• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
4

منزل تخریب شده استاد ابتهاج قابل مرمت و بازسازی است

  • کد خبر : 9437
  • 26 فروردین 1398 - 12:19
منزل تخریب شده استاد ابتهاج قابل مرمت و بازسازی است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اقدام شهرداری منطقه یک رشت در تخریب منزل استاد ابتهاج گفت: میراث فرهنگی در صورت اجماع نظر عمومی برای مرمت و بازسازی این بنا آمادگی دارد.

به گزارش گیلان شهر شهرود امیرانتخابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با اشاره به اقدام اخیر شهرداری منطقه یک رشت و تخریب یکباره منزل منسوب به استاد ابتهاج اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان در صورت اجماع نظر عمومی برای مرمت این بنا آمادگی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه در مسیر ثبت منزل استاد ابتهاج یکسری چالش‌ها و مشکلاتی وجود داشت عنوان کرد: ملک یاد شده مالک خصوصی دارد؛ جدای از این‌ها بر اساس برخی اظهارات شائبه‌هایی نیز در مورد منزل منسوب به استاد ابتهاج وجود داشت.

امیرانتخابی به مصوبه سال ۹۶ شورای شهر رشت مبنی بر آمادگی شورا برای خریداری منزل استاد ابتهاج اشاره کرد و ابراز داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در پی این مصوبه شورا اعلام کرد در صورت تمایل آنان آماده است مقدمات ثبت این اثر را فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در یک مقطعی از زمان شهرداری رشت مجوز ساخت بنای جدید را برای مالک منزل استاد ابتهاج صادر کرده بود تصریح کرد: البته مالک در زمان مقرر موفق به انجام این کار نشد بنابراین تا به امروز روند ثبت این اثر همچنان با چالش‌ها و مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به آخرین جلسه‌ای که در سال گذشته برای ثبت اضطراری منزل استاد ابتهاج برگزار شد اشاره کرد و گفت: قرار بود جلسه‌ای نیز با حضور مالک اثر برگزار شود که در صورت تمایل وی منزل استاد ثبت شود اما وی در جلسه حضور پیدا نکرد.

امیرانتخابی از پیگیری‌های بی‌وقفه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان برای ثبت منزل استاد ابتهاج سخن گفت و بیان داشت: با وجود همه تلاش‌هایی که توسط این اداره کل انجام شد شهرداری منطقه یک رشت به یکباره مجوز تخریب این اثر را آن هم در یک روز تعطیل صادر کرد.

وی با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها به علت عدم ثبت منزل استاد ابتهاج، میراث فرهنگی گیلان را متهم به سیاسی‌کاری کرده‌اند افزود: بنده در مصاحبه‌هایم گفتم که با وجود اظهارنظر برخی نهادهای نظارتی گیلان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای ثبت منزل استاد ابتهاج آمادگی دارد.

امیرانتخابی با تأکید بر اینکه اظهارات اخیر وی در مورد دلایل عدم به نتیجه نرسیدن روند ثبت منزل استاد ابتهاج کاملاً برعکس انعکاس داده شده است تصریح کرد: این اداره کل به‌هیچ عنوان جای سیاسی‌کاری و رفتارهایی از این قبیل نیست بلکه فقط در راستای وظایف و تکالیف ذاتی خود عمل می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایعدستی و گردشگری گیلان این دستگاه را در جریان تخریب منزل استاد ابتهاج کاملاً بی‌تقصیر خواند و عنوان کرد: برخی این اداره کل را مقصر بروز این حادثه می‌دانند در حالی‌که میراث فرهنگی گیلان تا آخرین لحظه به‌دنبال رفع موانع موجود در مسیر ثبت این اثر بود.

وی از گفت‌وگو و رایزنی خود با طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری کشور خبر داد و ابراز داشت: طبق صحبت‌های انجام شده و در صورت انجام مراحل قانونی، مرمت و بازسازی منزل استاد ابتهاج قابل اجرا است به شرط آن‌که برای انجام آن اجماع عمومی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=9437

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics