• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 9629
4

نوید عکاس، قدیمی ترین عکاس گیلان درگذشت

  • کد خبر : 40978
  • 22 بهمن 1402 - 19:13
نوید عکاس، قدیمی ترین عکاس گیلان درگذشت
نوید عکاس (جبار نوید) عکاس مشهور انزلی چی که خاطرات چندین نسل از مردم بندر انزلی را به ثبت رسانده است، درگذشت.

گیلان شهر / به نقل از کلانشهر، «جبار نوید» یکی از قدیمی‌ترین عکاسان ایران امروز در آسایشگاه سالمندان سرای محبت بندر انزلی درگذشت. اینجا بخوانید:

او که یکی از کهنسال‌ترین افراد در گیلان هم به حساب می‌آمد ۱۰۷ سال قبل در بندرانزلی متولد شد و بیش از ۷۰سال  مشغول عکاسی بود. نوید یکی از خاطره انگیزترین شخصیت‌های این شهر ساحلی برای مردم و مسافران بود.

چون بیش از ۷۰سال «نوید عکاس» با دوربینش در ساحل انزلی از مردم این شهر و مسافران عکاسی می کرد. به جز ثبت تصاویر از مردم، او یکی از عکاسانی بود که طی چند دهه گذشته برای بازی‌های تیم فوتبال ملوان بندر انزلی هم در ورزشگاه قدیمی این شهر حاضر می شد که آخرین آن به صورت نمادین در سال ۱۳۹۵ رخ داد. تصاویر ثبت شده توسط جبار نوید از تیم فوتبال ملوان بندرانزلی یکی از مهم ترین آرشیوهای عکس چند دهه قبل این باشگاه به حساب می آید.

هرچند که شناسنامه «نوید عکاس» در سال ۱۲۹۵ صادر شده بود اما او در گفت وگو با خبرنگاران تاکید داشت که متولد ۱۳۰۱ بوده یعنی هنگام فوت ۱۰۷ سال داشت.

این عکاس قدیمی که نقاشی کاربلد هم به حساب می آمد گفته بود تا قبل از جنگ جهانی دوم با فروش آثار نقاشی اش به امرار معاش مشغول بود اما پس از ورود دوربین های عکاسی تخته ای به بندرانزلی او به عکاسی روی آورد و در مراسم های شادی و غم مردم انزلی حضور داشت.

نوید طی سال‌های اخیر در سرای سالمندان بندرانزلی حضور داشت و بارها تعدادی از مردم این شهر در مناسبتهایی مانند روز پدر، روز عکاس و یا تولد او تلاش کردند لحظات شادی برایش ایجاد کنند.

خرداد سال ۱۴۰۱ به پاس تقدیر از خاطره‌ سازی‌های جمعی در یک شهر توسط این عکاس، مجسمه جبار نوید در یکی از معابر اصلی شهر انزلی نصب شد.

 

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=40978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics