• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 9621
8
در پنجاه و هشتمین نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا؛

عاقل منش: برنامه های آموزش شهروندی رشت منسجم و یکپارچه می شود

  • کد خبر : 5264
  • 25 دی 1397 - 9:21
عاقل منش: برنامه های آموزش شهروندی رشت منسجم و یکپارچه می شود

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت از یکپارچه سازی و منسجم شدن برنامه های فرهنگی رشت در قالب ارتقای سطح آگاهیهای حقوق شهروندی با همکاری همه دستگاه های فرهنگی اجتماعی رشت خبر داد. گیلان شهر/ محمد حسن عاقل منش در پنجاه و هشتمین نشست این کمیسیون که با حضور همه مسوولان فرهنگی و […]

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت از یکپارچه سازی و منسجم شدن برنامه های فرهنگی رشت در قالب ارتقای سطح آگاهیهای حقوق شهروندی با همکاری همه دستگاه های فرهنگی اجتماعی رشت خبر داد.
گیلان شهر/ محمد حسن عاقل منش در پنجاه و هشتمین نشست این کمیسیون که با حضور همه مسوولان فرهنگی و اجرایی شهرستان رشت در عمارت تاریخی شورا برگزار شد، با تاکید بر اینکه در جلسه روز ۲۹ آبانماه امسال و جلسه ۵۲ کمیسیون فرهنگی اجتماعی مصوب شد که همه دستگاه های فرهنگی شهر رشت در قالب ایجاد یک کارگروه ویژه برای آموزش شهروندی و نهادینه کردن فرهنگ زندگی ایرانی – اسلامی همگام و هماهنگ عمل کنند تا خروجی کار با همکاری و هم افزایی همه نیروها و امکانات برای ارتقای سطح آموزشهای اصول و موازین شهروندی باشد، گفت: از جناب آقای قانع دبیر کمیسیون می خواهم که ابتدا درباره مصوبات و تصمیمات آن جلسه صحبت کنند و بعد سخنان دیگران را در این زمینه خواهیم شنید.
علیرضا قانع هم در سخنانی خاطر نشان کرد: در نخستین جلسه یکپارچه سازی فعالیتهای فرهنگی اجتماعی بر اولویتهای فرهنگی، اجتماعی، صداقت، بهداشت، مدیریت زباله ها، ترافیک و فضای سبز تاکید شد.
وی افزود: همچنین مقرر شد با هم افزایی و بهره گیری از تجارب و امکانات همه دستگاه ها و ادارات مرتبط، قدمهای هماهنگ در زمینه اولویتها برداشته شود.
قانع افزود: همچنین قرار شده بود که دستگاه های اجرایی شهرستان هر یک اولویتهای مورد نظر تشکیلات خود را به دبیرخانه کارگروه اعلام کنند که از این هفته استارت این کار خورده است و ما امیدواریم هر چه جلوتر می رویم هماهنگیها بیشتر و بیشتر شود.
آموزشهای سازمان آتش نشانی در راستای افزایش ایمنی و سلامت شهروندان است.
در ادامه این نشست محمد حسن عاقل منش از نماینده سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت خواست تا برنامه های این سازمان در زمینه آموزش شهروندی بیان کند که موحدی هم بیان داشت: هدف از آموزشهای این سازمان ارتقای سطح سلامت و ایمنی شهروندان است.
وی افزود: برنامه های آموزشی سازمان آتش نشانی متنوع و برای قشرهای مختلف اجتماعی است که اصلی ترین گروه هدف ما نونهالان و خردسالان هستند که در مهدکودکها آموزش می بینند و علاوه بر این به دانش آموزان مدارس و کارمندان ادارات و دستگاه های اجرایی و دیگر قشرهای اجتماعی هم آموزشهای اصول ایمنی ارائه می گردد.
موحدی تاکید کرد: برخی آموزشها هم مقطعی هستند مانند آموزشهای چهارشنبه آخر سال و برنامه های آموزشی که از طریق چاپ کاتالوگ و بروشور و یا تولید فیلمهای کوتاه که در تلویزیون شهری و فضای مجازی به نمایش در می آید و یا آموزشهایی که به افراد هنگام دریافت پروانه کسب ارائه می شود.
وی در پایان گفت: در طول سال ۱۳۹۶ حدود هشت هزار و ۳۱۴ نفر از کودکان شهرباران آموزش دیدند و همچنین افراد بسیاری در کلاسهای آموزش مقدماتی ۳۲ ساعته سازمان آتش نشانی شرکت کردند. فرم هماهنگی برنامه های فرهنگی از طریق مدیریت شهری تهیه شود.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان نیز گفت: بدون شک همه ما هماهنگی و همکاری برای اجرای برنامه های یکپارچه را می پسندیم مثلاً ما می خواهیم بدانیم که در ادارات فرهنگی دیگر چه برنامه هایی اجرا و تدارک دیده می شود.
محمد قاسم پور افزود: بایستی تلاش کنیم در انجام کارها موازی کاری صورت نگیرد و برای هماهنگی بیشتر پیشنهاد می کنم، مدیریت شهری فرمی را تهیه کرده و به ادارات و دستگاه های اجرایی ارائه دهد تا اولویتهای برنامه های فرهنگی مشخص شود در تهیه این فرم همه دستگاه ها هم می توانند همکاری کنند.
وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه هماهنگی در اجرای برنامه های منسجم فرهنگی در شهر سخت نیست، ادامه داد: همچنین تاکید می کنم که از ترسیم چشم اندازها نباید غافل شویم.
آموزشهای شهروندی در کودکان موثرتر است.
دکتر پورعلی، کارشناس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت نقش آموزشهای شهروندی را در مدیریت پسماندها یکی از موضوعات مهمی دانست که بهترین زمان برای ارائه آن در زمان کودکی است.
وی افزود: بسیاری از عادات ما از دوران کودکی در ما نهادینه می شود. یک موضوع آنقدر تکرار و تمرین می گردد تا به صورت عادت در ما در می آید.
دکتر پورعلی گفت: مسائل اجتماعی تنها به وسیله یک دستگاه و یا نهاد نمی تواند حل شود بلکه همه دستگاه های آموزشی از آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاه و صدا و سیما و همچنین مبلغان مذهبی و رسانه ها باید تلاش کنند تا یک رفتار اجتماعی شکل بگیرد.
وی سپس به اقدامات آموزشی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: این سازمان با برگزاری دوره های آموزشی، ساخت کلیپ های آموزشی، چاپ کتاب داستان و شعر، توزیع تراکت و بروشور، اجرای موسیقی های آموزشی برای کودکان، برنامه های آموزشی تفکیک زباله از مبدا برای افراد خانوار، پخش تیزرهای آموزشی، برگزاری جشنواره های فرهنگی، جشنواره عکاسی، اجرای نمایشهای خیابانی، برپایی کارناول آموزش و شادی در مدارس، انتخاب پاکیاران و… تلاش می کند، مفاهم مرتبط با اصول و مقررات شهری در زمینه مدیریت پسماندها را به افراد مختلف جامعه انتقال دهد.

وی همچنین تاکید کرد: باید از ظرفیت آموزش و پرورش، مساجد، رسانه ها، بسیج و همه دستگاه های اجرایی در جهت پیشبرد اهداف آموزشی بهره گیری نمود.
باید تاثیر آموزشها را در جامعه ببینیم
سجاد حسینی به عنوان یکی از نمایندگان تشلکهای زیست محیطی و فعال زیست محیطی هم درباره فلسفه آموزشهای شهروندی خاطر نشان کرد: انتقال یک سری از مفاهیم به دیگران آموزش نیست. اصولاً آموزش فقط انتقال اطلاعات از یک فرد یا دستگاه به دیگران معنی نمی شود بلکه باید تم، ذهنیت، باور، مهارت و انتهای آن دانش در فرد به وجود آید که یک کار را صورت دهد. مثلاً حالا در رشت یک هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه استفاده می شود، اگر با آموزشها این میزان مثلاً به یک هزار و ۴۰۰ لیتر در ثانیه برسد کار موثر بوده یعنی ارائه آموزشها باید منجر به نتیجه شود.
وی افزود: بایستی مشخص شود که با ارائه یکسری آموزشها چه کاری به چه میزانی باید برسد و آنگاه نتیجه آن برای همگان اطلاع رسانی شود تا همه در جریان قرار گیرند.
سجاد حسینی برای تشریح این موضوع به جمع کردن سر بطریهای نوشابه و آب معدنی که برای اولین بار از ترکیه شروع شد، اشاره کرد و گفت: جمع آوری و تحویل این سرهای بطری سبب کاهش میزان زباله و کاهش هزینه های حمل زباله به وسیله شهرداری شد و از منبع صرفه جویی در حمل زباله برای معلولان ویلچر تهیه شد اما در کشور ما این سرهای بطری را بازیافت می کنند و با مبالغ به دست آمده ویلچر تهیه می کنند. به هر حال نتیجه این کار را مردم می بینند و مشارکت می کنند.
حسینی در پایان تاکید کرد: مساله بایستی درست تعریف و مطرح شود و راهکارهای آن نیز برای همه مشخص باشد و هر اقدام به یک کار خیر و یا کار اجتماعی که اثرش به مردم می رسد، گره زده شود. از ظرفیت مبلغان مذهبی برای آموزشهای شهروندی می توان بهره برد.
حجت الاسلام دوستدار رئیس تبلغات اسلامی شهرستان رشت اظهار داشت: شبکه تبلیغ ظرفیت خوب و مناسب برای ارائه برنامه های آموزش اصول و مقررات شهروندی است.
وی افزود: ما ابتدا باید جامعه هدف را شناسایی کنیم و سپس با بهره گیری از نیروهای مساجد، مبلغان مذهبی حتی مداحان و جلسات خانگی بانوان این آموزشها را به قشر وسیعی از افراد جامعه ارائه دهیم.
دوستدار ادامه داد: نباید این کار به طور رفع تکلیف انجام شود بلکه وضعیت آسیبهای اجتماعی به گونه ای است که اگر آموزشهای لازم صورت نگیرد، بنیانهای اصلی جامعه به مخاطره می افتد.
در بیلبوردهای شهری می توان فعالیتهای تبلیغی اخلاقی انجام داد.
سرهنگ رسول زاده از برخی آمارهای نگران کننده در گیلان نتیجه گرفت که جامعه امروز ما نیازمند آموزشهای حقوق شهروندی است.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی افزود: متاسفانه ما در زمینه نزاع های دسته جمعی و کلامی در رتبه های بالای کشوری هستیم که این موضوع در شان جامعه ما نیست و باید با آموزش گروه های مختلف اجتماعی فکری اساسی برای این مساله کرد.
وی در پایان از شورای شهر خواست تا اگر چند بیلبورد را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهند تا آنها بتوانند با تهیه بنر و درج پیامهای اخلاقی در جهت تحکیم بنیانهای اخلاقی جامعه تلاش کنند. شورای شهر بروشوری از سطح توقعات خود برای آموزش حقوق شهروندی تهیه کند.
محمدرضا داوطلب با تاکید بر اینکه آموزش موضوعات مختلف دغدغه همه مسوولان است، گفت: استانداری گیلان ارزیابی ویژه در زمینه حقوق شهروندی و حقوق عمومی در دستگاه های اجرایی نموده که می تواند برای ما مبنای عمل باشد.
معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: باید بدانیم که در چه زمینه چه برنامه ای را باید اجرا کنیم. مثلاً شرکت توزیع برق برای مصرف بهینه برق آموزش می دهد و نتیجه اش را هم می بیند. در اینجا باید هر دستگاه اجرایی زمینه و برنامه آموزشی خود را مشخص و اعلام کند و با هم افزایی نیروها و امکانات در آن جهت پیش برویم.
وی ادامه داد: حالا که شورای شهر و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بانی خیر شده بروشوری هم تهیه کند و سطح توقعات و برنامه هایی را که در نظر دارد بیان کند.
داوطلب در پایان سخنانش با اشاره به اینکه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب را در پیش داریم، خواستار همکاری همگان برای معرفی ۲۳ شهید انقلاب شهر رشت و اجرای برنامه هایی در این زمینه شد.
آموزش شتابزده نمی شود، نیازمند کار گام به گام است
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان گیلان هم در این نشست بیان داشت: برای اثربخش بهتر باید هدف گذاری کنیم. روی ۱۰ تا ۱۵ موضوع اساسی به توافق برسیم و برنامه های خودمان را برای رسیدن به نتایج مطلوب در آن زمینه ها بیان کنیم.

حجت الاسلام چهری افزود: کارهای آموزشی به طور شتابزده به نتیجه نمی رسد. آموزش زمانبر و مرحله به مرحله است. برای نتیجه مطلوب باید گام به گام‌ پیش برویم. یک گام در جهت هدف برداریم و بعد بررسی کنیم که نتیجه کار چه بوده است.
کام همگان از آسیبهای اجتماعی تلخ می شود
مهدی پور معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه هم در سخنانی با تاکید بر اینکه من هم همانند دیگر دوستان کامم از آسیبهای اجتماعی تلخ می شود، اظهار داشت: به هر ترتیب این آسیبها واقعیت امروز جامعه ما هستند.
وی تاکید کرد: برای اینکه جامعه ما دچار سیاهی ها نشود باید برای ترویج فضایل و حسنات همچون وقف، صدقه، احسان و نیکوکاری تلاش کرد.
وی افزود: هنر می خواهد که در شرایط که خیلی ها می خواهند دنبال سیاهی ها بروند، در چنین شرایطی فضیلتها ترویج شوند.
مهدی پور گفت: باید برای این کار برنامه داشته باشیم و از برنامه ها با همه نیروها و توان حمایت کنیم.
وی در پایان خواستار برگزاری نشستی هم برای اجرای برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شد.
کارگروه آموزش شهروندی پیگیر ترویج فرهنگ و فضایل اخلاقی خواهد بود
در پایان این نشست محمد حسن عاقل منش با تاکید بر اینکه در زمینه آموزشهای مختلف برای قشرهای مختلف اجتماعی باید تلاش کنیم، کارگروه منسجم و فعال داشته باشیم، اظهار داشت: قرار بود این کارگروه امروز شکل بگیرد که در همین جا از همه عزیزان می خواهم برای حضور در این کارگروه به آقای قانع اعلام آمادگی کنند و ما هم بتوانیم با یک مانیفست مشخص کارها و برنامه ها را به پیش ببریم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا همچنین خاطر نشان کرد: شرکت کنندگان در این نشست ان شاء الله برنامه های آموزشی خود را ارائه کنند و آخرین آمار و اطلاعات در زمینه آسیبهای اجتماعی و راهکارهای برون رفت از مسائل را ارائه دهند.
وی ادامه داد: همانطور که در صحبتهای حاضران‌جلسه تاکید شد همه بر انجام کار منسجم و گروهی روی آمورش اصول شهروندی در بخشها و زمینه های مختلف اتفاق نظر دارند و همچنین می توان با هم افزایی نیروها و امکانات در بخشهای مختلف اعم از فرهنگیان، هنرمندان، فرهیختگان، معلمان، بسیجیان، نیروهدی مساجد و … بهره گیری کرد و بر غنای آموزشها افزود.
عاقل منش گفت: آموزش از طریق هنرمندان و فرهیختگان و ورزشکاران صاحب نام شهرمان تاثیرگذاری بیشتری دارد که نباید از آن غافل شویم.
رییس کمیسیون فرهنگی در پایان گفت: اگر همه با هم باشیم و در اجرای برنامه ها هماهنگ عمل کنیم و تلاش کنیم در اجرای برنامه ها به هم کمک کنیم، نتیجه مطلوب دور از انتظار نیست.
لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=5264

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics