• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 9648
3
در برنامه فوتبالی یار دوازدهم؛

سپیدرود رشت در روز تولدش پرطرفدارترین تیم گیلان شد

  • کد خبر : 37440
  • 10 تیر 1402 - 22:16
سپیدرود رشت در روز تولدش پرطرفدارترین تیم گیلان شد
تیم فوتبال سپیدرود رشت در نظرسنجی برنامه یار دوازدهم شبکه باران عنوان پرهوادارترین تیم گیلان را از آن خود کرد و نکته جالب این بود که این اتفاق در پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیش روی داد.

گیلان شهر: برنامه فوتبالی یار دوازدهم که چند هفته‌ای هست پخش آن از شبکه استانی باران آغاز شده است به حواشی و اتفاقات پیرامون تیم‌های فوتبال گیلان می‌پردازد و در دو هفته گذشته اقدام به برگزاری نظرسنجی در مورد انتخاب پرهوادارترین تیم گیلان زمین پرداخته است که در پایان سپیدرود با کسب ۳۱ درصد آرا عنوان پرهوادارترین تیم گیلان را بدست آورد و تیم‌های داماش با ۲۹ و ملوان با ۱۸ درصد در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

پیش از این در آخرین نظرسنجی برنامه نود در خصوص پرهوادارترین تیم فوتبال ایران تیم سپیدرود رشت پس از سه تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی عنوان چهارمین تیم پرهوادار کشور را کسب کرده بود.

نکته جالب درخصوص انتخاب سپیدرود به عنوان پرهوادارترین تیم گیلان، روی دادن نظرسنجی در سالروز تولد ۵۵ سالگی سپیدرود بود که در تاریخ ۸ تیر ۱۳۴۷ در بازارچه سبزه میدان رشت به صورت رسمی تاسیس شد و به این بهانه مروری خواهیم انداخت به تاریخچه قدیمی‌ترین و پرهوادارترین تیم گیلان زمین.

سپیدرود قدیمی‌ترین تیم فوتبال گیلان و هفتمین باشگاه قدیمی ایران

نام سپیدرود برگرفته از بزرگ‌ترین رود گیلان و دومین رود بزرگ ایران، سفیدرود است که در پیدایش تمدن گیلان تأثیر مهمی داشته است و به عنوان یکی از تنها تیم‌های صد در صد خصوصی ایران پس از تیم‌های ۱- استقلال (۲۴)، ۲- سپاهان (۳۲)، ۳- نساجی (۳۸)، ۴- پرسپولیس (۴۲)، ۵- نفت مسجدسلیمان (۴۳)، ۶- پیکان (۴۶) و به همراه ذوب آهن (۴۷) هفتمین تیم قدیمی زنده کشور می‌باشد که از بسیاری از تیم‌های مطرحی همچون ملوان، تراکتورسازی، نفت آبادان، فولاد خوزستان و… قدیمی‌تر هست و برخلاف بسیاری از باشگاه‌های فعلی کشور همیشه خصوصی و غیروابسته به دولت بوده و هرگز زیر بار تغییر نام نرفته و با بیش از ۵۵ سال قدمت به نوعی به یک هویت و مکتب اخلاقی در میان هوادارانش در گیلان زمین تبدیل شده و به همین سبب بین جامعه فوتبال دوستان داخل کشور و حتی خارج از کشور مورد مقبولیت و احترام خاصی هست.

تاریخچه

سلامت بخش نام یک باشگاه بدنسازی و کشتی زورخانه‌ای بود که در محله‌ی سبزه میدان رشت قرار داشت که نام باشگاه از نام صاحب و مؤسس سلامت بخش شکل گرفته بود. مرحوم غلامرضا صومی در آن زمان یعنی دهه ۴۰ با مرحوم سلامت بخش دوست بود و در باشگاه ایشان فعالیت می‌کرد. بالا گرفتن تب فوتبال در اواسط دهه ۴۰، صومی را بر آن داشت تا یک تیم فوتبال با نام سلامت بخش تأسیس کند و در بازی‌های محلات رشت شرکت کند.

تیم فوتبال سلامت بخش در سال ۱۳۴۷ شکل گرفت و نخستین تیمی بود که در رشت و گیلان برای ارتقا فوتبال و رشد جوانان در این رشته پرطرفدار تأسیس شد. تیم سلامت بخش در بدو تأسیس در فوتبال محلات شرکت کرد و بلافاصله به لیگ باشگاه‌های رشت صعود کرد. در آن زمان فوتبال گیلان در دو منطقه رشت و انزلی خلاصه می‌شد و کلا به جز تهران که لیگ باشگاه‌های متمرکز داشت در استان‌های دیگر فوتبال به صورت محلات و شهر به شهر انجام می‌شد و تیم‌های سایر شهرها با هم مسابقه رو در رو نداشتند مگر بازی‌های دوستانه و تدارکاتی.

در سال ۱۳۵۲ قرار شد نخستین دوره مسابقات لیگ سراسری برگزار شود تا فوتبال از حالت محلات خارج شده و به سمت حرفه‌ای گام بردارد. در همین سال یعنی اواخر سال ۱۳۵۲ و با شروع بازی‌های آسیایی صومی نام تیم سلامت بخش را به نام سپیدرود تغییر داد. رنگ پیراهن اول سپیدرودی‌ها از بدو تأسیس تاکنون قرمز و پیراهن دوم آن‌ها به رنگ سفید است.

سپیدرود اولین و آخرین تیمی از شمال ایران است که موفق به فتح جام بین‌المللی در قاره آسیا شده‌است. این تیم در سال ۱۳۵۶ با سرمربیگری فریدون عسگرزاده به عنوان نماینده فوتبال ایران در جام طلایی آقاخان بنگلادش که تیم‌های مطرح آسیایی در آن شرکت می‌کردند شرکت نمود و با پیروزی مقابل تیم ملی فوتبال هند، تیم ملی فوتبال سری‌لانکا، تیم محمدان بنگلادش، تیم آباهانی داکا بنگلادش، تیم ودا داکا بنگلادش و تیم منتخب داکا قهرمان این رقابت‌ها شد.

سپیدرود به دلیل استفاده همیشگی از بازیکنان بومی داخل استان از لنگرود و آستانه و لاهیجان و چاف گرفته تا انزلی و صومعه سرا و فومن و شفت و منجیل و رودبار و آستارا در تمام روستاها و شهرهای غربی و شرقی استان دارای هواداران پر و پاقرص و قدیمی است که از دهه‌ی پنجاه و شصت تا امروز همیشه همراه این تیم زندگی کرده‌اند و البته خانه این تیم کلانشهر رشت به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر سه استان شمالی کشور در بالابردن تعداد هواداران و علاقه مندانش بدون شک بی‌تاثیر نبوده است.

در بین هواداران سپیدرود از همه قشری یافت می‌شود و از نوجوانان مدرسه‌ای تا میانسالان و مسن سالان مو سپید را می‌شود روز مسابقه در ورزشگاه دید و صنوف مختلف از جامعه بازار رشت که به نوعی حامی مالی همیشگی سپیدرود بوده‌اند گرفته تا در جامعه مهندسین، پزشکان و فرهنگیان و نظامی می‌توان هواداران متعصب سپیدرود را به وفور مشاهده کرد.

قهرمانی در جام آسیایی آقاخان، ۲ قهرمانی در جام بین المللی خزر، ۲ قهرمانی، ۵ نائب قهرمانی و ۳ عنوان سومی در لیگ گیلان، ۱ قهرمانی در جام حذفی گیلان، ۱ قهرمانی در جام انقلاب، ۱ قهرمانی و ۱ نائب قهرمانی در لیگ دسته سوم، ۲ قهرمانی و ۱ نائب قهرمانی و ۳ عنوان سومی در لیگ دسته دوم و ۱ نائب قهرمانی در لیگ دسته اول بخشی از افتخارات این تیم قدیمی، حصوصی و محبوب می‌باشد.

سپیدرود یکی از باشگاه‌های بازیکن ساز فوتبال ایران می‌باشد و با اینکه چند سالی هست از سطح اول و دوم فوتبال ایران دور افتاده و در لیگ دسته دوم روزگار می‌گذارند ده‌ها بازیکن از این باشگاه سازنده در باشگاه‌های لیگ برتری و دسته اولی عضویت دارند که می‌توان به شایان مصلح، محمد میری، محمد آبشک، محمد بلبلی، شروین بزرگ، عماد میرجوان، جواد آقایی پور، میثم تهی دست، پرهام جوادی، میثم فردوسی، میعاد یزدانی و … اشاره کرد.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=37440

برچسب ها

خبر های مرتبط

10اردیبهشت
مشخص شدن حریف ملوان در یک چهارم نهایی جام حذفی
09اردیبهشت
ایران قهرمان جام ملت های فوتسال آسیا شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics