• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9615
9

آثار ثبت شده در فهرست ملی گیلان به یک هزار و ۲۰۰ اثر رسید 

  • کد خبر : 27192
  • 24 دی 1399 - 18:47
آثار ثبت شده در فهرست ملی گیلان به یک هزار و ۲۰۰ اثر رسید 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: با قرار گرفتن هشت اثر استان در فهرست آثار منقول ملی ، رقم آثار ثبتی استان در این فهرست به یک هزار و ۲۰۰ اثر رسید.

به گزارش گیلان شهر :ولی جهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۰ پرونده ثبتی منقول از قدیمی‌ترین آثار متعلق به دوره ایلخانی تا دوره معاصر به شورای سیاست گذاری ثبت کشور ارسال شده بود که هشت اثر در فهرست ملی آثار به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: بخشی از کتیبه سردر قلعه رودخان، سنگ قبر پری سلطان، سنگ قبر پیر قطب‌الدین، سنگ کتیبه سنگی عمارت امامزاده عون بن علی، درب چوبی مسجد حاج سید عباس، مجسمه اسب‌ماهی گلسار، مجسمه آناهیتا فومن آثاری هستند که به عنوان آثار منقول میراث‌فرهنگی کشور به ثبت رسیدند.
جهانی اظهار داشت: قدیمی‌ترین اثر در میان این پرونده‌ها اثر سنگ قبر سلطان است که قدمت آن به اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی بر می‌گردد و جدیدترین آنها نیز آثار مجسمه‌های گلسار رشت و آناهیتای فومن مربوط به دوره معاصر هستند و از مهمترین پرونده‌ها نیز می‌توان به کتیبه سردر قلعه رودخان اشاره کرد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: منبر چوبی حاج سیدعباس مشروط بر تکمیل پرونده و ارسال آن به وزارتخانه شد و پرونده لوکوموتیو انزلی نیز به دلیل صنعتی بودن مقرر شد که از دستور کار خارج شده و به عنوان میراث صنعتی در آینده ثبت شود.

گیلان اکنون با دارا بودن یک هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، رتبه چهارم به لحاظ تراکم آثار تاریخی را در کشور دارد.

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=27192

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics