• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 9648
4

وجود ۹۳ هزار تعاونی فعال در کشور

  • کد خبر : 16025
  • 13 شهریور 1398 - 23:15
وجود ۹۳ هزار تعاونی فعال در کشور
معاون وزیر تعاون از وجود 93 هزار تعاونی فعال در کشور خبر داد و گفت: در هفته تعاون امسال، ۶۴۳ طرح تعاونی با اشتغال ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفری اجرایی می‌شود.

به گزارش گیلان شهر ، نصرالله بازوند پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از نخبگان بخش تعاون در سالن غدیر استانداری گیلان با اشاره به برنامه‌های وزارت تعاون اظهار کرد: امسال در هفته تعاون، ۶۴۳ طرح تعاونی توسط معاون اول رئیس‌جمهور با اشتغال ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر در سال جاری محقق می‌شود.

وی با اشاره به پیشینه تعاون در جهان و ایران گفت: در ۱۸۴۴ میلادی نخستین تعاونی با شرکت ۲۸ نفر در انگلستان شکل گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نخستین تعاونی در ایران در سال ۱۳۰۳ شکل گرفت، افزود: در ۱۳۱۴ نخستین تعاونی در سمنان به ثبت رسید که رسماً فعالیت خود را در کشور آغاز و پس از آن فعالیت تعاونی‌ها در ایران ادامه پیدا کرد.

بازوند از ثبت ۱۰۰ تعاونی در سال ۱۳۳۱ در ایران خبر داد و بیان کرد:  قانون اصلاحات اراضی یکی از قوانینی بود که در افزایش تعاونی‌های ایران نقش به سزایی داشت.

وی با اشاره به نام گذاری سال تعاون از ۵۲ سال گذشته در ایران گفت: ۱۳۷۰ اولین قانون مقررات تعاون به تصویب مجلس رسید و بعد از آن در ایران روز تعاون و هفته تعاون نام گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سه میلیون تعاونی در دنیا وجود دارد که حدود ۱۲ درصد اشتغال دنیا را به خود تخصیص داده، افزود: متأسفانه ایران تنها هفت درصد میانگین اشتغال از تعاونی‌ها را  به خود اختصاص داده است.

وی تفکیک تعاونی فعال و غیرفعال از برنامه‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماع دانست و بیان کرد: حدود ۹۳ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد و رتبه ایران در جهان ۱۴ است.

بازوند جایگاه تعریف‌شده تعاونی به‌عنوان یک راهبرد را یکی از  علل موفقیت تعاونی برشمرد و گفت: پرداخت تسهیلات یارانه دار و وجود افراد خوش‌نام به‌عنوان مؤسسین یکی دیگر از علل موفقیت تعاونی‌های فعال در ایران است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات بخش تعاون مسکن مهر تصریح کرد: در بحث مسکن مهر به دلیل عجولانه تشکیل و انتخاب کردن با مشکل مواجه شدیم.

وی ثبات در سیاست‌های نظام  و تأکید بر اعضای زیاد تعاونی را از دیگر عوامل موفقیت‌های تعاونی‌ها دانست و افزود: برنامه‌ریزی انتقال  تعاونی تولیدی به تعاونی توزیعی لازم و ضروری است.

بازوند با بیان اینکه راهبردهای وزارت خانه در مسیر حفظ موجود و سوق به سمت تعاونی‌های دانش‌بنیان و نوآور است، افزود: کیفیت در تعاونی‌ها از مقوله‌های مهم وزارت تعاونی است، ازاین‌رو؛ در کشور بیش از ۸۰ تعاون توسعه عمران تشکیل‌شده که عمدتاً از دهک‌های پایین جامعه تشکیل‌شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۷ تعاونی دانش‌بنیان و نوگرا در کشور ایجادشده است، گفت: تحقق دولت الکترونیک به‌منظور  شفافیت یکی از اقدامات مهم راهبردی وزارت تعاون محسوب می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در بحث شفافیت دولت تعارف وجود ندارد، افزود: سرعت در اقدام خدمات و ایجاد سامانه هوشمند در بخش تعاون از دیگر برنامه‌های راهبردی وزارت تعاون محسوب می‌شود.

بازوند با تأکید بر اینکه کلیه قراردادهای شرکت‌ها در سامانه گزارده شده است، بیان کرد: نخستین صندوق خطرپذیر در سال جاری ایجادشده است.

وی با اشاره به ایجاد مراکز نوآوری در حوزه تعاون در وزارت تعاون، گفت: واگذاری بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکن بهزیستی و ۹۲ هزار شغل خانگی ایجادشده از اقدامات وزارت تعاون و کاهش سن مدیریتی تا هشت سال از برنامه‌های پیش روی وزارت است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ن

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=16025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics