• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 9629
1
عاقل منش، عضو شورای شهر رشت

باید از آب و هوای معتدل گیلان برای توسعه‌ فضای سبز شهری بهره‌ ببریم

  • کد خبر : 28238
  • 15 اسفند 1399 - 14:35
باید از آب و هوای معتدل گیلان برای توسعه‌ فضای سبز شهری بهره‌ ببریم

به گزارش گیلان شهر / رشت همچون دیگر شهرهای استان گیلان در منطقه‌ی آب و هوایی معتدل واقع شده و این شرایط آب و هوایی فرصت و امکان توسعه و گسترش فضای سبز را به این شهر می‌دهد.   محمدحسن عاقل‌منش به مناسبت فرا رسیدن روز درختکاری با بیان این مطلب گفت: اگر از همه‌ […]

به گزارش گیلان شهر / رشت همچون دیگر شهرهای استان گیلان در منطقه‌ی آب و هوایی معتدل واقع شده و این شرایط آب و هوایی فرصت و امکان توسعه و گسترش فضای سبز را به این شهر می‌دهد.

  محمدحسن عاقل‌منش به مناسبت فرا رسیدن روز درختکاری با بیان این مطلب گفت: اگر از همه‌ ظرفیتهای مدیریت شهری، سازمانهای مردم‌نهاد و مردم بهره‌ بگیریم می‌توانیم وضعیت فضای سبز شهر رشت را بهبود ببخشیم.

این عضو شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرانه‌ی فضای سبز شهر رشت از میانگین کشوری کمتر است خاطر نشان کرد: بدون شک بخشی از این کمبود با بهره‌برداری از باغ ۴۵۰ هکتاری لاکان تامین می‌شود.

عاقل منش با اشاره به کم بودن سرانه‌ فضای سبز رشت به نسبت وضعیت آب و هوایی موجود تاکید کرد: همگان می‌دانند که استان گیلان و همچنین شهر رشت از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب برای رشد گل، گیاه و درخت برخوردار است اما متاسفانه می‌بینیم مطابق آمارهای موجود از این نظر بسیار عقب هستیم؛ به همین دلیل باید از همه‌ ظرفیتها برای توسعه و پیشرفت در مسیر افزایش فضای سبز استفاده کنیم.

وی به ضرورت بهره‌گیری از ویژگیهای اقلیمی گیلان و به ویژه مرکز آن اشاره و گفت: فرا رسیدن «روز درختکاری» امسال را به فال نیک بگیریم و از همین امروز برای توسعه‌ی فضای سبز شهرمان که نیاز حیاتی این شهر است، همت کنیم.

عاقل‌منش خاطر نشان کرد: آنهایی که از خارج استان به گیلان می‌نگرند از این استان به عنوان استان سرسبز و با جنگلهای انبوه یاد می‌کنند اما ما که اینجا زندگی‌می‌کنیم می‌دانیم وضعیت فضای سبز شهرمان چندان هم مطلوب نیست و متاسفانه نتوانسته‌ایم از ظرفیتهای اقلیمی و شرایط مناسب آب و هوایی شهرمان در توسعه‌ فضای سبز شهری به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با علاقه‌مندی که در تک تک اعضای شورای شهر رشت در این زمینه می‌بینم جای امیدواری است که  بتوان با برنامه‌ریزی‌ مناسب و حساب شده با نهالکاری، گلکاری، چمنکاری و … این نقص عمده‌ شهرمان را جبران کنیم.

  این عضو شورای پنجم شهر رشت با بیان اینکه همزمان با فرا رسیدن «روز درختکاری» باید شهرداری از هم اکنون نهضتی را به راه‌اندازد که زمینه‌های کاشت گل، گیاه و نهال درخت را در مناطق مختلف شهری برای همگان فراهم آورد، گفت: تنها با همت و عزمی جدی است که می‌توانیم به این مهم دست یابیم.    عاقل منش در ادامه با بیان گوشه‌هایی از آمار نهالهای غرس شده در شهر رشت در طول سالهای ۹۵ تا ۹۹ گفت: تعداد نهال های غرس شده در سال ۹۵ سه هزار و ۶۸۱ نهال بوده که ۶۵۷ نهال بومی و سه هزار و ۲۴ نهال غیربومی بوده‌اند و این میزان در  سال ۹۹ حدود سه هزار و ۸۸ نهال بوده که ۴۸۲ نهال بومی و دو هزار و ۶۰۶ نهال غیربومی بوده‌اند و این نهال کاری ها جدای از نهال هایی بوده که به طور رایگان بین مردم توزیع شده است.

ایشان خاطر نشان کرد: در پنج منطقه‌ شهرداری رشت جمعاً ۶۴ پارک و بوستان وجود دارد که منطقه‌ یک شهرداری ۱۷ بوستان، منطقه‌ دو شهرداری ۹ بوستان، منطقه‌ سه شهرداری ۱۳ بوستان، منطقه‌ چهار شهرداری ۱۴ بوستان و منطقه‌ پنج شهرداری رشت ۱۱ بوستان دارد. ضمن اینکه سرانه فضای سبز رشت ۲.۴ مترمربع است که با بهره برداری از پروژه های در دست اقدام شهرداری به ۶.۴ مترمربع می رسد و تا رسیدن به مرزهای ایده‌آل فاصله داریم. این عضو شورای شهر رشت با تاکید بر توسعه گسترش فضای سبز با “روف گاردن” یا “باغ بام” یا “بام سبز” گفت: بام سبز به فضای سبز روی پشت بام یا تراس گفته می شود که فضای سبز بر روی سقف اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی پشت بام شکل گرفته باشد. وی اضافه کرد: توسعه “روف گاردن” این فرصت را برای ما فراهم می کند که بتوانیم بر فضای سبز موجود شهر بیافزاییم و به همین دلیل اعضای شورای شهر رشت برای همه سازندگان بناهای مختلف که این موضوع را در نظر بگیرند، مشوق هایی در نظر گرفته اند که امیدوارم به لطف خداوند و همراهی شهروندان بتوانیم در این زمینه به موفقیت برسیم و بر میزان فضای سبز شهری بیافزاییم

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=28238

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics