• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
5

پیام دکتر مونسان به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی

  • کد خبر : 10635
  • 28 اردیبهشت 1398 - 14:39
پیام دکتر مونسان به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پیامی فرارسیدن روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی را تبریک گفت.

به‌گزارش گیلان شهر متن پیام دکترعلی اصغر مونسان به این مناسبت به شرح زیر است:

«۴۲ سال پیش در چنین ایامی کمیته بین‌المللی موزه‌ها ایکوم (ICOM)۱۸ ماه مه مصادف با ۲۸ اردیبهشت را در تقویم جهانی به‌عنوان روز جهانی موزه اعلام کرد تا در همه کشورهای عضو، مراسم و آیین‌هایی در بزرگداشت این کانون‌های تاریخ و فرهنگ ملل برگزار و اهمیت موزه‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات توسعه پایدار برای همگان تبیین شود. این روز بزرگ در کشور ما که یکی از قله‌های میراث و تمدن جهانی است، در عین حال آغازگر هفته میراث‌فرهنگی و انگیزه‌ای برای گرامیداشت گنجینه‌های فرهنگی و تاریخی بی‌بدیل ماست. بر این سیاق “موزه” و “میراث‌فرهنگی” پیوندی ناگسستنی دارند و هر یک بدون دیگری ناقص است، چراکه موزه‌ها زبان گویا و رسا و راویان میراث‌فرهنگی هستند، و تمام جوامع با اعتقاد به این حقیقت، بیش از پیش به توسعه و گسترش موزه ها و به ویژه موزه های تخصصی اهمیت می‌دهند، و فراتر از کارکردهای فرهنگی آن، بهره برداری شایسته ای نیز برای اهداف گردشگری از موزه ها می‌کنند.

امروزه موزه‌ها در کنار کارکردهای متنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به‌مثابه رسانه‌ای پویا، داشته‌ها و دستاوردهای دیروز ملت‌ها را به امروز و فردا پیوند می‌زنند و به عنوان زبان ارتباطی فراملی، موجب ایجاد و تقویت تفاهم میان ملل و اقوام می شوند. با چنین ویژگی هایی، جایگاه موزه ها در جوامع، هرآینه اهمیتی روزافزون می یابد، تا جایی که یکی از مهم ترین شاخص های توسعه هرکشور محسوب می شود. جای بسی خوشبختی است که تعامل سازنده و آموزنده مردم آگاه و فرهنگ دوست ایران اسلامی با موزه ها، سایت های تاریخی و جلوه های میراث فرهنگی کشورمان روز بروز بیشتر و عمیق تر می شود و مسئولان و دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز توجه و عنایت ویژه به این عرصه را در دستور کار خود قرار داده اند. در سایه این وفاق طی سال‌های اخیر شاهد افزایش چشم گیر موزه ها با مشارکت عمومی و رشد تمام شاخص‌های کمی و کیفی میراث فرهنگی در بخش های مختلف بوده ایم. اما این پایان راه پرمسئولیت ما در قبال موزه‌ها و میراث تاریخی و فرهنگی‌مان نیست و تعهد ما به حفظ دستاوردهای پیشینیان و انتقال آن به آیندگان ضرورتی همیشگی است. شعار جهانی امسال ایکوم «موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی، آینده سنت» نیز تاکید دوباره‌ای بر وظیفه و رسالت یکایک ما در این زمینه است؛ شعاری راهبردی که با نگاه به موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی بر این پدیده به‌عنوان موسساتی در تعامل با سایر نهادها و  هسته‌ هایی در جهت تقویت جوامع محلی تصریح می کند و در عین حال با تلاش برای پیوند موزه‌ ها با آینده، به سنت‌های گذشته نیز احترام می‌گذارد.

به امید تبیین شایسته این پیام فرهنگی، فرا رسیدن روزجهانی موزه و هفته میراث فرهنگی را به مردم فرهیخته کشورمان به ویژه به فعالان عرصه موزه‌داری و میراث فرهنگی صمیمانه تبریک و تهنیت می گویم و عزت و عظمت، شکوه و سربلندی روزافزون ایران اسلامی را آرزومندم.»

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=10635

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics