• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 9648
4
به مناسبت روز قلم صورت گرفت؛

حضور وزیر ارشاد و سرپرست استانداری گیلان در منزل ادیب برجسته گیلانی+عکس

  • کد خبر : 12619
  • 14 تیر 1398 - 10:12
حضور وزیر ارشاد و سرپرست استانداری گیلان در منزل ادیب برجسته گیلانی+عکس
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سرپرست استانداری گیلان به مناسبت روز قلم با "احمد سمیعی گیلانی" ادیب برجسته گیلانی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیلان شهر ؛ عصر امروز به مناسبت فرا رسیدن ” ۱۴تیر روز قلم” دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر ارسلان زارع با حضور در منزل “استاد احمد سمیعی گیلانی” با ایشان دیدار و گفت و گو کردند.

سرپرست استانداری گیلان در این دیدار احمد سمیعی گیلانی را از مفاخر برجسته استان و کشور خواند و گفت:  مردم و مسوولان گیلان به سرمایه های ارزشمند انسانی خود از جمله ایشان به عنوان  چهره فرهیخته و فرهنگی و ماندگار کشور افتخار می کنند.

احمد سمیعی گیلانی نویسنده، مترجم و ویراستار برجسته در سال ۱۲۹۸ در محلۀ سنگلج تهران و در کوچۀ افشارها، در یک خانوادۀ گیلانی متولد شد .

ایشان که به عنوان پدر ویرایش شهرت یافته دارد،  تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و در امتحان ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران با رتبۀ نخست پذیرفته شد  اما به دلیل علاقه شخصی اش رشته فنی را کنار گذاشته و به تحصیل در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران پرداخت . او از محضر اساتید معروفی چون ملک الشعر ای بهار، استاد فرزان فر، کاظم عصار، دکتر علی اکبر سیاسی و دکتر یحیی مهدوی استفاده کرد.

وی از نخستین چهره های علمی و فرهنگی کشور است که در سال ۱۳۷۰به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب شده و هم اکنون سر دبیری این فرهنگستان و در سالهای اخیر مدیریت گروه ادب معاصر به ایشان محول شده است.

از جمله فعالیت های استاد سمیعی بیش از ۵۰ عنوان ترجمه  ، تالیفات متعدد ، ویرایش بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و دهها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر علمی است و این ها تنها گوشه ای از ۶۰ سال کار فرهنگی این ادیب گیلانی است. 

سمیعی گیلانی درکنار حرفه ویراستاری چندین کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تألیف کرد و مقاله های ارزشمندی را در مجلات متعدد به چاپ رساند. سمیعی به زبان و ادب فارسی، فرانسه و انگلیسی احاطه دارد و از آشنایی وسیع با جریانات ادبی اروپا بهره مند است. از تالیفات شاخص استاد می توان به کتاب های آیین نگارش، نگارش و ویرایش ، شیوه نامۀ دانشنامۀ جهان اسلام و ادبیات ساسانی اشاره کرد . هم چنین وی ترجمه هایی چون برادرزادۀ رامو(دیدرو)، دلدار و دلباخته (ژرژ ساند)، خیال پردازی های تفرج گر انزواجو (ژان ژاک روسو) و چیزها (ژرژ برک) را  در کارنامه خود دارد که هم اینک انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ مجدد تعدادی از آن ها اقدام کرده است .



لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=12619

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics