• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 9607
4
مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

آبخیزداری عمر مفید سدهای گیلان را افزایش می دهد

  • کد خبر : 5204
  • 23 دی 1397 - 23:04
آبخیزداری عمر مفید سدهای گیلان را افزایش می دهد
مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه انباشت رسوبات دریاچه سدها را تهدید می کند، گفت: آبخیزداری با اجرای پروژه های عملیاتی خود می تواند از تولید و انتقال رسوب به دریاچه سدها جلوگیری کند و موجب افزایش عمر مفید سدها و در نهایت تامین منابع آبی مطمئن شود.

گیلان شهر :محسن یوسف پور با اشاره به عنایت ویژه مقام معظم رهبری نسبت به مقوله آبخیزداری و اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به این امر در سال جاری، گفت: گیلان سهم خوبی از این اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه پروژه های آبخیزداری استان گیلان در سال جاری با شدت و حدت بیشتری دنبال می شود، تصریح کرد: در حال حاضر جزو استان های پیشرو با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی طرح ها هستیم.

این مقام مسئول، با بیان اینکه آبخیزداری به ما کمک می کند تا از نعمت الهی باران بهره مند و از مصائب و مشکلاتی همچون سیل و زمین لغزش دور شویم، گفت: طرح های آبخیزداری در سرشاخه های بالادست اجرا می شود تا بتوانیم پوشش گیاهی را تقویت کنیم و مانع از حرکت سریع آب به پایین دست و به خطر افتادن جان و مال مردم شویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، از اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۹ حوضه با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان خبر داد و یادآور شد: آبخیزداری از طریق عملیات مکانیکی مانند احداث سازه های مهندسی شامل سدها و بندهای گابیونی در مسیر آبراهه ها سرعت آب را تنظیم می کند. همچنین عملیات بیولوژیکی در بالادست مانند بذرپاشی و کپه کاری در مرتع و نهال کاری در جنگل صورت می گیرد.

وی با اشاره به اجرای دو پروژه آبخیزداری در حوضه های آبخیز «زندانه» و «میانرود» شهرستان رضوانشهر، خاطرنشان کرد: کنترل سیل و رسوب، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش و تقویت پوشش گیاهی از جمله مهمترین اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری در دو حوضه مذکور است.

یوسف پور ادامه داد: یکی از مخاطراتی که دریاچه سدها را تهدید می کند، انباشت رسوباتی است که از بالادست حوضه آبخیز به این دریاچه ها منتقل می شود لذا آبخیزداری با اجرای پروژه های عملیاتی خود می تواند از تولید و انتقال رسوب به دریاچه سدها جلوگیری کند و در افزایش عمر مفید سدها و در نهایت تامین منابع آبی مطمئن نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه استان گیلان ۲ سد مهم در دست احداث در شهرستان های رضوانشهر و رودسر دارد، عنوان کرد: اجرای پروژه های آبخیزداری در این دو شهرستان به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل رسوب از اولویت های معاونت آبخیزداری این اداره کل بوده و در این راستا چهار پروژه آبخیزداری در زیرحوضه های «لسبو» و «کاکرود» در شهرستان رودسر و «میانرود» و «زندانه» در شهرستان رضوانشهر تعریف شده و در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان یادآور شد: از آنجایی که حوضه آبخیز سد پلرود در شهرستان های رودسر، سیاهکل و املش گسترش دارد لذا در شهرستان سیاهکل هم دو پروژه در زیرحوضه های «باباولی» و «پیرکوه» تعریف کرده ایم. میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های آبخیزداری یاد شده در این ۶ حوضه حدود ۹۰ درصد برآورد می شود.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=5204

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics