• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
8

منطقه تالابی صومعه سرا وزنه گردشگری شهرستان

  • کد خبر : 331
  • 21 شهریور 1397 - 15:30
منطقه تالابی صومعه سرا وزنه گردشگری شهرستان
منطقه تالابی صومعه سرا با داشتن طبیعتی بکر وزنه گردشگری شهرستان محسوب می شود.

به گزارش  گیلان شهر ،صدای برخورد کف قایق با سطح آب و موج‌هایی که به آسمان برمی‌خاست، همهمه مسافران در صف مانده برای سوار شدن به قایق، پیرمرد قایق‌ران و آن جوانکی که تازه پشت لبش سبز شده و با قایق موتوری‌اش اعضای خانواده‌ای را هدایت می‌کند که جلیقه نجات به تن کنند و آواز جیرجیرک‌های تالاب که برای شکستن سکوت مسابقه گذاشته‌اند همگی صحنه‌های این تابلوی نقاشی، مرداب را جذاب‌تر و جذاب‌تر می کند.

فاطمه حسنی، مسافری است که از استان سمنان به گیلان و صومعه‌سرا آمده  در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه گیلان، آشنایی با تالاب صومعه‌سرا را از طریق جستجو در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: با یک جستجو در فضای مجازی و تعاریفی که کاربران از منطقه تالاب صومعه‌سرا داشتند ترغیب شدیم به تالاب بیاییم.

این مسافر ضمن فوق‌العاده خواندن تالاب افزود: نبود اطلاعات کافی در فضای استان درباره منطقه تالابی صومعه‌سرا و آشنایی اندک مردم استان و حتی شهرستان باعث سردرگمی مسافران می‌شود و این مساله باعث شد که نتوانیم طبق برنامه زمان‌بندی خودمان پیش برویم و متاسفانه به دلیل کمبود وقت از دیدن سایر مناطق باز ماندیم.

احمد مسافر دیگری است که از کرج به تالاب آمده است، وی نداشتن امکانات اقامتی و محدود بودن این فضاها و در نتیجه گران بودن هزینه‌های اقامتی را از جمله مواردی می‌داند که از جذابیت یک سفر می‌کاهد.

ساناز مسافر دیگری است که از لاهیجان به تالاب آمده است، او که سفرهای درون استانی را در برنامه تفریحی خود و همسرش قرار داده است،خاطرنشان کرد: بسیاری از شهرهای ایران را دیده‌ام و مطمئنم اگر این فضا در استانی دیگر قرار داشت بسیار بیشتر مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت اما متاسفانه طبیعت زیبا و جاذبه‌های بکر گویا جذابیتی برای ایجاد اشتغال برای بومیان منطقه ندارد و بنابراین شاهد آمار بسیار بالای بیکاری در استانمان می‌باشیم.

تالاب فرصت طلایی برای صومعه‌سرا

مهندس علی فتح‌اللهی فرماندار صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گیلان،با بیان اینکه شهرستان صومعه‌سرا به جهت شرایط جغرافیایی و با توجه به موقعیتی که دارد سالانه پذیرای تعداد بی‌شماری از مسافران از سراسر کشور است،اظهار کرد:شهرستان صومعه‌سرا با توجه به پتانسیل‌ها و جاذبه‌های فراوان، دارای موقعیت خوب گردشگری است.

وی با بیان اینکه صومعه‌سرا با توجه به موقعیت استراتژیکی متصل به شهرستان‌هایی است که می‌تواند با بهره‌مندی مطلوب از فرصت‌ها در افزایش ظرفیت گردشگری ما اثرگذار باشد،افزود:مسافران برای رسیدن به آستارا و شهرهای غرب استان گیلان باید از صومعه‌سرا عبور کنند و این مهم یک فرصت طلایی برای صومعه‌سرا محسوب می‌شود.

فرماندار صومعه‌سرا با اشاره به اینکه صومعه‌سرا این پتانسیل را دارد که از ظرفیت ورود مسافران و گردشگران در راستای توسعه گردشگری استفاده کند،خاطرنشان کرد:مردم امروز مشتاق هستند به مناطق خوش آب و هوا و مطبوع بروند و خوشبختانه صومعه‌سرا از آب و هوای خوب، طبیعت سرسبز،مردمان خوب، تنوع غذایی، تنوع جغرافیایی و پوشش گیاهی برخوردار است که این موارد خود در گردشگری موثر است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم جهت حضور مردم به استان گیلان و شهرستان صومعه‌سرا در آینده نزدیک فراهم خواهد شد، گفت: راه‌اندازی بزرگراه تهران-شمال،توسعه حمل و نقل هوایی و خطوط حمل و نقل ریلی که به زودی شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود باعث ایجاد رغبت مردم برای سفر به شمال بویژه شهرستان صومعه‌سرا خواهد شد و ضرورت دارد در بحث زیرساخت‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

فتح‌اللهی با بیان اینکه صومعه‌سرا از نظر طبیعی و تاریخی دارای بسترها و پتانسیل‌هایی است که می‌توانیم با تقویت آن ظرفیت حضور مسافران در شهرستان را افزایش دهیم،تصریح کرد: یکی از این ظرفیت‌ها از نظر تاریخی منطقه تاریخی هفت‌دغنان است که ۱۲۰۰سال قدمت دارد.

تالاب ظرفیتی بین‌المللی است

وی با بیان اینکه تمام تلاشمان فراهم‌آوری شرایط برای حضور سرمایه گذاران در شهرستان است،افزود: باید زیرساخت و بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی در بحث حفظ و نگهداری از آثار، استفاده بهینه،ایجاد درآمد مناسب و اشتغال پایدار را فراهم کنیم.

فرماندار صومعه‌سرا متذکر شد: جذب سرمایه گذار و بخش خصوصی یکی از اولویت‌های اساسی در بحث گردشگری است و رونق گردشگری بدون سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان منطقه تنیان است که به عنوان منطقه جنگلی و کوهستانی می‌توان از ظرفیت‌هایی چون سورتمه،آلاچیق و تله‌کابین در آن بهره برد.

فتح‌اللهی با بیان اینکه تالاب یکی دیگر از ظرفیت‌های شهرستان است،ابراز کرد: تالاب ظرفیتی بین‌المللی است و  می توان از این ظرفیت با رعایت مسائل زیست‌محیطی در راستای توسعه گردشگری شهرستان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو فضای پذیرایی در محدوده تالاب در شهرستان وجود دارد،گفت: این تعداد فضا محدود است که می‌توانیم نسبت به توسعه آن اقدام کنیم و تلاش‌های زیادی در حال انجام است.

فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه سهم زیادی از منطقه حفاظت شده تالاب که در کنوانسیون نیز به ثبت رسیده است در شهرستان صومعه‌سرا واقع شده است و فعل و انفعالات عمرانی در آن ممنوع است،یادآور شد: بزرگترین چالش ما همین قضیه است و وجود بیشتر منطقه حفاظت شده در شهرستان صومعه‌سرا موجب شده است نتوانیم شاهد توسعه در این حوزه باشیم و در مقابل شاهد هستیم که توسعه در شهرستان انزلی براحتی امکان‌پذیر می باشد.

وی به حضور دکتر کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در شهرستان صومعه‌سرا و بازدید از منطقه سلکه اشاره کرد و افزود: منطقه حفاظت شده بیشتر به سمت و سوی صومعه‌سرا است و محدودیت‌های قانونی و ضوابط برای ما ایجاد شده است.

تالابگردی تفریحی پرجاذبه برای گردشگران است

فتح‌اللهی با بیان اینکه امروز صنعت گردشگری در دنیا یکی از منابع مهم درآمدی محسوب می‌شود،تصریح کرد: وجود پتانسیل‌های مختلف در یک شهرستان یک موهبت است و ما باید از این ظرفیت خدادادی به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی به لایروبی رودخانه‌های منتهی به تالاب اشاره کرد و گفت: تعدادی از رودخانه‌های منتهی به تالاب به جهت رسوب‌گذاری شرایط تردد را سخت کرده بودند که توانستیم با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی نسبت به لایروبی رودخانه‌ها در راستای تردد آسان قابق‌ها و گردشگران اقدام کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تالاب‌گردی یکی از تفریحات است و علاقه‌مندان زیادی دارد،تصریح کرد: گردشگری بهترین ظرفیت در راستای رونق اقتصاد، ایجاد اشتغال و…است و امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت پردرآمد در جهان شناخته می‌شود و باید از این ظرفیت با تکیه بر توان داخلی و ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی به خطرات پیش‌روی محیط‌زیست تالاب اشاره کرد و افزود: در بحث تالاب مشکلاتی وجود دارد و رودخانه‌هایی که از بالادست وارد تالاب می‌شوند بر کمیت و کیفیت آب اثر می‌گذارند و این در حالیست که در برخی مکان‌ها فاضلاب‌هایی ایجاد شده است. روستاهایی که در مجاورت تالاب قرار دارند در خصوص فاضلاب‌ها اقدامات بین‌المللی خوبی با همکاری جایکا،استانداری و آب و فاضلاب روستایی در راستای طراحی و اجرای پکیج‌هایی برای تصفیه‌خانه‌ها صورت گرفته است.

صومعه‌سرا،قطب تالاب‌گردی

فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه در برخی از نقاط رسوباتی که وارد تالاب می‌شود اگر بماند و لایه‌برداری نشود تردد و جابه‌جایی قایق‌ها را با مشکل مواجه می‌کند،ادامه داد: رسوب‌برداری از تالاب با بیل‌های شناور امکان‌پذیر است که استفاده از آن با توجه به عدم وجود آن در گیلان، محدودیت‌های خاص خود را دارد و تمام تلاشمان فراهم‌آوری بستر مناسب برای استفاده از ظرفیت تالاب به بهترین شکل است.

فتح‌اللهی در پاسخ به این سوال که صومعه‌سرا به جهت وجود کثرت تالاب‌ها این امکان را دارد که به قطب تالاب گیلان تبدیل شود،افزود: مطمئناً به جهت کثرت تالاب این ظرفیت در شهرستان وجود دارد اما در صورتی که بتوان فکری برای محدودیت‌ها و ضوابط زیست محیطی کرد و در حال حاضر فعل و انفعلات در حوزه تالاب ممنوع است و قدرت مانور ندارد.

وی به چگونگی معرفی و شناساندن تالاب اشاره و تصریح کرد: اولین موضوع مهم در بحث معرفی تالاب فراهم‌آوری زیرساخت‌ها است و باید امکانات رفاهی، اقامتی و…برای حضور گردشگران مهیا باشد تا بتوانیم نسبت به معرفی تالاب و حضور گردشگران اقدام کنیم و اگر زیرساخت‌ها آماده نباشد ممکن است به نتایج و اثرات منفی دست یابیم.

فتح‌اللهی با بیان اینکه در تلاشیم تا با استفاده از ظرفیت‌های بوم‌گردی در روستاهایی چون صوفیانده و سیاه‌دوریشان بدنبال جذب و ترغیب مسافران و گردشگران به شهرستان ‌باشیم،یادآور شد: اگر از فرصت‌ها بدرستی استفاده نکنیم فرصت تبدیل به تهدید می‌شود. تالاب یک فرصت برای شهرستان است که عدم استفاده صحیح از آن می‌تواند تهدیدی در توسعه، اقتصادی و…باشد.

فرماندار صومعه‌سرا در خاتمه با بیان اینکه در مقاطعی از سال نظیر تعطیلات نوروزی، اواخر هفته و… شاهد حضور مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور در تالاب صومعه‌سرا هستیم،ابراز کرد: ایجاد فضاهای گردشگری در ماندگاری مسافران تاثیرگذار است و مشاهده می‌شود پایه کار وجود دارد و باید از لحاظ زیرساختی منطقه را تقویت کنیم. این در حالی است که حضور چند ساعته مسافران در شهرستان گردشگری محسوب نمی‌شود و باید نسبت به مانایی مسافران در شهرستان تلاش کنیم.

روند توسعه گردشگری تالاب به کندی انجام می‌شود 

در ادامه علیرضا مهرگان مسئول میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه گیلان،با بیان اینکه تالاب حاشیه شهرستان صومعه‌سرا از اهمیت ویژه‌ای در گردشگری برخوردار است،اظهار کرد: بیشتر مناطق حفاظت شده در سمت شهرستان صومعه‌سرا قرار دارد و این موضوع باعث شده در طول سالیان گذشته روند توسعه گردشگری تالاب به کندی انجام شود.

وی افزود: با برنامه‌هایی که در حال انجام است مسیر توسعه گردشگری با ظرفیت‌های موجود رو به رشد است و یکی از این راهها که با حمایت‌های فرماندار و نماینده محترم شهرستان درحال انجام است لایروبی مسیرهای ورودی به تالاب است که این کار در روند حرکت قایق‌ها سرعت عمل می‌بخشد.

مهرگان اضافه کرد: توسعه اسکله‌ها در حاشیه تالاب یکی دیگر از راهکارهایی است که در حال حاضر دو اسکله در روستای صوفیانده در حال طی کردن روند اخذ مجوزات لازم هستند.

وی خاطرنشان کرد: یقیناً برای توسعه گردشگری هر منطقه باید زیرساخت‌ها، آماده و مهیا برای پذیرایی از گردشگران باشد که خوشبختانه این امر در شهرستان در حال انجام است.

منطقه پرنده‌نگری سلکه جاذبه‌ای منحصربفرد در صومعه‌سرا 

مهرگان به تقاضای احداث خانه‌های بوم گردی در صوفیانده و سیاه‌درویشان و هندخاله صومعه‌سرا اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک با احداث این واحدها توسعه گردشگری به نحوی مطلوبی رشد خواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه اداره میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری صومعه‌سرا هم با برگزاری جشنواره توت‌فرنگی و گلدهی لاله‌های تالابی کمک شایانی در شناخته شدن این منطقه داشته است،تصریح کرد: همچنین با معرفی روستای صوفیانده بعنوان روستای هدف گردشگری که در حاشیه تالاب واقع است روند توسعه به نوعی دیگر در حال انجام می‌باشد. منطقه بسیار زیبای گاز گیشه در داخل تالاب از جمله مناطقی می‌باشد که دیدن آن را به همه توصیه می‌کنم.

مسئول میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری صومعه‌سرا در پایان به بازدید بسیاری از مسافران از انزلی و صومعه‌سرا بوسیله قایق از این منطقه اشاره و اظهار کرد:منطقه پرنده‌نگری سلکه که همه ساله محل مهاجرت بسیاری از پرندگان می‌باشد یکی از مناطقی است که زیبایی منحصر بفردی دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق در آینده، گردشگران در تمام فصول سال از این محل بازدید کنند.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=331

برچسب ها

خبر های مرتبط

07دی
تنوع غذایی رشت یادگاری از بانوان فرهیخته رشت است
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت:

تنوع غذایی رشت یادگاری از بانوان فرهیخته رشت است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics