مدیرکل بازرسی استان گیلان با تاکید بر اینکه از بین فسادهایی که در جامعه متداول بوده و عناوین مختلفی را هم به خود اختصاص داده همواره فساد اداری و اقتصادی مورد توجه و نظر عامه مردم بوده است تصریح کرد: علت این امر این است که این نوع فساد در زندگی آحاد مردم ملموس‌تر است و آثار اجتماعی آن به عینه قابل مشاهده و رؤیت است.

وی نشانه‌روی اعتماد مردم نسبت به حاکمیت را توسط مرتکبین فساد مالی و فساد اقتصادی مورد توجه قرار داد و گفت: حکومت‌ها تدابیر لازم برای مقابله با این دوگونه فساد اتخاذ می‌کنند و در همین راستا قانونگذار اسلامی در سال ۵۸ با وضع اصل ۱۷۴ قانون اساسی تشکیلاتی را به نام سازمان بازرسی کل کشور پی‌ریزی کرد.

مدیرکل بازرسی کل استان گیلان با بیان اینکه به موجب قوانین اساسی و عادی، سازمان بازرسی کل کشور وظیفه صیانت و حفاظت از سلامت نظام اداری را بر عهده دارد گفت: به موجب ماده یک تشکیل سازمان بازرسی کل کشور تکالیف مندرج در قانون برای این سازمان که همانا نظارت بر حسن اجرای قوانین است از دو طریق نظارت و بازرسی اعمال می‌شود.

مسرور جنبه پیشگیرانه بحث نظارت را متذکر شد و اظهار داشت: به بیان دیگر قبل از اینکه حادثه‌ای مشتمل بر جرم یا تخلفی رخ دهد سازمان بازرسی کل کشور وظیفه دارد با پیش‌بینی به موقع نقاط فسادزا از وقوعه هرگونه سوء جریان ممانعت به عمل آورد از طرفی نظارت‌ها هم به موجب قانون از سه طریق انجام می‌شود.

وی این سه روش را شامل استفاده از رسانه‌ها و آگاهی بخشی، حضور بازرسان در کمیسیون‌ها، مجامع، شوراهای تصمیم‌گیر در مسائل مالی و اعتباری و اعلام گزارش‌های هشداری خواند و گفت: گزارش‌های هشداری متضمن این نکته است که هرگاه از اطلاعات حاصله اینگونه استنباط بشود که در یک دستگاهی وقوع تخلف محتمل است سازمان بازرسی تکلیف دارد که موضوع را به مدیر دستگاه گوشزد کند.

مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به اینکه انجام وظیفه سازمان بازرسی کل کشور از طریق اعمال نظارت و اجرای انواع بازرسی‌ها امکان‌پذیر است یادآور شد: طبق آمارها در ۹ ماهه سال ۹۹ حدود ۷۶ بار گزارش هشداری به دستگاه‌ها ارسال شده است و این مقدار نسبت به مجموع سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.

مسرور فساد اداری را یکی از عواملی که همیشه کشور مشغول چاره‌اندیشی درباره آن بوده است اعلام کرد و افزود: حکومت‌‌ها همواره درصدد پیشگیری از وقوع این فسادها بوده‌اند از جمله قانونگذار اسلامی در سال ۵۸ با درک صحیح از اهمیت فساد اداری و اقتصادی دستگاه نظارتی به نام سازمان بازرسی کل کشور را پیش‌بینی کرد.

وی اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور به موجب ماده دو قانون تشکیل این سازمان، تمام دستگاه‌های اجرایی را که به نحوی از اعتبارات و بودجه دولتی به هر مقدار استفاده می‌کنند و دستگاه‌هایی که به نوعی تحت نظارت دولت قرار دارند حتی سازمان‌های عام‌المنفعه، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌هایی که غیردولتی هستند اما دستگاه عمومی محسوب می‌شوند را تحت نظارت خود دارد.

مدیرکل بازرسی استان گیلان از اهمیت تشکیل گروه تخصصی زمین، منابع‌طبیعی و محیط زیست صرفا در استان‌های شمالی کشور یعنی گیلان، مازندران و گلستان سخن گفت و بیان داشت: با توجه به اهمیت محیط‌زیست، منابع طبیعی و اراضی ملی این استان‌ها علاوه بر گروه‌هایی که در سایر استان‌ها فعالیت می‌کند این گروهی تشکیل شد تا به طور ویژه و تخصصی بر امور مربوطه نظارت کند.

مسرور با تاکید بر اینکه مردم و حاکمیت از سازمان بازرسی کل کشور توقع دارند که با تخلفات و جرایم برخورد قانونی کند افزود: در دو سال یعنی از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر از کارشناسان، کارکنان و یا مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان توسط اداره کل بازرسی استان گیلان به واحدهای تخلفات اداری و حدود ۱۲۶ نفر هم به دستگاه قضایی معرفی شدند.

وی یکی از مشکلاتی را که مکررا به بازرسی کل استان گیلان منعکس می‌شود و مورد سؤال و پرسش مردم هم هست را وضعیت ساخت و سازهای بی‌رویه در اراضی کشاورزی و اراضی روستایی اعلام کرد و بیان داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل موضوع ویلاسازی، اجرای ناقص طرح هادی در روستاها است که به یک معضلی تبدیل شده است.

مدیرکل بازرسی استان گیلان با بیان اینکه در ابتدای تدوین و تهیه طرح هادی دقت‌ها و حساسیت‌های لازم مراعات نشده است تصریح کرد: طرح هادی با وجود تمام محاسنی که از جهت عمران و آبادانی روستاها دارد اما ایرادات اساسی دارد که یکی از این اشکالات اجازه ساخت و سازهای بی‌رویه به کسانی است که ساکن و بومی روستاها نیستند، است.

مسروز ویلاسازی در اراضی کشاورزی و روستایی گیلان را معضلی که استان از چند سال گذشته با آن دست به گریبان است دانست و خاطرنشان کرد: درواقع مردم توقع به جایی دارند که روستاها را از حالت سنتی و فرهنگ بکرش خالی و تهی نبینند بنابراین ما ضرورت اصلاح طرح هادی مکررا پیگیری کرده و اقداماتی در این خصوص هم انجام داده‌ایم. شبستان