• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9615
2

فرآیند دادرسی و حصر وراثت در مراجع قضایی استان گیلان الکترونیکی می‌شود

  • کد خبر : 30351
  • 22 آبان 1400 - 2:25
فرآیند دادرسی و حصر وراثت در مراجع قضایی استان گیلان الکترونیکی می‌شود
معاون قضایی دادگستری گیلان گفت: به جهت کاهش خدمات حضوری، فرآیند دادرسی و حصر وراثت به‌زودی در استان گیلان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش گیلان شهر :سیداحمد میرمحمدی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  بیش از ۱۰۳ هزار پرونده در ۷ ماهه نخست امسال‌ وارد ۲۲۵ شعبه حل اختلاف استان شد که ۳۰ درصد آن ختم به مصالحه و مابقی در شورای حل اختلاف رسیدگی یا به مراجع ذی‌ربط ارجاع داده شد.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه در زمینه میزان مصالحه در پرونده‌ها در حد میزان میانگین کشوری هستیم تصریح کرد: بیشتر موضوع پرونده‌ها مربوط به مطالبه طلب، دعاوی تخلیه، امور مربوط به نفقه و خانواده و مباحث وراثتی است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های شورای اختلاف زیاد است لذا برای ازدحام کمتر در شعبات، خدمات الکترونیک راه‌اندازی شد و اکنون نوبت‌دهی اینترنتی است گفت: بنا داریم تا فرآیند دادرسی را نیز الکترونیکی کنیم و قوه قضاییه سعی دارد تا حد امکان از تجمعات جلوگیری کند.

دبیر ستاد استانی صبر استان گیلان افزود: از ۲۶ شعبه در رشت اکنون ۵ شعبه به صورت پایلوت دادرسی الکترونیکی را انجام می‌دهند؛ در شهرستان‌ها هنوز دادرسی، الکترونیکی نشده اما نوبت‌دهی الکترونیکی است و فرآیند حصر وراثت نیز به زودی الکترونیکی می‌شود.

میرمحمدی در مورد اقدامات انجام شده برای رسیدگی به خواسته کارشناسان مراجع قضایی مبنی بر دسترسی به سامانه ثبت احوال و بانک‌ها به منظور بررسی سریعتر دادرسی‌ها گفت: این کار در برخی قسمت‌ها انجام شده اما کامل نیست و در دستورکار مسئولان انفورماتیک قوه قضاییه است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان در پاسخ به چرایی نبود مشاور در مراکز حل اختلاف استان ابراز داشت: در این زمینه با کانون وکلا و مرکز مشاوره هماهنگ کردیم تا در ساعات اداری به مراجعان خدمات بدهند؛ در شهرستان‌ها نیز در آینده نزدیک این اتفاق می‌افتد.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان گیلان درباره ارائه دادخواست طرفین که باید از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام شود که این مراکز نیز با ازدحام است خاطرنشان کرد: افراد اگر به مجتمع شورای حل اختلاف هم مراجعه داشته باشند،   همین اجتماع ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای برون‌سپاری دستگاه قضا دفاتر خدمات الکترونیک ایجاد شد که فضای بیشتری در اختیار مردم قرار گرفته است اظهار داشت: کارشناسان این دفاتر گزینش شده‌اند و می‌توانند مشاوره خوبی به مردم ارائه دهند.

دبیر ستاد استانی صبر استان گیلان با بیان اینکه اکنون وکلا می‌توانند آنلاین دادخواست را تقدیم کنند خاطرنشان کرد: این کار در دستور کار قرار دارد تا عموم مردم هم دادخواست خود را به شکل انلاین تقدیم مراجع قضایی کنند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان افزود: برای بالابرون سطح سازش و میانجی‌گری و به‌روز‌رسانی حوزه روانشناسی اعضای شورای حل اختلاف برای هزار و ۲۰۰ نیروی شورا در سراسر استان کارگاه‌های روانشناسی و جلسات آموزش عمومی روانشناسی برگزار شده است.

میرمحمدی درباره فراخوان جذب نیرو در شورای حل اختلاف با وجود تعیین تکلیب نشدن وضعیت استخدام کارکنان گفت: این فراخوان به معنی استخدام جدید در شورای حل اختلاف نیست و باید تکلیف کارکنان کنونی که نزدیک دو دهه در شورا فعالیت می‌کنند تعیین شود.

وی اظهار داشت: طرح مربوط به این موضوع در مجلس تصویب شده است و دولت باید بار مالی آن را مشخص و ایرادات شورای نگهبان را برطرف کند اما برای داوری، میانجی‌گری و نیروهای افتخاری استخدامی در دستگاه قضا انجام نمی‌گیرد و این افراد کارمزد خود را از کارفرما دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/۶۱۴/ح

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=30351

خبر های مرتبط

30فروردین
حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
پایگاه خبری گیلان شهر

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

17فروردین
شیوه استخدام معلمان تغییر کرد
پایگاه خبری گیلان شهر

شیوه استخدام معلمان تغییر کرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics