• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 9621
7
روز جهانی جهانگردی

حرکت روبه‌زوال گردشگری گیلان در جهانی‌شدن میراث‌های فرهنگی و ایجاد اشتغال پایدار/ ماسوله تنها میراث فرهنگی گیلان در صف ثبت جهانی یونسکو است

  • کد خبر : 1107
  • 04 مهر 1397 - 15:41
حرکت روبه‌زوال گردشگری گیلان در جهانی‌شدن میراث‌های فرهنگی و ایجاد اشتغال پایدار/ ماسوله تنها میراث فرهنگی گیلان در صف ثبت جهانی یونسکو است
شهر تاریخی ماسوله تنها میراث فرهنگی گیلان در صف ثبت جهانی یونسکو به شمار می‌رود و بی‌برنامگی متولیان گردشگری و ولنگاری آن‌ها موجب شده تا گردشگری گیلان در راستای جهانی‌شدن و ایجاد اشتغال پایدار حرکت روبه‌زوالی را طی طریق کند.

به گزارش گیلان شهر ، صنعت جهانگردی امروزه یکی از صنایع پرکاربر و ارزآور محسوب می‌شود و توسعه آن طی سال‌های اخیر توانسته در مثبت کردن تراز تجاری کشورهای سهم قابل‌توجهی را به خود جلب کند.

گردشگری ازجمله صنایعی است که بدون دود تولید ثروت می‌کند و در جریان آن علاوه بر انتقال فرهنگ‌ها و سنن، اشتغال پایدار ایجاد می‌شود و پیوسته دولت‌ها از این ابزار بزرگ به‌عنوان رکن ایجاد اشتغال می‌نگرند و در تقویم‌ها نیز چهارم مهرماه به‌عنوان روز جهانگردی مرقوم شده تا با بررسی اهمیت این صنعت نوپا و پرتوان بیشتر بحث و گفت‌وگو شود تا شاید اهمیت آن در جوامع بیشتر حس شود.

کشور پهناور ایران اسلامی با داشتن جاذبه‌های متعدد و فراوان چه ثبت‌شده در فهرست جهانی جهانگردی و چه ثبت‌نشده، پیوسته جاذبه‌ای برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی بوده و روزبه‌روز برشمار بازدیدکنندگان هر منطقه افزوده می‌شود.

استان گیلان نیز از غرب تا شرق آن با داشتن جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، ورزشی، طبیعی، سلامت و غیره زبان زد عام و خاص است و جاذبه‌های آن از دریا تا کوه و از شهر تا جنگل یکایک چیده شده‌اند و هر گردشگری اگر در هر جای استان بخواهد از منظر آن‌ها بهره ببرد می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان به آن‌ها دست پیدا کند.

ماسوله تنها میراث فرهنگی گیلان در صف ثبت جهانی یونسکو است

در فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ۲۳ مکان ثبت‌شده که ۲۲ میراث فرهنگی و یکی از آن‌ها میراث طبیعی است و شهر تاریخی ماسوله به‌عنوان جاذبه فرهنگی پیشنهادی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو در کنار چهار میراث فرهنگی دیگر کشور دیده می‌شود.

اهمیت شهر تاریخی ماسوله در شهرستان فومن به‌عنوان میراث گران‌بهای جهانی موجود در استان گیلان موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود و نقش آن در ایجاد رونق اقتصادی و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به جهانیان موردبررسی قرار بگیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فومن با اشاره به پرجاذبه بودن شهر تاریخی ماسوله در نزد جهانگردان داخلی و خارجی اظهار کرد: این جاذبه تاریخی فرهنگی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی، معماری خاص و منحصربه‌فرد، آداب‌ورسوم، سنت‌ها، سوغاتی‌ها، مهمان‌پذیرها و داشتن آب‌وهوای مطلوب علاوه برجذب مخاطبان داخلی، نظر گردشگران خارجی را نیز به خود جلب کرده و با فرارسیدن هر اوقات فراغتی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مورد بازدید توریست‌ها است.

حسینی نصب ماسوله را سرآمد هدف گردشگری در گیلان نام برد و افزود: ماسوله امروزه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی جهان به شمار می‌رود و این ادعا را جهانگردان خارجی از اقصی نقاط دنیا اثبات کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ماسوله قاعدتاً با داشتن واحدهای اقامتی که تحت عنوان خانه مسافرهای فعالیت می‌کنند گنجایش فراوانی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد گفت: این شهرک تاریخی با داشتن دو هتل، یک مهمان‌پذیر، یک هتل کاشانه و حدود ۸۰ خانه مسافر با مجوز به مسافران و گردشگران ارائه خدمت می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری فومن با اشاره به ارزآوری ماسوله در کشور و تأثیر به سزای آن در تولید ثروت خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال جهانگردان از ماسوله در تابستان امسال، تراز اقتصادی و تجاری در منطقه مثبت و تأثیرات آن در منطقه نیز ملموس بوده است.

حسینی نصب با اشاره به اینکه به اذعان آمارهای تورهای جهانگردی، ماسوله یکی از مقاصد گردشگری در ایران است تصریح کرد: ماسوله یکی از میراث‌های تاریخی است که در فهرست ملی بناهای تاریخی و فرهنگی به ثبت رسیده و ۲۵۰ خانه با بنای مشخص آن شناسایی و ثبت‌شده‌اند و این مقصد جهانگردی در جهان در فهرست تورهای خارجی به‌عنوان اصلی‌ترین جاذبه‌هایی است که موردتوجه جهانگردان است.

وی با بیان اینکه به‌طور متوسط جهانگردانی که از آمریکا، کانادا و انگلیس به ماسوله سفر می‌کنند به‌مراتب تعدادشان بیش‌تر از سایر نقاط جهان به این جاذبه فرهنگی تاریخی است گفت: اینکه چه میزان مسافر از کدام کشور بیشترین گردشگر را به ماسوله داشته نیازمند ورود جهانگرد از اقصی نقاط جهان به این شهرک فرهنگی تاریخی است به‌طوری‌که طی هر دوره‌ای با توجه به مراودات توریست‌ها به ایران، میزان استقبال جهانگردان از ماسوله متغیر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری فومن با اشاره به گردشگر پذیر بودن ایران با توجه به شرایط حاکم در کشور ازجمله امنیت پایدارش در منطقه خاطرنشان کرد: بازدید جهانگردان خارجی از یک جاذبه فرهنگی تاریخی همچون ماسوله بیش از آنکه تنها خود جاذبه مهم باشد نیازمند وضعیت اقتصادی، امنیت پایدار و روابط سیاسی حسنه جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای دنیا است.

حرکت روبه‌زوال گردشگری گیلان در جهانی‌شدن میراث‌های فرهنگی و ایجاد اشتغال پایدار

با کنار گذاشتن وضعیت شهر تاریخی ماسوله آنچه بیشتر در جامعه دغدغه آفرین است، وجود جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فراوان در گیلان و نا به سامانی آن‌ها در شناساندن و ثبت کردنشان در فهرست جهانی است تا نظر گردشگران خارجی را به خود جلب و با کشاندن آن‌ها به محل میراث‌های فرهنگی و تاریخی بر ثروت کشور افزوده شود و اشتغال پایدار ایجاد شود.

یقیناً گردشگر پذیر بودن گیلان تنها به ماسوله ختم نمی‌شود بلکه جاذبه‌هایی ازجمله قلعه رودخان فومن، بام سبز لاهیجان، سواحل شمال، موزه میراث روستایی در رشت، وجود امامزادگان واجب‌التعظیم در سراسر استان ازجمله امام‌زاده هاشم، سید جلال‌الدین اشرف، امام‌زادگان ابراهیم و اسحاق و غیره در گیلان وجود دارند که سالانه علاوه بر حضور گردشگران داخلی توجه گردشگران خارجی را نیز به خود جلب می‌کنند.

توسعه جهانگردی در استان گیلان بیش از آنکه مستلزم میراث‌هایی با هویت تاریخی، فرهنگی، مذهبی و غیره باشند نیازمند شایستگی مدیران و متولیان این حوزه تخصصی است تا با درایت و به‌کارگیری از نخبگان جامعه و تمامی ظرفیت‌های موجود سهم استان را از ورود گردشگران خارجی افزایش دهند.

امروزه جایگاه گردشگری و جهانگردی در گیلان به دلایلی که تنها خودشان می‌دانند و آن را از نگاه رسانه‌ها و افکار عمومی پنهان می‌کنند روبه‌زوال بوده و هیچ برنامه مدون و بومی‌شده با نگاه جهانی در جذب گردشگر در آن‌ها دیده نمی‌شود.

استان گیلان با ظرفیت کم‌نظیر و گاها بی‌نظیر خود امروزه باید در صنعت جهانگردی سرآمد تر باشد اما نابسامانی‌های موجود در مدیریت جاذبه‌های استان و ولنگاری متولیان این صنعت پرکاربر و اشتغال‌زا موجب شده تا اثراتش در استان کمرنگ شوند و یا اصلاً دیده نشوند و این ضعف‌های متوالی مسبب شوند تا رتبه ایران در جهانگردی دنیا بدون تحرک و در کمال ناباوری روزبه‌روز افول کند.

انتهای پیام/۳۳۹۰

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=1107

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics