• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
2

واحد میانجی‌گری برای صلح در پرونده‌ها زیر نظر قوه قضائیه در استان گیلان راه‌اندازی می‌شود

  • کد خبر : 29252
  • 02 تیر 1400 - 20:00
واحد میانجی‌گری برای صلح در پرونده‌ها زیر نظر قوه قضائیه در استان گیلان راه‌اندازی می‌شود
قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان با بیان اینکه بسیاری از پرونده‌ها در شورای حل اختلاف به سازش می‌رسد گفت: واحد میانجی‌گری برای برقراری صلح در پرونده‌ها زیر نظر قوه قضاییه در گیلان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش گیلان شهر ، مجید الهیان شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال‌های اخیر با ابداع مقام معظم رهبری سال‌ها به حمایت از تولید نام‌گذاری شده است و قوه قضاییه نیز در این راستا اقدامات خوبی را داشته است.

قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان عنوان کرد: رئیس قوه قضاییه در سفر ۱۵ بهمن تأکیدات ویژه‌ای بر این امر کردند و پیش از آن نیز رئیس دادگستری گیلان این موضوع را در دستور کار قرار داده بود.

الهیان تصریح کرد: یک اقدام مهم مربوط به این حوزه این است که جهت حمایت از تولید و سرمایه‌گذاران باید پرونده‌ها را در اسرع وقت رسیدگی کنیم تا موانع تولید به سرعت از میان برود.

قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان خاطرنشان کرد: در کنار آن جلساتی برگزار شده و بارها با تولیدکنندگانی که دچار مشکل بودند و با سایر بانک‌ها نیز نشست‌هایی داشتیم که نتایج خوبی داشت.

وی ابراز داشت: همچنین برای واگذاری‌های نادرستی که در سال‌های اخیر انجام شده و تولید را از چرخه خارج کرده پرونده تشکیل شده و به عنوان اخلال در نظام تولید تحت تعقیب هستند.

الهیان افزود: سند تحول قضاییه که از ابداعات رئیس قوه قضاییه است از چند ماه گذشته ابلاغ شده و آنجا پیش‌بینی شده که برخی از اهداف در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است.

قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان تصریح کرد: در این راستا دادگستری گیلان نیز جلسات مختلفی را برگزار کرده و کوتاه مدت و تا حدودی به انجام رساند و به عنوان مثال ابلاغ الکترونیک را تقویت کرده است.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه چند سالی است که اهتمام به غیرحضوری کردن خدمات دارد گفت: حدود ۹۰ درصد خدمات الکترونیک و ۹۰ درصد دادرسی‌ها مربوط به زندانیان غیرحضوری است.

الهیان با اشاره به اینکه ۱۰ نیز درصد مربوط به پرونده‌های مهم  است که باید زندانی، صاحب دعوا و وکلا حضور داشته باشند خاطرنشان کرد: قوه قضاییه دادرسی الکترونیکی برای پلمب را در نظر دارد.

قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان گفت: اگر نیازی به حضور افراد نباشد می‌توانند در منازل و دفاتر با ما ارتباط بگیرند اما این امر نیاز به تبلیغات بیشتر دارد و الکترونیکی شدن دادرسی‌ها بسیاری از مراجعات را کم می‌کند.

وی ابراز داشت: همچنین اظهار نظر کارشناسان نیز از طریق دفاتر خدمات ارائه می‌شود و برای وکلا و برخی از اشخاص خودکاربری نیز داریم و نیاز به حضور در دفتر خدمات قضایی نیز نخواهند داشت و می‌توانند در منزل این کارها را انجام دهند.

الهیان تصریح کرد: همچنین گواهی عدم سوء پیشینه در کمترین زمان ساده می‌شود؛ افراد می‌‌توانند مدارک خود را به دفاتر خدماتی قوه قضاییه ارائه دهد و دادسرای محل گواهی را صادر و به نشانی الکترونیکی افراد ارسال می‌کند.

قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان افزود: در راستای رفع مشکلات صنایع و مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی گیلان کارگروه‌هایی مرتب در حال برگزاری جلسات است که این امر نیاز به هماهنگی و بعضاً بودجه‌های خاصی دارد.

الهیان با بیان اینکه هماهنگی‌ها تا حدودی هست اما موانعی نیز در راه وجود دارد گفت: برای حمایت از سرمایه‌گذاری ستاد حمایت از سرمایه‌گذاری با دبیری دادستان مرکز استان و ریاست رئیس دادگستری و عضویت دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با روند رو به رشد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی مواجه هستیم که باید برای این امر فکری اندیشیده شود لذا اگر مشکلات معیشت مردم برطرف شود بسیاری از این پرونده‌ها بین می‌روند و کاهش پیدا می‌کند.

قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان  افزود: در سال ۹۸ حدود  ۴۸۴ هزار و در سال گذشته ۵۱۰ هزار پرونده ورودی داشتیم همچنین در ماه گذشته بیش از ۴۲ هزار پرونده داشتیم که البته این پرونده‌ها در مراحل مختلف دادسرا تشکیل شده است.

الهیان با اشاره به اینکه حدود ۹ درصد پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه افزایش پیدا کرده است عنوان کرد: طبق قوانین موجود در دادگستری باید پرونده‌ها مساوی تعداد ورودی و یا بیشتر از آن مختومه شود که کاهش موجودی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این امر جز با تلاش همکاران قضایی و اداری ما انجام نگرفته و از آن‌ها کمال تشکر را دارم گفت: در گیلان میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها ۱۰۶ روز است که البته در برخی از دادسراها کمتر از این زمان است.

 قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان با تأکید بر اینکه یکی از وظایف اصلی دستگاه قضایی فسادستیزی است افزود: یکی از اجزای قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور است که در استان گیلان نیز بازدیدهایی از دستگاه‌های مختلف دارد.

الهیان تصریح کرد: همچنین در جهت مبارزه با فسادستیزی از  نهادهای دیگر نظیر اطلاعات سپاه و پلیس نیز اطلاعاتی به ما می‌رسد و دادسرا به آن حوزه ورود می‌کند.

وی عنوان داشت: زمانی که سال گذشته قانون مجازات‌های جایگزین حبس ابلاغ شد همه پرونده‌هایی که مشمول قانون کاهش مجازات حبس می‌شدند بار دیگر مورد بازرسی گرفتند و به دادگاه صدور رأی فرستاده شدند.

الهیان بیان کرد: در این راستا بسیاری‌ از زندانیان آزاد شدند و یا حبس آن‌ها کاهش پیدا کرد و بسیاری از زندانیان نیز با اعطای مرخصی و عفو مشمول قانون مذکور شدند.

قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی شورای حل اختلاف صلح و سازش است گفت: در قوانین ابتدا طرفین را دعوت به سازش می‌کنند که البته این امر مغفول مانده است.

الهیان عنوان داشت: در این راستا در استان گیلان واحد میانجی‌گری زیر نظر قوه قضاییه در واحدهای مختلف افتتاح می‌شود تا شاهد کاهش ورودی پرونده داشته باشیم.

 وی خاطرنشان کرد: اکنون همه پرنده‌ها به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود و عده‌ای بدون چشم داشت به این حوزه ورود کردند و بسیاری از پرونده‌ها در شورای حل اختلاف به سازش می رسد.

وی با بیان اینکه همچنین در دادگاه اجرای احکام توصیه ما دعوت به سازش است افزود: معاونت آموزش دادگستری آموزش عمومی را در دستور کار دارد و معاونت پیشگیری نیز دوره‌‌های آموزشی را در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کند.

 الهیان خاطرنشان کرد: همچنین در جهت افزایش آگاهی عمومی مردم همکاران ما در برنامه‌های مختلف صدا و سیما حضور دارند لذا یکی از دلایل افزایش دعاوی کمبود آگاهی است.

وی گفت: دلیل دیگر این است که مردم با هم تعارف می کنند و نیازی به مکتوب کردن موارد نمی‌بینند که این امر در آینده اختلافات را به‌دنبال دارد و توصیه ما به این افراد این است که در هنگام عقد معاملات حتماً مشورت کرده و زیر نظر فردی معتمد قرارداد را منعقد کنند.

انتهای پیام/۶۱۴/ ع

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=29252

برچسب ها

خبر های مرتبط

28اسفند
ورود ۲۲۰ هزار خودرو به گیلان/ آزادراه قزوین – رشت؛ پرترددترین محور ورودی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان خبر داد:

ورود ۲۲۰ هزار خودرو به گیلان/ آزادراه قزوین – رشت؛ پرترددترین محور ورودی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics