• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 9629
4

سخنگوی طالبان: خواهان هیچ دشمن داخلی و خارجی نیستیم

  • کد خبر : 29613
  • 26 مرداد 1400 - 21:36
سخنگوی طالبان: خواهان هیچ دشمن داخلی و خارجی نیستیم
ذبیح الله مجاهد تاکید کرد برای تامین امنیت پایتخت افغانستان و اطراف آن و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنیم.
به گزارش گیلان شهر  به نقل از شبکه الجزیره، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در نشست خبری به خبرنگاران گفت: افغانستان پس از مقاومت شدید توانست اشغالگران را بیرون براند.

وی با بیان این که آزادی و استقلال حق مشروع مردم افغانستان است افزود: خواهان هیچ دشمن داخلی یا خارجی نیستیم. عفو همه کسانی را که برابر ما ایستادند صادر کرده ایم و ما خواستار ادامه جنگ نیستیم بلکه برای برچیدن اسباب آن تلاش می‌کنیم.
سخنگوی طالبان همچنین افزود: ما هنگام ورود به کابل هیچ یک از نیرو‌های مسلحمان را از دست ندادیم و برخی از خرابکاران از هرج و مرج سوء استفاده کردند.  برای تامین امنیت پایتخت و اطراف آن و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنیم. به دنبال تسویه حساب با هیچ کسی در افغانستان نیستیم. برای تحقق توسعه اقتصادی و تاسیس زیربناها و روابط سازنده با کشورهای همسایه تلاش می کنیم.

ذبیح الله مجاهد در ادامه گفت: برخی از افراد از هرج و مرج و خلاء امنیتی که ما را ملزم کرد وارد کابل شویم، سوء استفاده کردند. برای تامین امنیت پایتخت و اطراف آن و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنیم.
وی خاطر نشان کرد: ما هنگام ورود به کابل هیچ یک از نیرو‌های مسلحمان را از دست ندادیم و برخی از خرابکاران از هرج و مرج سوء استفاده کردند.
سخنگوی طالبان در ادامه با تاکید بر این که امارت اسلامی (طالبان) متعهد به حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلامی است افزود: زنان ما حقوقی دارند و قادر خواهند بود از آن حقوق بهره ببرند و آن‌ها حق دارند در آموزش، بهداشت و دیگر حوزه‌ها مشارکت کنند.
وی همیچنین افزود: امارت اسلامی (طالبان) به دادن حقوق کامل زنان که در شریعت و قانون آورده شده است متعهد می‌شود.  دولت بعدی تصمیم می‌گیرد که زنان چگونه باید در زندگی عمومی عمل کنند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت از نقش زنان در جامعه قدردانی می‌کنیم و باور داریم که آن‌ها نقشی سازنده در آبادانی کشور دارند.
مجاهد در بخش دیگری از سخنانش گفت: خواستار ایجاد نظام اسلامی افغانی جامع هستیم. ما برای حفظ امنیت وارد کابل شدیم و دولت «اشرف غنی» بدون هماهنگی تاسیسات امنیتی را تخلیه کرد. به جهانیان به ویژه آمریکا اطمینان می‌دهیم که خاک افغانستان بر ضد دیگران مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
مجاهد به خبرنگاران در کابل گفت: تعامل با کشور‌ها ادامه خواهد یافت. امارت اسلامی (جنبش طالبان) هیچ کینه‌ای علیه هیچ کس ندارد. این حق مردم افغانستان است که قانون مخصوص خود را داشته باشند و جهان نیز باید به ارزش‌های ما احترام بگذارد.  تماس‌ها با کشور‌های دیگر ادامه خواهد داشت. به تماس‌ها با عبدالله عبدالله رئیس کمیته آشتی ادامه می‌دهیم.
مجاهد سپس با بیان این که  به اعتقادات دینی و ارزش‌های معنوی همه مردم افغانستان احترام می‌گذاریم افزود: به استفاده از منابع طبیعی افغانستان برای بازسازی و شکوفایی ادامه خواهیم داد. همه مردم افغانستان در پیروزی که با آزادسازی کشور از وجود اشغالگران به دست آمد شریک است.  پس از پایان جنگ بر بازسازی زیربنا‌ها و طرح‌های توسعه‌ای متمرکز خواهیم شد.
وی همچنین تاکید کرد از امروز پایان خصومت و دشمنی با همه کسانی را که در افغانستان برابر ما ایستادند اعلام می‌کنیم.   عفو همه کسانی را که برابر ما ایستادند صادر کرده ایم و ما خواستار ادامه جنگ نیستیم بلکه برای برچیدن اسباب آن تلاش می‌کنیم.
سخنگوی طالبان در ادامه با اعلام این خبر که «ملا برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان از دوحه به قندهار آمده است افزود: افغانستان پس از مقاومت شدید توانست اشغالگران را بیرون براند.
ذبیح الله مجاهد در ادامه  افزود: به مردم افغانستان می‌گویم تغییری مثبت را در زندگی روزمره خود شاهد خواهند بود. اطمینان می‌دهم که با رسانه‌هایی که آزادانه فعالیت می‌کنند در ارتباط خواهیم بود. رسانه‌های خصوصی می‌توانند کماکان آزاد و مستقل باشند.   سخنگوی طالبان گفت از هر نقدی استقبال می‌کنیم و از رسانه‌ها می‌خواهیم بی طرفانه عمل کنند.
وی تاکید کرد به رسانه‌ها در چارچوب فرهنگمان متعهد هستیم.  به هیچ رسانه‌ای اجازه نمی‌دهیم ارزش‌های افغانستان یا آموزه‌های اسلام را نقض کند.
سخنگوی طالبان سپس افزود: ما به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که بر اساس نژاد یا دین نزاع ایجاد کند و ما افغانستان متحد برای همه می‌خواهیم.  از کسانی که با اشغالگران همکاری کردند و از اعضای نظام سابق انتقام نخواهیم گرفت و آن‌ها شرکای ما در ساخت میهنمان هستند. از کسانی که با اشغالگران همکاری کردند نمی‌خواهیم کشور را ترک کنند و آن‌ها باید به خانه هایشان بازگردند، هیچ کسی به آن‌ها آسیب نخواهد رساند.
مجاهد همچنین خاطر نشان کرد عفو عمومی اعلام کردیم و به نیرو‌های مسلح مان دستور دادیم وارد هیچ منزل یا مقری نشوند و بر ساخت کشورمان متمرکز خواهیم شد.
سخنگوی طالبان گفت ما توانستیم اوضاع در کابل را در مدت سه روز به کنترل خود درآوریم و درباره مسئله ربوده شدن یک شاعر در هرات تحقیق می‌کنیم. به مرور زمان به گسترش امنیت و آرامش در سراسر افغانستان نزدیک می‌شویم. از همه سیاستمداران و مخالفان می‌خواهم به افغانستان بازگردند و ما با هیچ طرفی خصومت نداریم. به جهانیان اطمینان می‌دهم افغانستان مرکز تولید هیچ نوع ماده مخدری نخواهد بود.  سیاستمداران دولت را تشکیل خواهند داد و نشست‌های جدی در این خصوص وجود دارد.
ذبیح الله مجاهد گفت: باید به سیاستمداران فرصت تشکیل دولت و ایجاد نظامی که مطابق خواسته مردم افغانستان باشد بدهیم.
مجاهد در ادامه با تاکید بر این که به هیچ شخص یا طرفی اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان برای حمله به دیگران استفاده کند افزود: پس از تشکیل دولت، نوع قوانینی را که به مردم ارائه خواهد شد مشخص خواهیم کرد. ما ادارات کار و اساسنامه کشور خود را ایجاد خواهیم کرد و بعداً در مورد ماهیت پرچم کشور تصمیم گیری خواهد شد.
وی گفت: ما یک سال و نیم، یک تیم مذاکره کننده در دوحه داشتیم و مذاکرات صلح در دوحه یک سال و نیم ادامه داشت، اما برخی دوستداران جنگ آن را از بین بردند.
در همین حال هماهنگ کننده بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان گفت طالبان به سازمان ملل اطمینان داده است می‌تواند کار امداد بشردوستانه را در این کشور ادامه دهد.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=29613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics