• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 9629
5

فرماندار رشت : ۱۲ میلیارد تومان برای احیاء آب بندان ها هزینه شد

  • کد خبر : 27651
  • 11 بهمن 1399 - 13:02
فرماندار رشت : ۱۲ میلیارد تومان برای احیاء آب بندان ها هزینه شد
فرماندار شهرستان رشت گفت: ۱۲ میلیارد تومان سال گذشته برای احیاء ۳۰۰ هکتار از آب بندان های شهرستان رشت هزینه شده است.

به گزارش گیلان شهر ، علی فتح اللهی روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات حوزه آب کشاورزی شهرستان رشت با مهم دانستن لایروبی و احیاء آب بندان ها خاطر نشان کرد: اگر آب بندان ها خوب لایروبی شود، نگهداری آب و ذخیره سازی آن را افزایش می دهد بنابراین باید به این مهم توجه شود.

وی با بیان اینکه ۲۷ درصد برنج گیلان در شهرستان رشت تولید می شود، اضافه کرد: رشت با تولید ۱۱ درصد برنج کشور بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است .

وی تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را یکی از توجهات و اقدامات دولت عنوان و خاطرنشان کرد: تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری می تواند بر افزایش تولید در هکتار، کاهش سرانه تولید و بهینه و مکانیزه کردن فرآیند بستر و فعالیت های کشاورزی تاثیرگذار باشد.

فرماندار شهرستان رشت بیان داشت: حدود ۲۳ درصد سطح اراضی شالیزاری شهرستان رشت تجهیز و نوسازی شده و مطالعه بر روی پنج هزار هکتار انجام گرفته است.

وی در ادامه هزینه های تمام شده برای تولید برنج در استان را بالا دانست و افزود : هزینه های بالای کارگر برای نشاء برنج و سایر هزینه ها قیمت تمام شده را افزایش می دهد که برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

وی با مهم دانستن توجه به کشاورز در بخش های مختلف اظهار داشت: هر قدر هزینه های تولید برنج را کاهش و تولید در هکتار را افزایش دهیم به طور یقین فروش زمین های کشاورزی توسط کشاورزان کاهش و تغییر کاربری به حداقل می رسد.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه نوسازی و تجهیز  شالیزارها  اعتبار ملی می خواهد، خاطر نشان کرد: از نمایندگان درخواست می شود که در این باره پی گیری های لازم را داشته باشند.

سردار علی آقازاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بیان داشت: برای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در شهرستان رشت اقدامات خوبی انجام گرفته اما در ابتدای راه هستیم.

وی اظهار داشت: تولید برنج در هکتار را باید در اراضی شالیزاری گیلان و شهرستان رشت افزایش دهیم اکنون تولید برنج در یک هکتار کمتر از ۲ تن است که باید به سه تن برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه همه باید برای تولید برنج با کیفیت خوب تلاش کنند، خاطر نشان کرد: قیمت برنج با هزینه های کاشت، داشت و برداشت و معیشت کشاورزان متناسب نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گرانی نهاده های کشاورزی ناامیدی و نارضایتی شدیدی را بین کشاورزان ایجاد کرده از مسئولان ذیربط در استانداری و فرمانداری شهرستانها خواست که وضعیت استان گیلان  در این مورد را بررسی کنند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.شهرستان رشت دارای افزون بر ۶۲ هزار اراضی شالیزاری است.امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار برداشت  شد .

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=27651

برچسب ها

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics