• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
5

ترانه‌ای که شمس لنگرودی برای ۷۰سالگی‌اش خواند

  • کد خبر : 25834
  • 02 آذر 1399 - 16:03
ترانه‌ای که شمس لنگرودی برای ۷۰سالگی‌اش خواند
محمد شمس لنگرودی به مناسبت تولد ۷۰سالگی‌اش، ترانه گیلکی خود، «آبون» ( آبان) را خوانده است.

به گزارش گیلان شهر ، شمس لنگرودی که در ۲۶ آبان‌ماه ۱۳۲۹ در لنگرود متولد شده، حالا درحالی ۷۰ساله شده است که علاوه بر شاعری، فعالیت‌های دیگری را نیز از جمله بازیگری و خوانندگی در کارنامه خود دارد. 

او نخستین دفتر شعرش، «رفتار تشنگی» را در سال ۱۳۵۵ منتشر کرد. نام شمس لنگرودی پس از انتشار مجموعه‌های «خاکستر و بانو» و «جشن ناپیدا» در سال ۱۳۶۰ مطرح شد و پس از چاپ «قصیده لبخند چاک‌چاک» به شهرت رسید. پس از حدود ۱۰ سال، در سال ۱۳۷۹، مجموعه شعر «نت‌هایی برای بلبل چوبی» را منتشر کرد. از دیگر دفترهای شعر او می‌توان به «آوازهای فرشته بی‌بال»، «می‌میرم به جرم آن‌که هنوز زنده بودم»، «رسم کردن دست‌های تو»، «توفانی پنهان‌شده در نسیم» و … اشاره کرد. همچنین رمان «آن‌ها که به خانه من آمدند»، کتاب «تاریخ تحلیلی شعر نو» در چهار جلد، «از جان گذشته به مقصود می‌رسد» (زندگی نیما یوشیج) و قصه «شبی که مریم گم شد» برای کودکان بخش دیگری از آثار ادبی او است.

شمس لنگرودی علاوه ‌بر این تا کنون در فیلم‌های «دوباره زندگی»، «رفتن»، «احتمال باران اسیدی»، «پنج تا پنج»، «فلامینگو شماره ۱۳» و … هم ایفای نقش کرده و ترانه‌هایی را نیز با آواز خوانده است.

این شاعر، نویسنده، پژوهشگر ادبی، مدرس، بازیگر و خواننده همزمان با ۷۰سالگی خود ترانه گیلکی «آبون» ( آبان‌ماه) را اجرا کرده است. علاوه بر ترانه‌سرایی و خوانندگی، ملودی این کار را شمس لنگرودی ساخته، تنظیم آن را پیام سوری و تصویرگری آن را الیانا شمس لنگرودی (دختر شاعر) بر عهده داشته و ویلن آن را کوشا صرافی‌گهر نواخته است. ویدئو این اثر در ادامه می‌آید:

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=25834

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics