• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 9649
4

گول گل را نخوریم

  • کد خبر : 12455
  • 10 تیر 1398 - 15:24
گول گل را نخوریم
دیو اعتیاد این بار خود را به شکل گل آراسته کرده و نوجوانان و جوانان را نشانه گرفته است و باید با نه گفتن به استشمام یا مصرف هر ماده گیاهی و غیر گیاهی ناشناس

به گزارش گیلان شهر : دیو اعتیاد این بار خود را به شکل گل آراسته کرده و نوجوانان و جوانان را نشانه گرفته است و باید با نه گفتن به استشمام یا مصرف هر ماده گیاهی و غیر گیاهی ناشناس و مشکوک، فریب این سم خوش سیما را نخوریم.

کارشناسان و صاحب نظران حوزه‌های بهزیستی و معضلات اجتماعی تأثیرات جسمی و روانی گل را نسبت به سایر انواع مواد مخدر، بسیار خطرناک و غیرقابل جبران می‌دانند و در خصوص رواج استعمال آن در قشر جوان و نوجوان هشدار می‌دهند.

ترویج استعمال گل در میان جوانان بی شک از نقشه‌های دشمن برای استحاله این قشر توانمند و با اراده است و با نام گذاری گل به این افیون جدید، تلاش کرده‌اند تا در مورد ماهیت و خاصیت آن، پرسشی در ذهن‌ها خطور نکند و با القای بی ضرر و مفید بودن گل به علت گیاهی و طبیعی بودن، جوانان را به مصرف آن ترغیب کنند.

گل، دارای گلبرگ‌های سبز و سوزنی با ساقه‌ای به ارتفاع یک تا دو متر است و استشمام بوی تند آن، سر درد می‌آورد و امکان رشد و پرورش این گیاه در زمین‌های مرطوب و کوچک وجود دارد و خشک شده آن در لای کاغذ سیگار یا داخل کپسول‌های دارو استعمال می‌شود و مصرف آن به هر شکل و شیوه، برای جسم و جان مضر است.

ماده مخدر گل به عنوان ماده‌ای سنتی، بیش از مواد صنعتی زیانبار است اما مصرف کنندگان آن از اثرات ویرانگر آن اطلاع کافی ندارند و به تصور مصرف نوعی گیاه دارویی و آرامش بخش، به سراغ این سم و زهر مهلک می‌روند.

ادعای آرامش بخش بودن، کسب هوشیاری زیاد و تمرکز در آزمون‌ها با مصرف گل، سخنی کذب و اغفال کننده است و متأسفانه تعدادی از جوانان با باور به اینگونه سخنان تبلیغاتی، در دود و آلودگی آن گرفتار و از مسیر درست زندگانی منحرف می‌شوند.

گفته می‌شود مصرف گل نسبت به سایر انواع مخدر، راحت تر و سریع‌تر است و کارشناسان نسبت به رواج استعمال آن در پارک‌ها و تفریح گاه‌ها هشدار می‌دهند و با توجه به روند کاهش سن اعتیاد در جامعه، خطر استفاده از گل به خصوص در قشر نوجوان و جوان، باید از سوی خانواده‌ها جدی گرفته شود.

پیشرفت‌ها و نوآوری‌های علمی به خصوص در حوزه شیمی و ترکیب مواد، حد و مرزی ندارد و چه بسا در پستوی کارگاه‌های غیرمجاز و به دست افرادی که از بازی با جان مردم بیمی ندارند، ماده‌ای مخدر تولید شود که با یک بار استشمام یا مصرف خوراکی، اختیار و اراده انسان را در دست گیرد و رهایی از باتلاق متعفن آن غیرممکن باشد.

خانواده، اولین و بهترین مانع اعتیاد است و کانون گرم و صمیمی آن به واسطه اعتماد و تکیه بر همدیگر، بزرگترین مانع نفوذ اعتیاد و انحراف است و تا جایی که خللی در روابط اعضای خانواده ایجاد نشود، نفوذ و تلاش عنصر بیگانه برای انحراف فکری، جسمی و اعتیاد نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد باید سطح آگاهی عمومی در خصوص گل و مضرات آن ارتقا یابد و با اطلاع رسانی مستمر و دوره‌ای، تبیین تحکیم بنیان خانواده‌ها، ترویج ورزش و بیزاری از عزلت و گوشه گیری، برگزاری کلاس‌های آموزش مجازی و حضوری، بهره مندی از ظرفیت منابر، مساجد و محافل جمعی و ارائه آموزش‌ها و هشدارهای علمی در دانشگاه‌ها و مدارس، جامعه را از خطر گل‌های خاردار مصون سازیم.

عیسی پاشاپور مسئول دفتر ایرنا در آستارا

 

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=12455

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics