• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل اخبار 9657
3
محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد

  • کد خبر : 9854
  • 08 اردیبهشت 1398 - 12:21
طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شد گفت: ویژگی بارز این طرح حفظ استقلال بانک مرکزی و تأثیرگذاری آن روی سیاست‌های پولی کشور است.
 به گزارش گیلان شهر محمود شکری با بیان اینکه طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی به زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد اظهار داشت: حفظ استقلال بانک مرکزی و تأثیرگذاری آن روی سیاست‌های پولی کشور از جمله ویژگی‌های بارز این طرح است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اصلاح نظام و سیستم بانکی کشور از مدت‌ها پیش در دستور کار این کمیسیون قرار داشت عنوان کرد: جلسات متعددی در این زمینه با رؤسای بانک‌ها و دولت برگزار شد و قرار بود دولت لایحه آن را تدوین کرده و به مجلس بیاورد که از این کار خودداری کرد.
نماینده مردم تالش،‌ ماسال و رضوانشهر در مجلس نظر علماء و مجتهدان و وجود اشکالات شرعی و فقهی فراوان در ساختار نظام بانکی کشور را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد:‌ به علت تعلل دولت‌ در ارسال لایحه بازنگری در ساختار بانکی کشور، کمیسیون اقتصادی طرح آن را تهیه و تقدیم مجلس کرد.
شکری برگزاری نشست‌های تخصصی در کمیسیون اقتصادی مجلس و استفاده از نظرات کارشناسان در مورد نحوه تدوین قانون جدید نظام بانکی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به ارائه طرح مذکور به هیئت رئیسه،‌ انتظار داریم این بررسی آن تا هفته‌های آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد.
وی عدم استقلال و عدم تصمیم‌گیری واحد در سیاست‌های پولی را از جمله مشکلات فعلی بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: در طرح تدوین شده کمیسیون اقتصادی مجلس به علت عدم کارایی لازم،‌ شورای پول و اعتبار منحل شده است و به جای آن هیئت عالی زمام امور کار را بر عهده می‌گیرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه در صورت تصویب طرح اصلاح ساختار نظام بانکی دولت در عزل و نصب رؤسای بانک مرکزی دیگر هیچ نقشی نخواهد داشت افزود: در این اصلاحیه،‌ هیئت عالی رئیس کل بانک مرکزی را انتخاب کرده و برای تأیید نهایی به مجلس معرفی می‌کند.
نماینده مردم تالش،‌ ماسال و رضوانشهر در مجلس به یکی دیگر از کارکردهای طرح اصلاح ساختار سیستم بانکی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در این طرح دوره حضور رئیس کل بانک مرکزی ۷ ساله تعیین شده است بنابراین حتی با آمدن رئیس جمهور جدید نیز امکان عزل رئیس کل بانک مرکزی وجود ندارد.
شکری با تأکید بر اینکه عزل رئیس کل بانک مرکزی در طرح جدید کمیسیون اقتصادی، تحت شرایط خاصی توسط هیئت عالی و مجلس انجام می‌شود گفت:‌ با تصویب اصلاح ساختار نظام بانکی کشور،‌ بانک مرکزی قادر خواهد بود تصمیمات و سیاست‌های پولی را بدون حاشیه و بدون دخالت‌های بیرونی اجرا کند.
وی نظارت و کنترل بسیار جدی بر عملکرد بانک‌های خصوصی و دولتی را از دیگر ویژگی‌های بارز طرح بازبینی نظام بانکی اعلام کرد و بیان داشت: در حال حاضر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور به ویژه در حوزه پرداخت سود مرکب تسهیلات دریافتی خود انتقادات بسیار شدیدی از عملکرد بانک‌ها دارند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ‌اجرای قراردادهای سود مرکب توسط بانک‌های عامل را فلج کننده بحث تولید و سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: در صورت مصوب شدن طرح اصلاح ساختار نظام بانکی کشور در صحن علنی مجلس،‌ انتظار داریم تحولات بسیار مطلوبی در سیستم بانکی ایجاد شود.

انتهای پیام/ش

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=9854

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics