هزار دستگاه خودروی وارداتی را نشان می‌دهد.

البته وزارت صمت در جدیدترین وعده خود اعلام کرده ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی تا آذر امسال به متقاضیان تحویل داده خواهد شد. این وعده در حالی از سوی مدیران صمت مطرح شده که در حال حاضر ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک کشور وجود ندارد.

ارزش حدود یک هزار و ۲۰۰ خودروی وارداتی ترخیص شده حدود ۲۵ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار برآورد می‌شود؛ بنابراین به طور متوسط هر دستگاه خودرو که تشریفات قانونی را نیز پشت سر گذاشته حدود ۲۰ هزار و ۹۰۰ دلار قیمت دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد چالش اصلی در زمینه واردات خودرو مربوط به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی می‌شود و تا زمانی که این چالش بر طرف نشود هر چه وعده از سوی صمت در ارتباط با واردات خودرو مطرح شود، عملیاتی نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=39123

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics