در این گزارش آمده است: «سید صادق سعادتیان»  معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور روز چهارشنبه گذشته در پاسخ نامه « مسعود منصور» رییس سازمان جنگل ها، درخواست این سازمان را منطقی و به حق دانست و در نامه ای از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان گیلان خواسته است بر اساس قانون اراضی مستحدث و ساحلی درخصوص خواسته سازمان جنگل ها اقدام لازم را انجام دهند.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد در بند دیگری از نامه از سازمان جنگل ها درخواست کرد نقشه کاداستر اراضی تالاب ها را تهیه و ارسال نمایند تا در برنامه عملیاتی اجرای کاداستر اراضی و حدنگاری مستحدث ساحلی ۱۴۰۰ منظور تا نسبت به تثبیت و صدور سند مالکیت اقدام شود.

بر اساس این گزارش، به موجب ماده یک قانون ملی شدن جنگل ها در سال ۱۳۴۱ کلیه اراضی جنگلی، بیشه زارها و مراتع و  تالاب ها، انهار طبیعی و مسیل هایی که در محدوده این منابع قرار دارند جزء ملی و در مالکیت دولت جمهوری اسلامی و به نمایندگی سازمان جنگل ها قرار دارد و این سازمان به جد پیگیر است تا ضمن اخذ سند مالکیت تالاب انزلی در سایر موارد نیز منجر به صدور سند بنام دولت و به نمایندگی این سازمان صادر شود.

تالاب بندر انزلی یا مرداب بندر انزلی (به گیلکی: أنزٚلی سٚل) با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران، واقع در استان گیلان قرار دارد. مرداب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود این تالاب  هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند.

تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ‌یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست به طوری که چندین جزیره را در خود جای داده ‌است.

ترکیب اکوسیستم‌های خشکی و دریایی موجب پدیدار شدن زیستگاه‌هایی می‌شوند که به آنان تالاب یا مرداب می‌گویند و بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر، تالاب عبارت است از مناطق مردابی، آبگیر، تورب زار و مجموعه‌های آبی به صورت طبیعی، مصنوعی، دایم یا موقت با آب ساکن، جاری، شیرین، آب شور یا شور مشتمل بر آن دسته از آب‌های دریایی که عمق آب درکشند پایین‌تر از ۶ متر تجاوز نکند.

 هدف اصلی کنوانسیون رامسر در ۱۹۷۱ به امضای کشورهای متعهد از جمله ایران رسید، حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌ها از طریق اقدامات ملی و همکاری‌های بین‌المللی به منظور دستیابی به توسعه پایدار است.دیارمیرزا