به گزارش گیلان شهر جبار کوچکینژاد با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه تا سال ۲۰۲۵ حدود ۷۰ درصد شغلها به دلیل فناوریهای نوین از رده خارج میشود گفت: طی جلسهای با فیروزآبادی رئیس شورای عالی فضای مجازی، بحثهایی در این حوزه داشتیم یعنی با توجه به شتابی که در حوزه فناوری، نوع آموزشها و روش آموزشها وجود دارد در نتیجه تغییرات به زودی انجام میشود.
متاسفانه وزارت علوم دانشگاههای نسل اول را به عنوان دانشگاههای اصل خود میبیند
رشته های دانشگاهی با نیازهای جامعه مرتبط نیست
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: شغلهایی که در دانشگاه آموزش میدهیم با آن نیازی که در جامعه ایجاد میشود فاصله دارد به همین دلیل میبینیم کسانی که در دکترا و ارشد مدرک میگیرند، دوباره به مراکز فنی حرفهای میروند و آموزش میبینند و این نشان میدهد که آن فرد دکترا گرفته اما آموزشهای لازم برای اشتغال در جامعه را ندیده است.
شکافی بین آموزشها، سرفصلها و نیازهای جامعه وجود دارد
وی با بیان اینکه شکافی بین آموزشها، سرفصلها و نیازهای جامعه وجود دارد، تصریح کرد: این شکاف روز به روز وسیعتر و عمیق تر میشود و سیستمدانشگاههای نسل سوم باید پاسخگوی این باشد اما متاسفانه وزارت علوم همچنان دانشگاههای نسل اول را به عنوان دانشگاههای اصل خود میبیند و تعداد مقالاتی ارائه شده را بیشتر در این قسمتها رتبهبندی میکنند در حالی که این رتبهبندی بیشتر باید بر اساس پاسخ به نیازهای جامعه باشد، این مشکلی است که کمیسیون نیز در این بخش ورود پیدا کرده است.
سرفصل دروس و وسایل کمک آموزشی باید تغییر کند/ اساتید تغییر رویه دهند
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در سرفصل دروس، اساتیدی که تدریس میکنند و هم از نظر ابزارها و وسایل کمک آموزشی باید تغییرات اساسی ایجاد شود تا آموزش متناسب با نیازهای جامعه باشد؛ بسیاری از رشتههای دانشگاهی باید تغییر کند و رشتههای میان رشتهای ایجاد شود بنابراین سیستم دانشگاه باید تغییر کند و اساتید نیز باید تغییر رویه دهند./
پایان پیام