گیلان شهر /به گزارش سایت خبری مدارا؛ تیرماه گذشته بود که مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار از سوء تغذیه ۵۷ درصد از جمعیت ایران خبر داد. همچنین پژوهش دیگری از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از زنان بالای ۵۰ سال در ایران به دلیل عدم مصرف کلسیم مورد نیاز، دچار پوکی استخوان هستند.

هادی موسوی نیک تصریح کرد که «۵۷ درصد از جمعیت ایران سوء تغذیه دارند و کالری لازم را دریافت نمی‌کنند.» وی توضیح داد که ۵۷ درصد از جمعیت کشور ۲۱۰۰ کالری در روز را دریافت نمی‌کنند. بنا بر اعلام بانک جهانی ۲۱۰۰ کیلو کالری استاندارد حداقل کالری روزانه مورد نیاز برای یک انسان است.

این مقام وزارت کار گفته بود که «آمار سوتغذیه ۵۷ درصدی مردم ایران یعنی یک فاجعه انسانی عجیب در حال اتفاق افتادن است.»

این در حالی است که خرداد سال ۹۵ مجید موافق قدیری، عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته بود:« ۳۰ درصد جامعه دچار سوء تغذیه هستند.»

تیرماه سال ۹۸ سازمان ملل در آمار خود اعلام کرد که شمار افراد درگیر با سوء تغذیه در ایران چهار میلیون نفر است.

آمارهای جدید اعلام شده از سوی دو وزارت کار و بهداشت در حالی است که در سال‌های گذشته تورم بالای ۴۰ درصد و تورم بالای ۷۰ درصد مواد غذایی سبب کاهش مصرف مواد غذایی و کوچک شدن سفره‌های مردم شده است.

محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ماه گذشته سرانه مصرف شیر در کشور را حدود ۷۰ کیلو اعلام کرده است. این در حالیست که سرانه مصرف در دنیا به ۱۶۰ کیلو هم می‌رسد.

محمدرضا بنی طبا تاکید کرده است که این سرانه در کشور‌های آمریکا و فرانسه به حدود ۲۰۰ کیلو و در شمال اروپا به حدود ۳۰۰ کیلو می‌رسد و این کاهش مصرف در ایران زنگ به خطر افتادن سلامت عمومی را به صدا درآورده است.

همه اینها در حالی است که علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اردیبهشت ماه گذشته خبر داد که ۱۹ میلیون ایرانی از امکانات اولیه زندگی محروم هستند. همچنین محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس هممدعی شد که ۲۸ میلیون نفر در ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.