• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9615
5

میراث طبیعی گیلان در فهرست ملی افزایش یافت

  • کد خبر : 28133
  • 07 اسفند 1399 - 11:33
میراث طبیعی گیلان در فهرست ملی افزایش یافت
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با ثبت چهار اثر دیگر از میراث طبیعی استان در فهرست ملی کشور تعداد این آثار به ۲۶مورد ثبت شده رسید.

به گزارش گیلان شهر :ولی جهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تالاب امیربکنده از توابع خشکبیجار، درخت سرخدار منطقه شفت، باغ فلاحت یا ایستگاه تحقیقات گل‌وگیاه لاهیجان، آبشار میلاش اشکورات میراثی هستند که به تازگی برای ثبت در فهرست ملی طبیعی به تایید رسیده است.

وی اظهار داشت: پرونده ۱۵ اثر طبیعی دیگر از استان در وزارتخانه در حال بررسی است و بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ اثر طبیعی تاکنون شناسایی شده است که از این تعداد فقط ۱۱۰ غار طبیعی مستند سازی شده است.
وی ادامه داد: تالاب سوستان لاهیجان، غار آویشو، غار چشمه باد منجیل، کوه سوماموس، درخت نمدار درفک، آبشار بارزا  و جنگل های ۵۰ میلیون ساله مهمترین میراث طبیعی گیلان هستند که به ثبت ملی رسیده اند.
جهانی افزود: پرونده قرق شوراب که مابین پیربازار و ضیابر واقع شده است نیز مشروط به تکمیل اطلاعات و ارائه مجدد به جلسه شورای سیاستگذاری ثبت میراث طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد موافقت برای ثبت قرار گرفت.
وی یادآور شد: در روزهای اخیر ثبت روش تولید و فرآوری سیاه شکر، عروسک آئینی گیشا، روش تولید نان خشک سنتی لشت‌نشاء و چوب‌بازی دیلمان در فهرست آثار ناملموس، بر ثبت میراث معنوی کشور افزوده شد.
جهانی با اشاره به اینکه تا کنون ۷۴ اثر ناملموس استان در فهرست میراث و آثار ملی جای گرفته است، بر اهمیت حفظ ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم، روش‌ها و جنبه‌های کارکردهای انسانی تاکید کرد.
یک هزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=28133

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics