• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 9629
3
صادق زیباکلام/ فعال سیاسی و تحلیلگر مسائل بین الملل

چرا مذاکرات هنوز به سرانجام نرسیده است؟

  • کد خبر : 32483
  • 25 فروردین 1401 - 2:51
چرا مذاکرات هنوز به سرانجام نرسیده است؟

گیلان شهر :برای رسیدن به توافق هم دولت جدید آمریکا و بخش قابل توجهی در ایران موافق هستند. اما اینکه چرا همچنان به نظر می رسد بی سرانجامی وجود دارد این است که در هر دو کشور هم واشنگتن و هم ایران مخالفانی وجود دارند و نمی خواهند توافق صورت بگیرد. در ایران یک گروه […]

گیلان شهر :برای رسیدن به توافق هم دولت جدید آمریکا و بخش قابل توجهی در ایران موافق هستند. اما اینکه چرا همچنان به نظر می رسد بی سرانجامی وجود دارد این است که در هر دو کشور هم واشنگتن و هم ایران مخالفانی وجود دارند و نمی خواهند توافق صورت بگیرد. در ایران یک گروه کسانی هستند که روحیه آمریکا ستیزی دارند و معتقدند دشمنی با آمریکا همچنان باید ادامه پیدا کند و نگران هستند این مساله کمرنگ شود. و گروه دوم کسانی هستند که به واسطه دور زدن تحریم ها از منافعی بهره مند بودند که با برداشته شدن تحریم ها این منافع به خطر می افتد. 

در آمریکا عده ای معتقدند توافق باعث می شود ایران برنامه های هسته ای اش را ادامه دهد و نفوذ نظامی ایران در منطقه همچنان باقی بماند و توافق نتواند ایران را در منطقه مهار کند. توان موشکی ایران افزایش پیدا می کند و فاصله ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای کمتر می شود. این موارد باعث می شود در آمریکا عده ای موافق تحریم ها باشند.

ضمن اینکه طرف ایرانی متوجه شده است که آمریکایی ها مایل به توافق هستند و سعی می کند امتیازات بیشتری بگیرد و این هم یک دلیل دیگری است که چرا مذاکرات هنوز به سرانجام نرسیده است.

به نظرمن در نهایت توافق صورت خواهد گرفت چون نظام می داند اگر توافق صورت نگیرد وضعیت بد اقتصادی افزایش پیدا می کند و راه دیگری بجز توافق برای ایران باقی نمانده است.

در کلیت توافق ۱۳۹۴ با توافق ۱۴۰۱ خیلی منافات ندارد در هر دو تلاش می شود که فعالیت های هسته ای ایران کنترل شود و زیر نظر آژانس قرار بگیرد. این کلیت است اما مشخص ترین موضوع مورد اختلاف که الان جلوی توافق را گرفته است بر سر سپاه است. لغو تحریم های سپاه با مخالفت های زیادی در واشنگتن رو به روست نه تنها در واشنگتن بلکه متحدین آمریکا عراق و اسراییل هم به شدت مخالف این هستند که تحریم های سپاه لغو شود.

در عین حال تیم مذاکره کننده فعلی اصرار دارند که سپاه از تحریم ها خارج شود و این را می خواهد به عنوان یک دستاورد و یک موفقیت بزرگ در مقایسه توافق قبلی به افکار عمومی عرضه کند و دولت اقای رییسی این دستاورد را پیروزی بزرگ برای خود بدانند.

 به نظر می رسد که داریم به یک مصالحه نزدیک می شویم و خلاصه مصالحه این است که سپاه کلیت اش از تحریم ها خارج می شود اما سپاه قدس که فعالیت های برون مرزی سپاه هست در تحریم باقی می ماند. فکر می کنم سر چگونگی جزییات این مسایل است که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده اما در کلیت توافق ۱۳۹۴ با ۱۴۰۱  تفاوتی نیست.خبر فوری

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=32483

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics