• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
5

آغاز واردات خودروهای خارجی، قیمت سانتافه نصف می‌شود؟

  • کد خبر : 29959
  • 26 شهریور 1400 - 1:43
آغاز واردات خودروهای خارجی، قیمت سانتافه نصف می‌شود؟
با آزادسازی واردات خودرو قیمت خودرو‌های چینی هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان می‌شود. قطعا خودروسازان چینی هم با واردات خودرو عقب‌نشینی می‌کنند و برای بقا باید مراقب فاصله قیمتی باشند.

به گزارش گیلان شهر :دیروز مجلس بالاخره رای به آزادسازی واردات خودرو داد. با اجرای این طرح آیا خودرو‌های ایرانی و خارجی ارزان می‌شود؟ پیش‌بینی تحلیلگران و فعالان بازار خودرو در این زمینه چیست؟

در گفتگوی زنده اینستاگرامی ابراهیم علیزاده با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و عمادالدین جعفری، تحلیلگر صنعت خودرو آینده بازار خودرو در ایران را بررسی می‌کنند.

اینکه چه خودرو‌هایی امکان واردات دارند؟ ریزش قیمت خودرو چقدر امکان دارد و آیا واردات خودرو بر قیمت خودرو‌های داخلی هم اثر می‌گذارد؟

مهدی دادفر در این گفتگوی زنده اینستاگرامی گفت: روح قانون واردات خودرو را باید دید. بازار خارجی اگر به راحتی به دست آوردیم به راحتی هم از دست دادیم. قطعه‌سازان به کشور‌های خارجی از جمله ترکیه قطعه صادر می‌کنند، اما ارزش دلاری آن زیاد نیست. یعنی چنانچه صادراتی دارند به مجموعه‌سازان خودرویی کمک می‌کنند.

او اظهار کرد: طرح ساماندهی واردات خودرو برای همه امکان پذیر است.

شورای رقابت هم نمی‌گوید چه کسی خودرو باید وارد کند؟ خوشبختانه برای نخستین بار این طرح برای همه قابل اجراست. دادفر گفت: ارز‌های زیادی در خانه مردم موجود است. افراد می‌توانند به وزارت صمت اعلام کنند که چقدر ارز دارند و با آن می‌خواهند خودرو وارد کنند.

یعنی با همان دلاری که در گاوصندوق دارند الان می‌خواهند خودرو وارد کنند.

دادفر گفت: این قانون وقع نگرانه است. چقدر ایرانیان با پول خود در کشور‌های دیگر ویلا و ساختمان خریدند. راهکار برگشت پول چیست؟ هشت میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

با پول‌های این افراد می‌توان خودرو وارد کرد.

ما در انجمن گفتیم که ما در خارج از ایران ارز داریم. بسیاری از همکاران ما قبل تحریم‌ها کسب وکار داشتند. اما الان کسب و کار آن‌ها قفل شده است. الان آمادگی دارند که با ارزی که در بیرون دارند خودرو وارد کنند. خب این‌ها به وزارت صمت داخل اعلام می‌کنند و خودرو وارد می‌کنند.

البته استفاده از ارز‌های خارج از کشور برای واردات خودرو بار‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، اما این بار قرار است به صورت جدی روی این مساله کار شود.
خودرو چطور ۸۰ درصد ارزان می‌شود؟
جعفری، اما در مقابل گفت که این نگاه رویایی است. چون تعرفه واردات خودرو بالاست. آیا قرار است که تعرفه حذف شود؟ پس شما چطور گفتید خودرو ۸۰ درصد ارزان می‌شود؟ دادفر در پاسخ گفت: ریزش ۸۰ درصدی خودرو مربوط به زمانی بود که واردات خودروی دست دوم هم آزاد بود. اما الان تبصره ۵ حذف شد. اما اجازه دهید که قیمت یک سانتافه را محاسبه کنیم.

سانتافه در دبی ۴۴ هزار درهم است که با نرخ روز درهم، ۳۳۰ میلیون تومان می‌شود. تعرفه واردات و سهم نهاد‌ها و موارد متعدد را هم که اضافه کنید، نهایتا به قیمت اولیه ۲۵۰ میلیون تومان اضافه می‌شود. یعنی قیمت سانتافه ۵۸۰ میلیون تومان می‌شود.

حتی اگر واردکننده ۳۰۰ میلیون هم سود بگیرد، قیمت نهایی خودرو در بازار ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان می‌شود. همین سانتافه در بازار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان است. اما این تبصره حذف شد.

دادفر ادامه داد: تنها مشکلی که در طرح ساماندهی خودرو وجود دارد حضور شورای رقابت است. قیمت خودرو‌های خارجی در حالی با اجرای این طرح ارزان می‌شود که شورای رقابت در بازار خودروی خارجی دخالت نکند.
خودرو چینی ارزان می‌شود
دادفر در پاسخ به این اینکه آیا قیمت خودرو‌های چینی هم ارزان می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: با آزادسازی واردات خودرو قیمت خودرو‌های چینی هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان می‌شود. قطعا خودروسازان چینی هم با واردات خودرو عقب‌نشینی می‌کنند و برای بقا باید مراقب فاصله قیمتی باشند.
واردات خودرو در روز‌های پایانی سال از سر گرفته می‌شود
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: پیش‌بینی می‌شود خودرو‌های جدید از بهمن و اسفند امسال وارد بازار شود. شورای نگهبان تصویب کنند واردات خودرو امسال انجام می‌شود. فعالان قبلی سریع خودرو‌های جدید را روانه بازار می‌کنند.
خودرو خارجی ۲۵ تا ۴۰ درصد ارزان می‌شود
عمادالدین جعفری، تحلیلگر صنعت خودرو در این لایو اینستاگرامی گفت: صادرات قطعات خودرو به کشور‌های دیگر وجود ندارد. کما اینکه صادرات خودرو‌های ایرانی به دو بازار عراق و سوریه است.

او با اشاره پیش‌بینی خود درباره قیمت خودرو گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت با اجرای این طرح، خودرو بین ۲۵ تا ۴۰ درصد ارزان می‌شود. به نظر می‌رسد قیمت فعلی خودرو‌های خارجی در بازار کاذب است.

جعفری ادامه داد: علت حباب قیمت‌ها این است که دلال‌ها بازار خودرو را دستکاری می‌کنند. یعنی دست‌هایی پشت پرده در بازار خودرو وجود دارد که این بازار را کنترل می‌کند.

این تحلیلگر صنعت خودرو بزرگترین ایراد در طرح ساماندهی خودرو را عدم توجه به خدمات پس از فروش دانست و گفت: متاسفانه به خدمات فروش خودرو‌های خارجی هیچ فکری نشده است.

جعفری با اشاره به آینده قیمت خودرو‌های چینی گفت: با ورود خودرو‌های کره‌ای و جدید به بازار ایران دیگر تمایل برای خرید خودرو‌های چینی کاهش پیدا می‌کند.

چرا که قیمت خودرو‌های چینی در بازار کاذب است. متاسفانه به دلیل محدودیت‌ها برخی نمایندگی‌های فروش خودرو‌های چینی قیمت خودرو‌ها را هفتگی تغییر می‌دهد. در آینده فروش خودرو‌های چینی سخت می‌شود.

او گفت: هزینه‌های سربار تولید خودرو زیاد است. خودروسازان چینی هم باید در قیمت کارخانه بازبینی کنند. پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو‌های چینی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان می‌شود.

جعفری با اشاره به مزایای واردات خودرو گفت: واردات خودرو به نفع مردم و باعث تنظیم بازار خودرو می‌شود.

 

منبع: تجارت نی

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=29959

خبر های مرتبط

28اسفند
پایان عملیات اجرایی اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین در قطعه منطقه آزاد انزلی
28اسفند
ارسال لایحه اصلاح ماده ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار به مجلس+ جزئیات
مرتضوی در حاشیه نشست شورای عالی کار خبر داد؛

ارسال لایحه اصلاح ماده ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار به مجلس+ جزئیات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics