• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
5
علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات:

روال حاکمیت این است، به محض حضور مردم در خیابان می‌گوید حتماً فتنه‌ای در کار است/ نفوذی‌ها می‌خواهند کشور را از بین ببرند

  • کد خبر : 34554
  • 19 آبان 1401 - 14:20
روال حاکمیت این است، به محض حضور مردم در خیابان می‌گوید حتماً فتنه‌ای در کار است/ نفوذی‌ها می‌خواهند کشور را از بین ببرند
دهه هشتادی‌ها پدیده نوظهور و داخلی هستند/ هرچند احمدی‌نژاد فرقه انحرافی شناخته می‌شود اما نقش تعیین کننده‌ای در حاکمیت دارد

گیلان شهر :وزیر تعاون دولت اصلاحات گفت: روال حاکمیت این است که به محض حضور مردم در خیابان می‌گویند حتماً فتنه‌ای در کار است، حتماً جریان خارجی و دشمن خارجی در این اتفاق دخیل هستند و این افرادی که به خیابان می‌آیند عوامل خارجی هستند.

اعتراضات مردم ایران در روزها و هفته‌های گذشته به مرگ مهسا امینی و گشت ارشاد موضوع بحث بسیاری از کارشناسان و سیاسیون در کشور بوده است. برخی آن را فرصت و برخی نیز این اعتراضات را تهدید قلمداد کرده‌اند.

گیلان شهر /به گزارش منیبان، علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات این اعتراضات را فرصتی برای بهبود شرایط کشور می‌داند. او دراینباره صحبت‌های مهمی انجام داده که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

*در درجه اول باید تحلیل درستی از وضعیت داشته باشیم. منشأ آنچه که در این ۵۰ روز اتفاق افتاد چه بود و این اعتراضات دارای چه ابعادی است و ویژگی معترضین فعلی چیست و نسبت به گذشته چه تفاوتی دارند که در حال حاضر به اینها می‌گویند دهه هشتادی ها.

*اگر تحلیل درستی از این وضعیت نداشته باشیم و بخواهیم به روال گذشته اوضاع اجتماعی و وضعیتی که در آن قرار داریم را تجزیه و تحلیل کنیم قطعاً دچار خطا می‌شویم.

*به عبارت دیگر روال حاکمیت این است که به محض حضور مردم در خیابان می‌گویند حتماً فتنه‌ای در کار است، حتماً جریان خارجی و دشمن خارجی در این اتفاق دخیل هستند و این افرادی که به خیابان می‌آیند عوامل خارجی هستند و در حقیقت همان تجزیه و تحلیل و تقسیم‌بندی انقلاب و ضدانقلاب که اوایل انقلاب داشتیم را استمرار می‌دهند و می‌گویند بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب هنوز عده‌ای انقلابی هستند و عده‌ای هم ضدانقلاب هستند. بر همین اساس افرادی که وارد صحنه می‌شوند و هر گونه اغتشاشی که به وجود می‌آید عامل خارجی دارد.

*اصلاح‌طلبان مخالف وضع موجود هستند اما برانداز نیستند، خشونت طلب هم نیستند و می‌گویند ما خشونت را نفی می‌کنیم، نظام را هم قبول داریم و می‌خواهیم در چارچوب قانون اساسی اصلاحاتی را انجام دهیم، دقیقاً همان نکته‌ای که خاتمی در بیانیه خود به آن اشاره کرده است.

*اصلاح‌طلبان با این رویکرد تاکنون به عنوان قوی‌ترین جریان سیاسی تجدیدنظر طلب و اصلاح‌طلب در صحنه حضور داشته و دارند البته اصلاح‌طلبان رقیب هم دارند که آن اصول‌گرایان هستند.

*نکته مهم این است که اصول‌گرایان به دو دسته تقسیم شدند یک دسته منتقد حاکمیت هستند و دسته دیگر محافظه کار و طرفدار حاکمیت هستند.

*جریاناتی مانند جبهه پایداری یک فرقه هستند کما اینکه احمدی‌نژاد هم یک فرقه است که با نگاه، رویکرد و قرائت خاصی از شیعه وارد صحنه سیاسی شد و در ۸ سالی که قدرت را در دست داشت سعی کرد همین قرائت را حاکم کند که در نهایت از طرف خود حاکمیت هم طرد شد و اصول‌گرایان هم او را کنار گذاشتند و لقب جریان انحرافی گرفت.

*جبهه پایداری ها را روی کار آورده‌اند از طرفی هنوز احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، است و در مقابل روحانی، خاتمی، کروبی و میرحسین موسوی در آن مجمع حضور ندارند.

*در عین حال که افرادی نظیر احمدی‌نژاد جریان انحرافی خوانده می‌شوند و جریان اصولگرا هم آنها را انحرافی می‌دانند اما نقش تعیین کننده‌ای در حاکمیت دارند و نیروهای آنها در مصادر امور هستند و برای کشور تصمیم می‌گیرند.

*صف‌بندی که نسبت به حاکمیت و مردم شکل گرفته با اتفاقاتی که در این ۵۰ روز اتفاق افتاد کاملاً متفاوت است به این معنی که دهه هشتادی ها پدیده اجتماعی نوظهوری هستند که باید این تفاوت را مشاهده کرد.

*دهه هشتادی ها نه مانند اصلاح‌طلبان هستند و نه مانند اصول‌گرایان منتقد و یا حاکمیتی هستند، نه به جبهه پایداری تعلق دارند، نه به هیچ چیز دیگر. دهه هشتادی ها ویژگی خاص خود را دارند، دقت دارند و اصرار می‌کنند که منتسب به هیچ جریان داخلی و خارجی نیستند.

*در عین حال براندازان در مخالفت با جمهوری اسلامی سوار این موج هستند اما دهه هشتادی ها خودشان را از این جریانات دور نگه داشتند و تا الان سعی کردند خود را منتسب به هیچ جریانی نکنند.

*دهه هشتادی ها پدیده نوظهور و داخلی هستند و این‌جوری نیست که از خارج آمده باشند و آن نکته که حاکمیت می‌گوید منشأ اعتراضات خارجی است درباره دهه هشتادی ها صدق نمی‌کند بلکه این اعتراض از ویژگی‌های خاص متولدین این دهه است.

*با استفاده از ایدئولوژی هر روز رانت های جدیدی به وجود می‌آید و می‌گویند مجلس انقلابی است. مگر انقلابی بودن صفت است که به هر کسی بدهند؟ انقلابی بودن مانند جانبازی است، جانبازی یک صفت است؟ ما در حال حاضر بسیجی داریم که اصلاً جنگ ندیده.

*انقلابی بودن یعنی چی؟ یعنی جمعی که نسبت به عموم مردم برتری دارند و در نتیجه طبیعی است که همه امتیازات در دست انقلابیون قرار بگیرد و در اینجا جایی برای غیر انقلابیون ندارند؟

*اگر مسئله اعتراضات به خوبی برای حاکمیت درک شود این اعتراضات به خدا تهدید نیست بلکه فرصت است چرا که اینها جوانان فهمیده ما هستند که باید آنها را مدیریت و نوازش کرد.

*معترضان مانند بچه‌هایی هستند که ممکن است عصبانی شوند و در این میان ظرفی بشکند نباید آنها را از خانه بیرون کرد بلکه باید حرف آنها را شنید.

*واقعاً فکر می‌کنم نفوذی ها تصمیم می‌گیرند و می‌خواهند کشور را از بین ببرند. تهدید در حاکمیت وجود دارد و باید خود را اصلاح کند و خود را از نفوذی ها تصفیه کند حاکمیت باید جاسوسان را بیرون و از نخبگان استفاده کند.

 

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=34554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics