• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 9629
4

کوله پشتی هایی در خیابان که دست و پا دارند

  • کد خبر : 730
  • 26 شهریور 1397 - 16:55
کوله پشتی هایی در خیابان که دست و پا دارند

گیلان شهر :این روزها که کم کم به فصل پاییز و بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم شاهد حضور خانواده‌ها در بازار برای تهیه لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزندان و دانش‌آموزان هستیم، گرچه امسال به دلیل مشکلات اقتصادی و تلاطم سهمگین قیمت‌ها بسیاری از خانواده‌ها از رفتن به بازار باز مانده‌اند اما گردشی در بازار لوازم‌التحریر و هم‌کلامی […]

گیلان شهر :این روزها که کم کم به فصل پاییز و بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم شاهد حضور خانواده‌ها در بازار برای تهیه لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزندان و دانش‌آموزان هستیم، گرچه امسال به دلیل مشکلات اقتصادی و تلاطم سهمگین قیمت‌ها بسیاری از خانواده‌ها از رفتن به بازار باز مانده‌اند اما گردشی در بازار لوازم‌التحریر و هم‌کلامی با مشتریان نشان داد که بسیاری از خانواده‌ها مدیریت مصرف را پیشه کرده‌اند. چرخی در بازار کوله‌پشتی و کیف نشان‌دهنده این است که برنامه‌ای برای تولید داخلی نداریم و همین موضوع نشانگر این است که این نیاز مهم بدون توجه به ویژگی‌های فیزیولوژی فرزندان این مرز و بوم تهیه می‌شود. از ابتدای مهر شاهد حضور کوله پشتی‌هایی در سطح شهریم که فقط دست و پایشان پیداست، این‌ها بچه‌های ما هستند که با جثه‌های کوچک و ظریف خود کوله‌هایی بزرگ را حمل می‌کنند.

بیتا یک مادر جوان دهه هفتادی است، امسال دخترش کلاس اولی است، دغدغه بیتا به وجود آمدن مشکلات اسکلتی در آینده برای فرزندش است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،منطقه گیلان، گفت: آنقدر که به ظاهر و رنگ و لعاب کیف‌ها و کوله‌پشتی‌ها توجه می‌شود به اندازه و وزن آن توجه نمی‌شود، وزن زیاد کوله امکان دارد به اسکلت و استخوان‌های گردن و کتف فشار وارد کند و برای کودک ایجاد مشکل نماید.

داوود، فارغ‌التحصیل تربیت‌بدنی است وی که یک پسر کلاس سوم دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: از گشت و گذار در بازار کیف و کوله‌پشتی چیزی به دست نیاوردم پس با خرید یک کوله متوسط، مشکل فشار و ناراحتی بر گردن طفلم را با همراهی کردن او تا دم در مدرسه حل کرده‌ام، گرچه این کار همیشگی نیست و به خاطر دغدغه و مشکلات کاری نمی‌توانم همیشه پسرم را تا در مدرسه مشایعت کنم و علاوه بر این کوچک بودن کوله هم مشکل‌ساز است  و مجبوریم بعضی از کتاب‌ها را با دست حمل کنیم و خیس شدن در باد و باران و جا ماندن در مدرسه و کوچه و خیابان از عواقب این کار است.

سمیه برای خرید کوله‌پشتی پسر پیش‌دبستانی‌اش به بازار آمده، وی تنها زیبایی و بزرگی کوله را معیار انتخابش دانست و در گفت‌وگو با ایسنا،عنوان کرد: کوله فرزندم باید طوری باشد که کتاب‌های بزرگ در آن جا شود و مجبور نباشم کتاب‌ها را به شیوه دیگری جابجا کنم.

استفاده  از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد عوارض زیادی دارد 

مهدی زارع‌مسلمان کارشناس تربیت‌بدنی و سلامت اداره آموزش و پرورش صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه گیلان،اظهار کرد:با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و ایام بازگشایی مدارس والدین به تکاپوی تامین لوازم دانش‌آموزان می‌افتند که یکی از این لوازم کیف و کوله‌پشتی است.

وی با بیان اینکه انواع و اقسام کوله‌پشتی‌ها و کیف در پشت ویترین مغازه‌ها خودنمایی و والدین را موقع خرید دچار سردرگمی می‌کند،افزود:در چند سال اخیر استفاده از کوله‌پشتی در بین دانش‌آموزان مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد.

زارع‌مسلمان با بیان اینکه در بسیاری از مواقع ملاک خرید، زیبایی مدنظر والدین قرار می‌گیرد در صورتی که معیار بسیار مهم‌تری برای انتخاب یک کوله و کیف مناسب وجود دارد،خاطرنشان کرد:استفاده دانش‌آموزان از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد عوارض زیادی دارد.

وی با تاکید بر انتخاب کوله‌پشتی‌های ارگونومیک،گفت:این کوله‌ها ایمنی و راحتی بیشتری دارند و بندهایی که در قسمت شانه و کمر بسته می‌شود وزن را علاوه بر شانه بروی سینه و لگن تقسیم می‌کند و همچنین از تکان‌های کیف جلوگیری می‌کند.

زارع‌مسلمان با بیان اینکه کوله‌پشتی باید پدهایی در ناحیه پشت،سینه و شانه داشته باشد،تصریح کرد: جنس کوله‌پشتی باید از چرم و برزنت باشد که براحتی تغییر حالت ندهد.

وزن کوله‌پشتی نباید بیشتر از ۱۵درصد وزن دانش‌آموز باشد

وی با یادآوری اینکه وزن کوله‌پشتی‌ها باید بین ۱۰تا ۱۵درصد وزن دانش‌آموز باشد، افزود:کوله‌پشتی باید به اندازه جثه دانش‌آموز تهیه شود و به والدین توصیه می‌شود از خرید کوله‌پشتی‌های بزرگ برای کودکان خودداری کنند.

کارشناس تربیت‌بدنی و سلامت اداره آموزش و پرورش صومعه‌سرا در پایان با بیان اینکه استفاده از کوله‌پشتی‌هایی که بیش از ۱۵درصد وزن دانش‌آموز باشد به مرور زمان باعث ایجاد کمردردهای مزمن،خمیدگی،انحنای ستون فقرات و ناهنجاری‌های قامتی می‌شود،اظهار کرد:در حالت طبیعی کوله‌پشتی پس از آویزان کردن باید حدود سه سانتی متر بالا از گودی کمر باشد.طبق آمار ۴۰درصد از کسانی که از کوله‌پشتی استفاده می‌کنند از درد ناحیه کمر شکایت دارند که از دلایل این مشکل می‌توان به وزن زیاد کوله‌پشتی و یا دلیل عدم تنظیم مناسب کوله‌پشتی از آن به شکل لوله کمری استفاده می‌شود.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=730

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics