• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
کل اخبار 9708
2
سعید جلیلی در برنامه با مردم:

عقب ماندگی های چندصدساله را در چند سال جبران می کنیم / خیلی از مسائ

  • کد خبر : 41983
  • 22 خرداد 1403 - 22:46
عقب ماندگی های چندصدساله را در چند سال جبران می کنیم / خیلی از مسائ
عقب ماندگی های چندصدساله را در چند سال جبران می کنیم / خیلی از مسائل اقتصادی را می توان زیر چتر اقتصاد دریا درست کرد
گیلان شهر /نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نظم دنیا در حال تغییر است و بیش از هر زمان دیگری به تصمیمات نقطه‌زن نیاز داریم.
گیلان شهر / به گزارش باشگاه خبرنگاران: سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه با مردم اظهار کرد: مردم عزیز ایران ما امروز یک فرصت تاریخی پیش رو داریم. فرصت‌ها باید به عرصه تعالی ملت ایران تبدیل شود. باید فرصت‌ها را شناخت و برای استفاده از آنها برنامه داشت تا پیشرفتی داشته باشیم در تراز شایستگی شما مردم ایران.

سعید جلیلی با بیان ابنکه مردم عزیز ایران، تخقق این امر نقشه راه و برنامه می‌خواهد، افزود: ما در دولت  سایه بر گفتمان متمرکز  بودیم و کمتر وقت شرکت در گعده‌های سیاسی داشتیم که موجب گلایه‌ها هم می‌شد.

وی ادامه داد: تلاش کردم چشمم را بر روی کنایه‌ها ببندم و در عوض در‌های دفترم را برای مردم، نخبگان باز کنم. ده‌ها کار گروه تخصصی تحت نام گفتمان دولت سایه تشکیل دادم. در فهرست طولانی دولت سایه همه گونه سلیقه و کارشناس حاضر بودند.

از فردای انتخابات کار را شروع می‌کنیم

جلیلی بیان کرد: در کنار فعال سازی این ستاد چابک بیش از ۱۴۰ بار به نقاط مختلف کشور سفر کردم و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شدم. مردم عزیز، رئیس‌جمهور بعدی حتی یک روز هم فرصت تاخیر ندارد. ما نه تنها یک روز را از دست نخواهیم داد بلکه از فردای انتخابات کار را شروع می‌کنیم، با تصمیمات اولویت‌دار و نقطه زن.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مقام ریاست جمهوری جایگاه تصمیم و تشخیص است. دولتی که صد‌ها اولویت داشته باشد در حقیقت اولویتی ندارد. ادعا دارم و بسیاری هم گواهی می‌دهند که به درک عمیقی از مشکلات کشور رسیده‌ام. برنامه راهبردی داریم که حاصل یک فرایند کارشناسی حداقل ۱۱ ساله است و در تمام این سال‌ها تلاش کردم به جوانان الگوی متفاوتی از کار سیاسی ارائه کنم.

وی اظهار کرد: سیاست ورزی درست یعنی متمرکز شدن روی مسائل واقعی و خوشحالم که گفتمان دولت سایه توانست این الگو را آشکار کند. به عنوان فردی که سال‌ها با سیاست داخلی و خارجی درگیر بودم معتقدم باید نگران هدر دادن ظرفیت‌ها باشیم. هر مسیری که از فرصت‌ها غفلت کرد از مسیر تاریخی عقب ماند.

جلیلی گفت: دولت‌ها را با هر گرایشی که داشتند یاری کردیم. ده‌ها نامه از رهبری تا روسای قوا به ما ارسال شد. باید یادی کنم از رئیس جمهور شهید که با دلسوزی از هر نامه استقبال می‌کرد، برای مثال از قبل دولت رئیسی ادعا می‌شد که نمی‌توان نفت را فروخت، اما ما راه حل‌ها را ارائه کردیم و به جایی رسیدیم که نفت ما به فروش رسید.

انضباط مالی باید اولویت اصلی رئیس‌جمهور باشد

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ۴ سرفصل اصلی را سرلوحه دولت خود قرار دادم. جمع بندی من این است که انضباط مالی باید اولویت اصلی رئیس جمهور باشد. این حاصل مطالعه ما درباره ایران بعد از مشروطه تاکنون بوده است. ۳۰ سال قبل رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم و به این نتیجه رسیدم که تا انضباط مالی محقق نشود سایر بخش‌های مالی مختل خواهند شد و این یعنی همان که در محاوره به آن حساب و کتاب می‌گویند.

وی بیان کرد: ما سالانه چند میلیارد دلار نشتی در تولید و فروش نفت داریم. در ابتدای دولت رئیسی‌ بررسی‌ای برای دولت ارسال شد و به تایید رسید که بله دو تا چهار درصد پرتی در تولید نفت وجود دارد. برای مثال گفته می‌شود ۶۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق کشف شد اینها از کجا می‌آیند؟ کشوری که عمده درآمدش نفتی است، دو تا چهار درصد می‌دانید چند میلیارد دلار می‌شود؟

باید نگران هدر دادن ظرفیت‌ها باشیم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: نسبت به این موضوع که باعث به هدر رفتن منابع دولت می‌شود نباید بی تفاوت بود، زیرا این موضوع در چند سال می‌شود چند میلیارد دلار. توضیحی که در این زمینه به اطلاع شهید رئیسی رسید در برنامه هفتم توسعه قرار گرفت. اگر به انضباط مالی توجه نداشته باشیم بسیاری از منابع کشور به یغما می‌رود. در مصارف ارزی کشور باید گفت که باید یک بودجه ارزی داشته باشیم؛ قصه چای دبش پیش آمد، زیرا انضباط مالی در اولویت نبود و اگر در اولویت قرار بگیرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

جلیلی اضافه کرد:  یکی از موضوعات ما جریان حاکمیت ریال است. اگر ما می‌خواهیم جلوی بی انضباطی را بگیریم حاکمیت ریال است. نکته بعد تسهیلات بانکی است که باید دید کجا می‌رود. مردم عزیز ایران اولویت دوم من و سرفصل دومی که در همه بخش‌ها به آن توجه خواهم کرد مشارکت همه مردم در پیشرفت کشور است.

خیلی از مسائل اقتصادی را می‌توان زیر چتر اقتصاد دریا درست کرد

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: اگر صحبت از رشد ۸ درصد در برنامه هفتم می‌کنیم این در کجا ایجاد می‌شود؟ با فراهم کردن بستر برای بروز توانمندی‌های همه مردم. صد‌ها دانشکده داریم که کارشان برگزاری کلاس است. سهم اینها در این رشد ۸ درصدی چیست؟ اگر میگوییم اشتغال و ارز آوری دو موضوع است، باید مردم را مشارکت داد و کجا بهتر از دانشگاهها. ما اساتیدی داریم که بیشتر عمر خود را در راه علم گذاشتند، آیا این علم نباید در راه پیشرفت کشور باشد؟

جلیلی تاکید کرد: دانشگاه باید مامور شود تا در رشد و جهش کشور مشارکت کند و این را دنبال خواهیم کرد. دانشگاه‌هایی نظیر تهران، مشهد و .. باید در مسیر پیشرفت کشور نقش داشته باشند. سوم پیشران‌های اقتصادی هستند. نظم دنیا در حال تغییر است، بیش از هر زمان دیگری به تصمیمات نقطه زن نیاز داریم. اقتصاد دریا محور اولین مساله است. کشور‌های مشابه ما، سواحلی حتی کمتر از ما دارند اما چند برابر ما از دریا استفاده می‌کنند. توسعه دریا محور از اولویت‌های مهم من است که از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. خیلی از مسائل اقتصادی کشور را می‌توان زیر چتر اقتصاددریا درست کرد.

باید بتوان به بازار‌های جهانی دسترسی داشت

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: نکته دوم روستاهاست. هر روستا باید سلول جهش کشور باشد. اگر هر روستا جهش اقتصادی داشته باشد ثمره آن جهش کشور خواهد بود. روستایی در همدان دیدم که چگونه جوانان آن مشغول کار در ۲۰۰ کارگاه بودند و این می‌تواند تکثیر شود.

جلیلی گفت: یکی از موضوعات مهم فرجام تولید یعنی صادرات است که باید بتوان به بازار‌های جهانی دسترسی داشت. تولیدکننده ما باید بداند که برایش بازار جهانی فراهم است. با بسیاری از کشور‌ها می‌توان رابطه خوب اقتصادی داشت. سال‌ها کشور را معطل سه یا چهار کشور کردند که بیشترین خصومت را با ایران داشتند. امروز در دنیا شرایطی ایجاد شده ناشی از همکاری و روابط خارجی مستحکم با بسیاری از کشورها؛ کاری که شهید عزیز ما در این سال‌ها به خوبی پیگیری کرد. بسیاری ادعا داشتند که نمی‌توان داخل کشور را هم اداره کرد، اما دیدیم که بسیاری از کشور‌ها می‌خواهند با ما روابط بسیار خوب راهبردی اقتصادی داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اجازه نمیدهم نگاه‌های جزءنگر مانع تصمیمات بزرگ شوند. چرا میگوییم در فرصت تاریخی هستیم شناخت این فرصت‌ها فقط شناخت روند‌های سیاسی نیست گاه دستاورد‌های علمی چهره جهان را تغییر میدهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در بزنگاه‌های تاریخی حضور نداشتیم. در دوران قاجار و پهلوی ما غایب بودیم، اما امروز ملت ما در نقطه‌ای هستند که در مرز‌های دانش حرکت می‌کنند. باید هم غفلت‌ها را جبران کنیم و هم آماده برای جهش باشیم. تحولی که نه فقط زندگی‌ها را بلکه میتواند روابط بین دولتها را هم دگرگون کند.

نگرانی غربی‌ها درباره دستاوردهای هوش مصنوعی

جلیلی تاکید کرد: نگرانی‌های دولت‌های غربی این است که دستاورد‌های هوش مصنوعی می‌تواند روابط کشور‌ها را دچار تغییر کند. این جای خوشحالی دارد و تنها نگرانی غفلت ماست و اکنون ما هستیم که با پیش دستی باید جایگاه خود را تثبیت کنیم. سرمایه عظیم ما آماده جهش آفرینی است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: همانطور که در سال ۱۴۰۰ گفتم ایران بزرگ در تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است. ما یک تمدن و فرهنگ بوده‌ایم. هنر مردم ایران انتخاب‌های بزرگ است و با انقلاب اسلامی یک خیز بزرگ برای جهش تمدنی آغاز شد. امروز هم ما در برخی از جایگاهها و شخصیت‌ها در رتبه ۵ جهان هستیم. امروز در یک پیچ تاریخی قرار داریم.

عقب‌ماندگی‌های چندصدساله را در چند سال جبران می‌کنیم

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما یک نقشۀ راه جامع و فراگیر میخواهیم؛ ما به یک دولت نقش آفرین نیاز داریم که برای همۀ آحاد مردم (تک تک مردم ایران) در اصناف و اقشار گوناگون نقشی در مسیر پیشرفت و جهش کشور تعریف کند و اکنون وقت نقش آفرینی است. همه باید نقش ایفاکنند و دولت برای نقش آفرینی، نقشۀ راه داشته باشد. اکنون یک جهان فرصت پیش روی ماست، تا عقب ماندگی‌های چندصدساله را در چند سال جبران کنیم. اکنون یک جهان فرصت پیش روی ماست، تا با جهادی بزرگ به ایران جهش دهیم. اکنون نوبت شماست تا با جهادی بزرگ یک جهان فرصت را شکوفا کنید تا ایران را جهش دهیم. یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی، یک نقش پرشکوه.

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=41983

برچسب ها

خبر های مرتبط

29خرداد
پزشکیان فردی اجرایی و پاک‌دست است
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:

پزشکیان فردی اجرایی و پاک‌دست است

27خرداد
نوبخت: شهادت می‌دهم فرق می‌کند چه کسی رییس‌جمهور باشد
پاکدامن‌تر از اقای پزشکیان پیدا نمی‌کنید

نوبخت: شهادت می‌دهم فرق می‌کند چه کسی رییس‌جمهور باشد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics