• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 9629
5

عدم امکان توسعه اقتصادی توسط بخش کشاورزی/ محیط زیست اولویت نخست گیلان است

  • کد خبر : 688
  • 25 شهریور 1397 - 23:06
عدم امکان توسعه اقتصادی توسط بخش کشاورزی/ محیط زیست اولویت نخست گیلان است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اذعان به اینکه اقتصاد کشاورزی مشکل اشتغال را حل نمی‌کند گفت: ما باید با استفاده از فناوری‌های جدید بهره‌وری را ازدیاد بخشیم، بهره‌وری از طریق تجارت، صنعت و کشاورزی مدرن حل خواهد شد.

به گزارش گیلان شهر ، کیوان محمدی پیش از ظهر امروز در سلسله نشست‌های مطالبه گری تخصصی دانشجویی به‌وقت مردم در سالن جلسات بسیج دانشجویی استان گیلان اظهار کرد: ما نمی‌توانیم در مورد سیاست‌های کلان ملی مؤثر باشیم، بلکه در حیطه اختیارات دولت است.

وی با بیان اینکه یکی از مصیبت‌های جامعه ما فاجعه بودن بهره‌وری است افزود: ما در بهترین سال‌های اقتصادی خود، ۱۷ واحد بهره‌وری از ۱۰۰ خواهیم داشت که این عدد در آلمان ۵۰ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اشاره به اینکه اقتصاد ما ظرفیت بهره‌وری بیشتر دارد گفت: قرار نیست توسعه گردشگری موجب کمبود بهره‌وری کشاورزی شود، کشاورزی و توریسم در تقابل هم نیستند بلکه می‌توانند به توسعه دیگری کمک کنند.

محمدی با اذعان به اینکه اقتصاد کشاورزی مشکل اشتغال را حل نمی‌کند بیان کرد: ما باید با استفاده از فناوری‌های جدید بهره‌وری را ازدیاد بخشیم، بهره‌وری از طریق تجارت، صنعت و کشاورزی مدرن حل خواهد شد.

تسطیح زمین‌های کشاورزی و بهره‌وری بیشتر

وی با بیان اینکه تسطیح زمین‌های کشاورزی موجب بهره‌وری بیشتر می‌شود افزود: این یکسان‌سازی چند سالی است که آغازشده است، اما تقسیم زمین موجب آسیب به امنیت اقتصادی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه ساختارهای ناسازگار تجارت و اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند گفت: باید از مسئولان قضایی سؤال کنیم که ریشه این اختلاس‌ها کجاست.

محمدی با تأکید بر اینکه بدون علم روز دنیا نمی‌توان بهره‌وری اقتصادی را افزایش داد بیان کرد: ما باید بهره‌برداری از زمین‌های کشاورزی را تغییر دهیم، مشکلی که اکنون در استان داریم بلااستفاده ماندن زمین و فشارهای اقتصادی به کشاورز و فروختن زمین به ویلا سازان است.

وی توسعه را نیازمند تعامل با دنیا دانست و افزود: ما گردشگری را به‌عنوان یکی از ارکان توسعه گیلان در نظر داریم اما فضای جامعه ما خصوصاً برای گردشگری خارجی مناسب نیست، چراکه با توجه به شرایط و موقعیت‌ها بی‌نتیجه خواهد ماند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه طرح آمایش چشم‌اندازی کلی در اختیار ما قرار می‌دهد افزود: ما در فاز عملیاتی باید به دنبال نتیجه و تأثیر کار باشیم.

تأیید طرح بوم گردی توسط شورای برنامه‌ریزی استان

محمدی با بیان اینکه کلیات طرح توسعه بوم گردی توسط شورای برنامه‌ریزی تأییدشده گفت: ما درباره جزئیات این طرح صحبت نمی‌کنیم ظرفیت پنج هزار طرح بوم گردی در استان داریم اما آیا تمایل برای ساخت این طرح‌ها وجود دارد؟

وی با اشاره به تدوین برنامه‌های کمیته‌های ۴۸ گانه تخصصی استان تصریح کرد: این کمیته‌های ۴۸ گانه از سال ۹۴ آغاز شد و ما مکلف شدیم برنامه ششم توسعه را تبیین کنیم، هرکدام از این کمیته‌ها نیروهای صاحب‌نظری در خود داشت و پس از آمدن استاندار این کمیته‌ها تقویت به ۴۸ کمیته رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اشاره به وارد فاز اجرایی شدن این ۴۸ کمیته تخصصی گفت: تصمیم‌گیری‌ها درباره آب و مشکلات بی‌آبی با توجه به کمبود بارش در استان و تبیین برنامه ششم از طرح‌های خروجی و نتایج این کمیته‌ها بوده است، یکی از فواید این کمیته‌ها دادن هشدارهای به‌موقع درزمینهٔ کم‌آبی بود.

محمدی نظر کمیته‌ها را نظر مشورتی عنوان کرد و افزود: این شورای برنامه‌ریزی است که تصمیم نهایی را می‌گیرد، بنابراین کمیته‌ها با اعلام نظرهای خود تنها مشورت می‌دهند و در صورت تأیید توسط شورای برنامه‌ریزی اجرایی و یا رد می‌شود.

سیاست‌های تشویقی چای

وی با اشاره به اینکه امکان توسعه اقتصادی توسط بخش کشاورزی نشدنی است گفت: از سال ۹۲ چیزی حدود چهار هزار هکتار به مساحت باغات چای افزوده شد، اقتصاد قانون خودش را دارد و نمی‌توان به هر چیزی یارانه داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان سیاست‌های چای نسبت به گذشته را سیاست‌های تشویقی دانست و گفت: چای در دنیا محصول استراتژیک محسوب نمی‌شود، اما اقتصاد تعداد زیادی از خانوارهای گیلانی متکی به چای است و دولت حمایت‌های لازم را از ای انجام می‌دهد.

نباید چای کشور را صادر کنیم

محمدی با تأکید به اینکه چای‌کار باید اقتصاد خود را تقویت کند افزود: ما نباید صادرات چای داشته باشیم، اما صادرات داریم و چای درجه سه و چهار خود را صادر می‌کنیم که با چای سریلانکا مخلوط و مجدداً یا به ما یا به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات چای برای ما صرفه اقتصادی ندارد بیان کرد: باغات چای ما در مقایسه با کشورهایی مثل چین و سریلانکا قابل قیاس نیست، در دنیا چای ایران را نمی‌شناسند، چای ما برای گیلان اهمیت دارد و با ذائقه ما مطلوب است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه چای و برنج گیلان از قیمت جهانی آن بیشتر است اظهار کرد: ظرف سه سال گذشته قیمت خرید چای با توجه به نرخ تورم بیش از دو برابر شده است.

محیط‌زیست، اولویت توسعه گیلان

محمدی با اشاره به اهمیت محیط‌زیست در گیلان و تأثیر آن بر دیگر مسائل استان گفت: اولویت توسعه ما در گیلان محیط‌زیست است و هیچ خطری بیشتر از زباله و فاضلاب محیط‌زیست گیلان را تهدید نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه‌یافته کشاورزی را مبنا قرار ندادند افزود: در این کشورها صنعت محور قرارگرفته است، ما زمین‌های زراعی زیادی نداریم و با توجه به کمبود آب نمی‌توانیم محور توسعه خود را کشاورزی قرار دهیم.

خام فروشی بزرگ‌ترین اشتباه صنعت نفتی کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا هستیم اظهار کرد: اشکال این است که به خام فروشی روی آورده‌ایم، ما باید به‌جای این کار ارزش‌افزوده آن را تقویت کنیم و با پالایش محصولات نفتی خود را بیشتر کنیم.

محمدی با اشاره به مقدار زباله‌های سالانه در سراوان گفت: ما نباید طرح و برنامه‌ای در سازمان برنامه‌وبودجه برای زباله داشته باشیم؛ دیگر سازمان‌ها طرح و برنامه خود را ابلاغ و ما برای آن بودجه در نظر می‌گیریم.

وی با تأکید بر اینکه مسئله رودخانه‌های شهر رشت به دلیل ورود فاضلاب و سموم کشاورزی به داخل رودخانه است بیان کرد: رسیدگی به مسئله آلودگی رودخانه‌ها مربوط به یک مجموعه‌ای است که در رشت مسئولیت این امر را به عهده‌دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه شهر صنعتی ده‌ها کارخانه استخوان‌دار دارد گفت: نباید تنها چشم به دولت داشت، شهر صنعتی می‌تواند تصفیه‌خانه خود را درست کند.

محمدی با تأکید بر اینکه در استان تجربه مهار پسماند سراوان را نداریم افزود: ما باید از مساعدت‌های دیگران در این زمینه استفاده کنیم، تاکنون حل مشکل پسماند سراوان چیزی حدود ۹۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

محیط زیست اولویت نخست استان

وی مسئله نخست استان را محیط‌زیست عنوان کرد و افزود: مسئله دوم که در استان حائز اهمیت است کشاورزی است، کنار گذاشتن کشت برنج امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند، مسئله سوم در استان گردشگری فرهنگی و کنترل‌شده است که باید به آن توجه ویژه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تأکید بر اینکه نباید از تجارت در استان غافل بمانیم تصریح کرد: اگر ما خط آهن رشت انزلی و رشت آستارا را تسری ببخشیم، می‌توانیم تجارت خود را رونق ببخشیم و در کمترین زمان به اروپا صادرات کنیم و اولویت ما این خط ترانزیت است و در صنعت صنایع تبدیلی و نانو اولویت‌های ما هستند.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=688

برچسب ها

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics