• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9615
3
تهران

نشستی برای بررسی روند اجرای طرح خط آهن رشت – انزلی

  • کد خبر : 27189
  • 24 دی 1399 - 18:34
نشستی برای بررسی روند اجرای طرح خط آهن رشت – انزلی
معاون رییس جمهور : برای تحکیم همکاری های منطقه ای با همسایگان شمالی ایران ، تکمیل راه آهن ضروری است.
به گزارش گیلان شهر  ؛ در نشست دیشب استاندار با دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در تهران ، آخرین وضعیت روند اجرای خط آهن محور رشت – انزلی بررسی و در خصوص عمده ترین چالش ها و مشکلات آن تصمیم گیری شد.
نشستی برای بررسی روند اجرای طرح خط آهن رشت – انزلی

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست ابتدا اهمیت بین المللی ، منطقه ایی و ملی طرح ساخت خط آهن رشت – انزلی را در بستر تکمیل کریدور شمال – جنوب موسوم به نوستراک تشریح کرد و افزود : این طرح در زمره طرح های ملی و مورد تاکید دولت است که برای تحکیم همکاری های منطقه ایی به ویژه با همسایگان شمالی ایران در حوزه خزر ، باید هر چه سریعتر تکمیل شود تا نقش ایران اسلامی را در ترانزیت بین قاره ایی و تجارت بین الملل بیش از پیش ارتقاء بخشد.
نشستی برای بررسی روند اجرای طرح خط آهن رشت – انزلی
دکتر محمد باقر نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر تامین مصالح از عمده ترین اولویت های پیگیری این طرح برای اتمام آن تا بهار آینده است، اضافه کرد : طبق آخرین برآوردها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب مصالح خاکی برای اتمام خط آهن رشت – انزلی نیاز است که در این نشست مشکل صدور مجوز برای ۲ پیمانکار مجری این طرح و برداشت مصالح خاکی مورد نیاز آن از مخزن سدهای منجیل، سنگر و سد تاریک برطرف و همچنین مقرر شد تا از منابع کوهی مسیر امامزاده هاشم به رودبار نیز برداشت های لازم انجام شود.
وی همچنین با اشاره به آمادگی کامل همه نیروهای اجرایی، قضایی و نظارتی استان برای اتمام هر چه سریعتر خط آهن رشت – انزلی تصریح کرد : با توجه به پیگیری روزانه ی این طرح در استان و تداوم نشست های دو هفته ایی آن در تهران، هیچگونه تعلل و قصوری در رابطه با تاخیر اجرای آن پذیرفتنی نخواهد بود و تاکید دولت این است که حداکثر تا بهار ۱۴۰۰ قطار از رشت گذر کرده و به منطقه ی آزاد انزلی برسد.
دکتر نوبخت همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواست حداکثر تا یک هفته، برنامه ی زمانبندی جدیدی از اجرای به موقع این طرح ارایه کند.
ارسلان زارع استاندار گیلان نیز در این نشست بر عزم جدی مجموعه ی مدیران اجرایی و نیروهای اثرگذار استان برای اتمام هرچه سریعتر خط آهن رشت – انزلی تاکید کرد و گفت: از پیمانکاران قطعه های ۶ و ۷ اجرای این طرح نیز انتظار داریم با توجه به تزریق به موقع اعتبارات لازم، تعهدات خود را به موقع ادا نموده و با افزایش ماشین آلات و تجهیزات کارگاه ها، روند اجرا را تسریع نمایند.
دکتر خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیر عامل شرکت زیرساخت و توسعه ی حمل و نقل و زیربناهای کشور نیز گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح ساخت خط آهن رشت – انزلی ارایه داد و با بیان اینکه این مسیر ۳۷ کیلومتر طول دارد افزود: قطعه ی ۶ این مسیر با ۱۷ کیلومتر و با حدود ۷۰ درصد پیشرفت کار از سوی شرکت خانه گستر در حال اجراست و شرکت استراتوس نیز در قطعه ی ۷ طرح که اکنون ۳۲ درصد پیشرفت کار دارد، تلاش می کند خط آهن را به محدوده ی منطقه ی آزاد انزلی برساند.
آقای فلاح میری، دادستان مرکز گیلان نیز از آمادگی کامل دستگاه قضا برای رفع موانع حقوقی – قضایی مرتبط با طرح ساخت خط آهن رشت – انزلی خبر داد و افزود: دادستانی مرکز استان تاکنون تلاش های مجدانه ایی برای تسریع و تسهیل در روند آزادسازی محدوده اجرای طرح و همچنین برداشت با مجوز مصالح از محدوده های تعیین شده انجام داده و این روند تا پایان اجرای طرح با رعایت موازین قانونی و در بستر تعامل منطقی دست اندرکاران اجرای طرح ادامه می یابد.
در ادامه ی این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و هر یک از مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه ایی و رییس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان در گزارشی روند ایفای وظایف محوله ی دستگاه های متبوع خود را در رابطه با صدور مجوز و برداشت مصالح برای اتمام خط آهن مسیر رشت – انزلی ارایه و بر ضرورت تعامل جدی با پیمانکاران اجرای این طرح تاکید کردند.
نشست بعدی مرتبط با این موضوع دو هفته دیگر در دفتر دکتر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در تهران برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://gilanshahr.ir/?p=27189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics