• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
3

دهقان: طرح جدید نحوه برگزاری تجمعات به زودی به تصویب مجلس می‌رسد/ شکایت از رسانه‌های فارسی زبان خارجی دستورکار دولت است

  • کد خبر : 34769
  • 07 آذر 1401 - 13:42
دهقان: طرح جدید نحوه برگزاری تجمعات به زودی به تصویب مجلس می‌رسد/ شکایت از رسانه‌های فارسی زبان خارجی دستورکار دولت است
معاون امور حقوقی ریاست جمهوری گفت: طرح جدید نحوه برگزاری تجمعات در مجلس به زودی به تصویب خواهد رسید و نقایصی که مربوط به تجمعات و احزاب سیاسی است برطرف می‌شود.

گیلان شهر /به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، محمد دهقان، معاون امور حقوقی ریاست جمهوری در نشست خبری همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی که در صبح روز دوشنبه در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، گفت:هفته بسیج را خدمت ملت ایران تبریک عرض می کنیم و یاد همه شهدای بسیج و امام شهیدان را گرامی میداریم.  امام فرمودند که باید بسیج جهان اسلام تشکیل شود، با مجاهدت بسیجیان لشکر های مختلفی از بسیج در سراسر جهان شکل گرفت. همه شهدای بسیجی در دفاع مقدس و شهدای بسیجی مدافع حرم، شهدای سلامت و شهدای امنیت که در این روز های اخیر به درجه رفیع شهادت رسیدند به آنها احترام‌میگذاریم و سر تعظیم در برابر آنها فرود می اوریم‌.

وی افزود: دشمن جنگ ترکیبی پیجیده ای را طراحی کرد و از برخی بستر های داخلی استفاده کرد و این جنگ ترکیبی نشانه هایش این بود که دشمن توانست همه توانش را به صحنه آورد و خوی وحشی گری داعش را برای ترور مردم بی گناه استفاده کند، نشانه آن ترور مردم متدین در حرم شاهچراغ بود، ترور مردم در اصفهان و ایذه و برخی دیگر شهرها .برنامه ریزی دشمن منحصر به این کار نبود، منافقین تمام قد وسط میدان بودند و برخی آحاد مردم و مدافعان امنیت را شهید کردند و به دنبال کشته سازی بودند.

دهقان با بیان اینکه دشمن از تمام ظرفیت های بین المللی و رسانه ای خود استفاده کرد و افراد غافل را با خود همراه کرد و خساراتی را به کشور وارد کرد‌، تصریح کرد: حق برگزاری تجمعات و اعتراضات به رسمیت شناخته شده است و اصل ۲۷ به این شاره دارد و در چهارچوب های اعتراضات مشخص است‌. در هر دوره ای باید قوانین را روز آمد کنیم و با توجه به اقتضائات زمان ممکن است نیاز باشد قانون را اصلاح کنیم.

وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، طبق قانون اساسی حق برگزاری تجمعات و اعتراضات به رسمیت شناخته شده است و اصل ۲۷ به این اشاره دارد و تاکید کرده که تجمعات بدون اسلحه و در چهارچوب قانون برگزار شود، در این زمینه قانون تصویب شده و چهارچوب های اعتراضات مشخص است‌. در هر دوره ای باید قوانین را روز آمد کنیم و با توجه به اقتضائات زمان ممکن است نیاز باشد قانون را اصلاح کنیم.  

معاون حقوقی ریاست جمهوری بیان داشت: کارشناسان‌معاونت حقوقی با هماهنگی  نمایندگان‌مجلس طرح جدید نحوه برگزاری تجمعات در مجلس پیگیری کردند و آماده کرده‌اند و به زودی با همکاری نمایندگان به تصویب خواهد رسید و نقایصی که مربوط به تجمعات و احزاب سیاسی است برطرف میشود، قانون اساسی حق طبیعی مردم را برای اعتراض و تجمع و راهپیمایی به رسمیت شناخته است. باید رفتار های سلیقه ای در خصوص اجازه تجمعات و راهپیمایی ها به نظم درآید. همه مقامات ایران این اصل تجمع را به رسمیت شناخته اند.

وی بیان داشت: این نشست،  مربوط به همایش مسئولیت اجرای قانون اساسی است. به محض تشکیل دولت سیزدهم دست به کار شدیم و برای مردمی سازی اجرای قانون اساسی جلسات متنوع و متعددی برگزار کردیم و دستورالعمل مسئولیت نحوه اجرای قانون اساسی را تدوین کردین و آماده کردیم و برای دفتر رئیس جمهور فرستادند و در ۳/۵/۱۴۰۱این دستورالعمل ابلاغ شد و این اولین بار که دستور المعل جدیدبا این مضمون تدوین شده است .

دهقان خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل مفاد متنوعی پیش‌بینی شده است از جمله اینکه پیش بینی شده است برای دفاع از آزادی های مشروع ملت و حقوق مردم و اجرای همه اصول قانون اساسی سامانه ای طراحی شده است که مردم از سراسر کشور به معاونت حقوقی ریاست جمهور دسترسی داشته باشند و موارد نقض قانون اساسی را اعلام کنند این سامانه با همکاری بخش فناوری ریاست جمهوری پیگیری و راه اندازی شده است و در روز همایش رونمایی رسمی خواهد شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: خواهش بنده از بازیکنان تیم ملی این است که همان طور که غیرت ایرانی را در بازی با ولز نشان دادند، باید این غیرت را به مراتب بیشتر در مقابل آمریکا هم نشان دهند و به وسوسه‌های رسانه‌های آمریکایی و سعودی توجه نکردند و نخواهند کرد. ان شاءالله روز چهارشنبه جشن پیروزی مقابل آمریکا را خواهیم گرفت.

وی در رابطه با شکایت از رسانه های فارسی زبان خارجی، گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری اقداماتی انجام داده است و درحال پیگیری و برخورد قانونی با رسانه هایی که نه با عنوان رسانه عمل کردند بلکه با عنوان بازوی گروه های تروریستی عمل کردند. این رسانه‌ها برخلاف قوانین رسانه ای آموزش و ساخت سلاح و مواد آتش‌زا را می‌دادند و دیگر این رسانه ها رسانه نیستند بلکه گروه تروریستی هستند و کاملا از مسیر حرفه ای خود دور شده است.

دهقان گفت: مستندات و گزارش هایی جمع آوری شده است و مرکز امور بین‌الملل نیز که زیر نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال کار کردن است تمام این مستندات را جمع‌آوری و ساماندهی کرده است و در حال تطبیق با قواعد بین المللی است که به زودی در دادگاه ها و مراجع بین المللی اقدام به شکایت خواهد شد و نتیجه آن به زودی به ملت ایران گزارش داده خواهد شد.

محمد دهقان در رابطه با برخی فضاسازی‌ها درخصوص لزوم برگزاری رفراندوم گفت: تمامی موضوعاتی که در کشور اتفاق می‌افتد توسط معاونت حقوقی و معاونت قانون اساسی رصد می‌شود. موضوعاتی که در خصوص طراحی دشمن است به طور جداگانه از طریق مرکز حقوق  بین المللی پیگیری می‌شود. برخورد و شکایات  با اقدامات تروریستی برخی از عوامل دشمن در خارج از کشور انجام شده است. کسانی که در داخل کشور به جان و مردم آسیب زدند تحت تعقیب قرار می‌گیرند و مواردی هم متوجه شویم حقوق مردم نقض شده‌است مورد به مورد پیگیری ‌می‌شود با کسی هم تعارف نداریم تا به امروز هم پیگیری کردیم و ادامه می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد:در خصوص مسائل مربوط اقدامات اساسی، مسائل کشور نیاز به یک آرامشی دارد و هر موقع نیاز شود موضوعاتی مانند رفراندوم  باید توسط  دو ، سوم نمایندگان مجلس این موضوع را تصویب کنند و اگر این کار را انجام دهند دولت هم استقبال می‌کند.

دهقان تاکید کرد:در قانون اساسی رفراندوم پیش بینی شده است اما سازکار دارد. برخی از اصول تغییرناپذیر هستند مانند اصل ۱۷۷. حال یکسری قانون اساسی را قبول ندارند حق دارند ولی سازوکاری ندارند خودشان به میل خودشان دست خوش تغییر دهند.

وی تاکید کرد:رفراندوم در قانون اساسی پیش بینی شده است و اگر روزی اقتضا شود با نظر رهبر انقلاب و تصویب  دو، سوم نمایندگان هر موضوعی در کشور قابل پیگیری است برگزار می‌شدپود،  اما در زمان اغتشاش که دشمنان پیگیر موضوعی هستند مطرح کردند برخی از مسائل به‌ صلاح کشور نباشد. هرگونه تغییر در مسائل کشور باید در یک زمان با ثبات و آرامش صورت گیرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور درباره فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی توضیح داد: ما از هرگونه آزادی عمل برای اطلاع رسانی اقدام می‌کنیم، اما زمانی که برخی از شبکه‌های خارجی با دشمنان ما همراه شدند و تا وقتی که یک شبکه اجتماعی برای ناامن کردن کشور اقدام می‌کند و ابزار دست تروریست‌ها باشد کسی نمی‌تواند از آن حمایت کند.

وی ادامه داد: البته ما در این زمینه تصمیم‌گیر نیستیم و مسئولان امنیتی کشور باید تصمیم بگیرند که وضعیت استفاده از این شبکه‌های خارجی چه خواهد شد. دهقان اضافه کرد البته بسیاری از مردم از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند و به این سمت کوچ کردند.

وی درباره تجمعات اخیر در کشور گفت: من زمانی که نماینده مجلس بودم، روزی نبود که جلوی مجلس تجمع نباشد. تجمعات در کشور ما نهادینه شده است. در قانون اساسی هم تفاوت اعتراض و اغتشاش آمده است، اما زمانی که فردی سلاح و چاقو حمل می‌کند، این کار ممنوع است. فردی در تجمعات نباید علیه مبانی نظام اقدام کند. اعتراض و تجمعات برای رعایت نظم عمومی باید دارای مجوز باشد و کسی که اعتراض دارد، نباید به زور کسب و کار مردم را تعطیل و آنان را وادار به اعتصاب اجباری و تهدیدش کند.

معاون حقوقی رییس جمهور در بخش دیگری حجاب را یکی از نمادهای جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت که اجباری شدن حجاب توسط امام راحل مطرح و در مجلس تبدیل به قانون شد. اینکه ما بگوییم که حجاب دیگر در کشور آزاد شود، با مبانی و مظاهر جمهوری اسلامی در تضاد است. ما جلساتی در این زمینه گذاشتیم و نظر خود درباره حجاب را به مسئولان ذیربط اعلام خواهیم کرد.

دهقان به نقش مهم آلمان در صدور قطعنامه حقوق بشری علیه ایران اشاره کرد و گفت : آلمان خود مهمترین ناقض حقوق بشر است. آلمان باید هزاران سال از ایران به جهت جنایاتی که علیه کشور ما مرتکب شده است، عذرخواهی کند و ادعاهای حقوق بشری از سوی آلمان پذیرفتی نیست و آنان سلاح شیمیایی به صدام دانند تا علیه کشور ما به کار گرفته شود. برخی از مسائل یک طرفه دیده شده است. فضایی که در آنجا ایجاد شد، یک طرفه بود و ما این موضوع را پیگیری می کنید.

دهقان اظهار داشت: پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر ولز را تبریک می‌گویم و خواهش بنده از بازیکنان تیم ملی این است که همان طور که غیرت ایرانی را در آن بازی نشان دادند، باید این غیرت را به مراتب بیشتر در مقابل آمریکا هم نشان دهند و به وسوسه‌های رسانه‌های آمریکایی و سعودی توجه نکردند و نخواهند کرد. ان شاءالله روز چهارشنبه جشن پیروزی مقابل آمریکا را خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=34769

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics