• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 9629
6
مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

نهایی شدن طرح کاداستر گیلان تا پایان سال ۹۸

  • کد خبر : 5037
  • 18 دی 1397 - 13:23
نهایی شدن طرح کاداستر گیلان تا پایان سال ۹۸
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، اجرای طرح کاداستر را نیازمند 40 میلیارد ریال اعتبار دانست و تصریح کرد: برای اجرای این طرح تاکنون 9 میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه شده و تا اواخر سال 98 در گیلان نهایی می شود.

به گزارش گیلان شهر محسن یوسف پور گفت ، به عوامل تخریب منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع اشاره کرد و گفت: آتش سوزی و حمله آفات و امراض از جمله عوامل طبیعی و فعالیت های عمرانی از جمله عوامل غیر طبیعی است.

وی ایستادگی منابع طبیعی و محیط زیست در برابر برخی پروژه های عمرانی را به معنی مقابله با توسعه ندانست و افزود: کارشناسان ما براساس دانش و تجربه یکسری خطرها را احساس و آنها را به مسئولان اجرایی گوشزد می کنند تا حفاظت از منابع طبیعی صورت بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان وجود دام در داخل جنگل به ویژه در فصول فاقد علوفه را موجب چرای نهال ها و در نتیجه تخریب جنگل دانست و اظهار کرد: در حال حاضر نباید بهره برداری اقتصادی از جنگل ها صورت بگیرد، اما برای حفاظت از منابع طبیعی به مشارکت مردم جنگل نشین نیاز داریم.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ منابع طبیعی در جامعه، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اجرای طرح هایی از جمله زراعت چوب(صنوبرکاری)، زیتون کاری و پارک‌های جنگلی در قالب ماده ۳ با قراردادهای ۱۰ تا ۱۵ ساله با واگذاری منابع طبیعی بدون دادن مالکیت عرصه موفقیت آمیز بوده و تولید و اشتغال به همراه داشته است.

وی یکی از مهمترین و حساس ترین طرح های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری طی سال های اخیر را اجرای «کاداستر» دانست و یادآور شد: این طرح از سال ۹۴ آغاز شده، اما در استان گیلان از سال گذشته پیگیر هستیم و خوشبختانه ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی گیلان را در سال ۹۶ کاداستره کردیم.

یوسف پور، با بیان اینکه امسال برای اجرای طرح کاداستر در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی برنامه ریزی شده است، عنوان کرد: امروزه عملیات کاداستره کردن اراضی با ابزارهای پیشرفته مانند جی.پی.اس های دوفرکانسه انجام می شود و سانتیمتر به سانتیمتر اراضی ملی را از مستثنیات جدا می کند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان اجرای طرح مذکور را نیازمند ۴۰ میلیارد ریال اعتبار دانست و تصریح کرد: برای اجرای این طرح تاکنون ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال هزینه شده و تا اواخر سال ۹۸ در گیلان نهایی می شود.

وی ادامه داد: افرادی که اسناد مربوط به قبل از سال ۱۳۴۱ را دارند می توانند با ارائه مستندات خود به شعب ۴ و ۱۴ اثبات مالکیت دادگستری نسبت به احقاق حقوقشان اقدام کنند، اما اسناد مربوط به سی سال گذشته تصرف محسوب می شود و برخورد برابر ضوابط قانونی صورت می گیرد.

این مقام مسئول به اجرای پروژه راه شفت – زنجان و وجود تفاوت‌های اکوسیستمی این دو منطقه اشاره کرد و متذکر شد: برخی ملاحظات زیست محیطی و منابع طبیعی در اجرای این پروژه مطرح است که در تلاش هستیم با کمترین آسیب به طبیعت این موضوع را حل کنیم.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=5037

برچسب ها

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics