• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
کل اخبار 9708
1
پایگاه خبری گیلان شهر

نیازی به نوشتن برنامه مجدد برای اجرای برنامه فعلی نیست/ باید با مردم آشتی کنیم

  • کد خبر : 41986
  • 22 خرداد 1403 - 23:01
نیازی به نوشتن برنامه مجدد برای اجرای برنامه فعلی نیست/ باید با مردم آشتی کنیم
پزشکیان، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید مردم را به صحنه اقتصاد بکشیم و یخ ارتباط بین مردم و دولت را آب کنیم.
به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه – ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ – در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» با بیان اینکه «امیدوارم خداوند توفیق دهد هرچه بیشتر بتوانیم خدمت‌گذار مردم باشیم»، در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: من در صحبت‌هایی که بعد از ثبت‌نام انجام دادم گفتم که قرار نیست برنامه جدید بنویسیم و قرار نیست سیاست های جدیدی در کشور اجرا کنیم، بلکه سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مشخص است و برنامه‌های توسعه هم وجود دارد؛ هر دولتی که می‌آید باید برنامه‌های موجود را اجرایی کند.

 

اولویت ما اجرای سیاست‌های کلی و برنامه‌های موجود است

وی تاکید کرد: اگر روزی سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم، قطعا اولویت ما رفتن به طرف سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که به آنجا برسیم.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: معمولاً وقتی دولت‌ها برنامه اعلام می‌کنند، قطعاً کارهایی کارشناسی برای رسیدن به آن انجام داده‌ و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده اند و وظیفه ما این نیست که دوباره برنامه بدهیم، بلکه وظیفه ما این است که برنامه‌ای را که دولت با کار کارشناسی به مجلس داده، ادامه دهیم و سعی کنیم برنامه‌ها را درست و به موقع اجرا کنیم. اگر در ارزیابی‌هایی که ممکن است در آینده شکل بگیرد، ببینیم که برنامه یا نیروهای اجرایی ممکن است نواقصی داشته باشند، اصلاحاتی در مسیر باید شکل بگیرد. مشکلی که در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها داریم این است که هر کسی می آید برنامه و مسیر را تغییر می دهد.

 نیازی به نوشتن برنامه مجدد برای اجرای برنامه فعلی نیست

پزشکیان با تاکید بر اینکه از نظر علمی اصولاً برنامه معلوم و راه مشخص است گفت: وظیفه کسی که جای فرد قبلی می‌آید ادامه مسیر قبلی است؛ حال اگر راه نامناسب بوده باید کارشناسی مجدد انجام داد و اگر راه مناسب است، لزومی ندارد که برنامه مجدد بنویسیم. نقشه کشیده شده و سیاست معلوم است و وظیفه مجریان اجرای مسیرهایی است که ما را به اهداف برساند. در نتیجه نیازی به نوشتن برنامه مجدد برای اجرای برنامه فعلی نیست.

باید مجریان را چابک‌تر کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تناقضی میان برنامه هفتم توسعه و برنامه‌های دولت جنابعالی وجود داشته باشد؟ اظهار کرد: تناقض اگر خلاف جهت سیاست باشد باید اصلاح شود، اما اگر برنامه در جهت اجرای سیاست‌ها است باید برنامه را ادامه داد. اگر این برنامه نیازمند بازنگری جهت تسریع در کار است باید استراتژی که ما را به هدف برساند را پیاده کرد. کاری که باید در دولت انجام دهیم این است که مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به هدف نزدیک‌تر کند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: آنچه که اصلاحات و تجربیات بین‌المللی در اختیار کارشناسان قرار داده ۳ اصل و ۵ استراتژی است؛ در جهت رسیدن به اهداف باید سه اصل مسئولیت پذیری، طی کردن مسیر دستیابی به هدف و پاسخگویی را در نظر بگیریم. اگر می‌خواهیم که مملکت ما به نتیجه برسد باید مشخص شود که چه کسی مسئول است؟ چه باید بکند و اگر نکرد باید پاسخگو باشد. امروز بنگاه‌های بسیاری داریم که کار را بر عهده گرفتند، مدیریتی می‌کنند، ضرر میدهند اما فوق‌العاده مدیریتی دریافت می‌کنند درحالی که در هیچ جای دنیا به چنین مدیری که سیستم را تخریب میکند و از هدف دور می کند فوق‌العاده مدیریتی داده نمی شود.

پزشکیان همچنین عنوان کرد: ۵ استراتژی نیز عبارتند از مدیریت عملکرد نیروی انسانی، پرداخت بر اساس عملکرد، دادن اختیار، قرارداد بستن کنتراتی یا مدیریت عملکردی و اصلاحات و تغییرات اساسی در نوع برخورد با مدیران. یکی از دلایل تحقق ۲۵ تا ۳۰ درصدی برنامه ششم توسعه این بود که افرادی اجرای کار را بر عهده داشتند که اصلا از برنامه خبر نداشتند و هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای کار را نداشتند.

مهم این است که هدف گم نشود

وی تاکید کرد: هر دولتی که می‌آید مهم نیست بلکه آنچه مهم است این است که راه تغییر نکند و هدف گم نشود و هر کسی که مسئولیت را می‌پذیرد باید پاسخگو باشد که می‌تواند در جایگاهی که قرار گرفته است، سیستم را به هدف برساند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های خود برای تحقق پیشرفت اقتصادی و نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد، هزینه‌کرد بر اساس عملکرد را اصلی اساسی در اقتصاد عنوان و تاکید کرد: تا زمانی که مکانیزم پرداخت در کشور اصلاح نشود، امکان اصلاح بهره‌وری وجود ندارد. از نظر اقتصادی خدا می‌گوید که اگر ذره‌ای کار خوب کنی پاداش میگیری و اگر ذره‌ای بدی کنی نتیجه آن را خواهی دید درحالی که در سیستم دولتی چه کاری انجام شود و چه کاری انجام نشود حقوق پرداخت می‌شود و این مکانیزم از نظر اعتقادی غلط است. از نظر علمی نیز در دنیا شرایط به گونه‌ای نیست که کاری انجام نشود و حقوق پرداخت شود. بنابراین بهره‌وری با هدفمند کردن فعالیت‌ها، مسئولیت پذیری نیروهای انسانی و پاسخگویی امکان پذیر است.

پزشکیان با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مسائلی که در کشور ما گم شده موضوع عدالت است، گفت: ما از عدالت حرف می‌زنیم اما هیچگاه سهم مناطق محروم را پرداخت نمی‌کنیم؛ اگر به مناطق مختلف نگاه کنیم، در میدان عمل چیزی از عدالتی که از آن صحبت می‌کنیم، وجود ندارد. امروز در اطراف تهران همه چیز در حال گسترش است در حالی که سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری پیشگیری از توسعه نامتناسب و انتقال نیروها جهت برقراری تعادل میان منابع و مصارف است. به نظر من تهران و سایر شهرهای بزرگ روزی با مشکلات آب و محیط زیست مواجه خواهند شد.

باید به دنبال رضایت مشتریان داخلی باشیم

وی با بیان اینکه کاری که باید بر اساس سیاست‌های کلی انجام شود مدیریت عملکرد نیروی انسانی، پرداخت بر اساس عملکرد و دادن اختیار و پاسخگویی است، عنوان کرد: یکی از مسائل مهم دیگری که باید اصلاح شود تامین رضایت مشتریان داخلی است؛ اگر این مشتریان ناراضی باشند بهترین برنامه‌ها نیز محقق نمی‌شود. این مشتریان داخلی کارکنان و پرسنلی هستند که می‌خواهند برای ما کار کنند تا به اهداف دست یابیم؛ وقتی این مشتری راضی نیست و او با پولی که دریافت می‌کند نمی‌تواند خانه‌ای برای خود کرایه کند و زندگیش را بگذراند و فشار مالی زیادی دارد انتظار اینکه او بیاید و سایر کارها را به درستی انجام دهد غیر ممکن است؛ بنابراین در ابتدا باید نگاهی که به نیروهای سیستم اعم از معلمان، پرستاران، کارگران و سایرین وجود دارد اصلاح شود و کاری کنیم که زندگی این افراد بچرخد؛ سپس باید از آنها خواست تا کار کنند و ما را به اهداف برسانند. باید کاری کنیم که مشتریان داخلی ما راضی شوند.

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=41986

برچسب ها

خبر های مرتبط

29خرداد
پزشکیان فردی اجرایی و پاک‌دست است
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:

پزشکیان فردی اجرایی و پاک‌دست است

27خرداد
نوبخت: شهادت می‌دهم فرق می‌کند چه کسی رییس‌جمهور باشد
پاکدامن‌تر از اقای پزشکیان پیدا نمی‌کنید

نوبخت: شهادت می‌دهم فرق می‌کند چه کسی رییس‌جمهور باشد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics