بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری متن نامه دکتر محمد میرزابیگی به حسن روحانی، به این شرح است:

«جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

ضمن تشکر از زحمات جناب عالی و اعضای محترم ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در این ایام سخت همانطور که مستحضر هستید، در روزها و هفته‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه بیماری کووید ۱۹ و به تبع آن، افزایش مرگ و میر در بین مردم و مدافعان سلامت در کشورهستیم. از طرفی ظرفیت اکثر بخش‌های تعلق گرفته به کرونا تکمیل شده است و بیمارستان‌ها در حال تغییر ظرفیت سایر بخش‌ها؛ جهت افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی هستند.

در این شرایط به علت‌عدم امکان افزایش نیرو فشار کاری زیادی به کادر درمان و پرستاران وارد شده، به گونه‌ای که براساس گزارشهای دریافتی از داخل برخی بیمارستان‌ها؛ هر ۱۰ بیمار کرونایی به یک پرستار سپرده می‌شود. آن هم پرستارانی که ۹ ماه مداوم براثر مراقبت بی‌وقفه از بیماران کرونایی؛ هم فرسودگی روحی و انگیزشی و هم فر سودگی شدید جسمی پیدا کرده‌اند. همچنین تاکنون بالغ بر ۴۰ هزار نفر از پرستاران خود به کرونا مبتلا شده و از این میزان حدود ۳۵ هزار نفرمجدد بعد از بهبود مشغول کار درهمان بخش‌ها شده اما همچنان بیش از ۵ هزار نفر از آنان یا قرنطینه؛ یا استعلاجی یا بستری و تحت درمان هستند و حدود ۷۰ شهید پرستار نیز تا امروز، تقدیم دفاع از مردم کرده‌اند.
بی‌شک مجموع این عوامل باعث کاهش کیفیت مراقبت‌ها و افزایش ابتلای خود و سایر پرسنل برای دفعات بعدی نیز می‌شود.

بنابراین خواهشمند است:

۱- طبق نظر اکثر متخصصان از جمله ۶۵ رئیس دانشگاه علوم پزشکی و سایر صاحبنظران برای مهار بیماری در بین مردم جامعه، ظاهرا چاره کار؛ حداقل تعطیلی دو هفته‌ای جهت قطع زنجیره بیماری است، هر چند می‌دانیم این امر می‌تواند آثار اجتماعی و اقتصادی به خصوص بر اقشار ضعیف جامعه داشته باشد اما مطمئنا، حفظ نیرو و افزایش توان نظام سلامت و سطح سلامتی مردم در اولویت بالاتر قرار دارد و قطعاً یک سرمایه‌گذاری بزرگ اقتصادی خواهد بود.

۲- در رابطه با نیروهای نظام سلامت و مدافعین مظلوم این عرصه تا چه زمانی باید این ایثارگران جان برکف؛ بناست درغم از دست دادن بهترین یاران؛ همکاران و بیماران خود سوگوارنه خدمت نمایند؟

جناب آقای رئیس جمهور

تامین «تعداد نیروی کافی؛ تامین تجهیزات لازم و انجام اقدامات انگیزشی» سه ضرورت بسیار فوری و اضطراری برای این روزهای نفسگیر در نظام سلامت کشوراست. صراحتا انجام این موارد را از دولت محترم درخواست داریم:

– الف: استخدام سریع و فوری حداقل ۳۰ هزار نفر جدید و تازه نفس

ب – تجدید نظر در لباس و امکانات محافظتی و ایمنی بخش موثر و علت‌یابی در بیمارستانها؛ بخش‌ها و شرایط کاری مدافعین سلامت، به ویژه در بیمارستانها و شهرهایی که مرگ و میر بالایی دارند.

ج- تجدیدنظر درتغذیه؛ میان وعده مکمل و ایمنی بخش

د- اعطای ضریب ۱.۵ به ساعت تمام بخش‌های کرونایی و یک هفته استراحت درهرماه بدون کاهش حقوق مزایا و بدون امکان خرید و ذخیره این یک هفته (به منظور تجدید قوا)

ه- تسریع در پرداخت معوقات و صدور احکام فوق‌العاده ویژه و نیز تسریع در بازنگری نظام پرداخت فعلی نظام سلامت با مشارکت ذینفعان و ارائه دهندگان خدمت.

۳- تعیین مکان ویژه و مناسب با امکانات لازم برای تشخیص؛ قرنطینه مدافعین سلامت و درمان رایگان آن‌هایی که مبتلا می‌شوند اعم از رسمی، قراردادی و شرکتی و… به دلیل لزوم جلوگیری از انتقال به خانواده‌های این عزیزان.

لذا ضمن تاکید مجدد به شرایط بحرانی این روزها درخواست می‌شود:

کارگروهی برای تامین شرایط مناسب مدافعین سلامت، تشکیل و موارد مطروحه را عملیاتی کند.

همچنین طبق نظر جامعه علمی کشور؛ دستورعاجل تعطیلی حداقل دو هفته‌ای کشور را صادر فرمائید. پیشاپیش از حسن عنایت و مساعدت حضرت عالی، سپاسگزاریم.