• امروز : پنج شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Thursday - 29 September - 2022
2
در پیامی به کنگره انجمن اسلامی مهندسان ایران؛

سید محمد خاتمی: عدالت آنگاه تحقق می‌یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود؛ کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود/ برای درمان انحراف‌هایی که احیانا پدید آمده و می‌آید و اصلاح امور فکری و عملی کنیم

  • کد خبر : 33815
  • 21 مرداد 1401 - 18:46
سید محمد خاتمی: عدالت آنگاه تحقق می‌یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود؛ کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود/ برای درمان انحراف‌هایی که احیانا پدید آمده و می‌آید و اصلاح امور فکری و عملی کنیم
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان در پیامی به انجمن اسلامی مهندسان ایران تاکید کرد: عدالت آنگاه تحقق می یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود و کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود که اگر بود فساد از میان برمی خیزد و فقر و محرومیت و تبعیض محو می شود و پیشرفت همه جانبه رو می نماید و مقاومت و مقابله در برابر کژتابی ها، بدرفتاری ها و توطئه هایی که از بیرون و درون بهروزی مردم و اعتلای میهن را هدف قرار می دهد پدید می آید و پایدار می شود.

گیلان شهر /به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی به انجمن اسلامی مهندسان ایران نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود، از آن جهت که انسان است) حقی است طبیعی و به نظر خداباوران ژرفانگرو خردمند، حقی است الهی، (چنانکه در اصل ۵۶ قانون اساسی آمده است و ظرفه اینکه آدمی به تجربه تاریخی و مسیر پرهزینه اش برای دستیابی به سامان مناسب تر برای زندگی جمعی، به آن رسیده است.

انسان در جمع زندگی می کند و جمع برمدار قدرت سامان یافته پدید می آید و پایدار می شود. مهم این است که قدرت، متعلق به مردم باشد و قدرت متمرکز و سامان یافته ناشی از قدرت منتشر یعنی مردم) و نماینده آن و تحت نظارت آن باشد.

یکی از عمده ترین عامل های نگونساری و فلاکت های بشری در تاریخ این بوده است که قدرت متمرکز از مدار خود خارج شده است و به جای اینکه ناشی از اراده و رضایت مردمان و نماینده آنان باشد، خود را ارباب مردم دانسته و مردم را فرمان بردار مطلق خود و خود را فرمانده مطلق دانسته است و منطق ویرانگر «الحق لمن غلب» برمنطق «فاعرف الحق تعرف أهله، غلبه یافته است. و درهنگام پرشور و شعورآفرین عاشورایی، توجه به فلسفه عاشورا و بینش و منش حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که مظهرخداباوری، مردم خواهی، اخلاق محوری و ایثار بوده است اهمیت فراوان دارد.

امام شهید، با فریاد بلندی که چون طوفان در رواق تاریخ پیچید، خطاب به مردمی که برای کشتن او آمده بودند فرمود: «اگر دین ندارید و از روز بازپسین بیمی به خود راه نمی دهید، در دنیایتان آزاده باشید. او، آزادی و آزادگی را منوط به دینداری نکرد، بلکه دینداری را پاسدار و تقویت کننده آزادگی که جوهر آدمی است دانست.

این پیام بلند و آموزه درخشان عاشورایی برای ملت سرفراز ایران که آفریننده انقلاب بزرگی بوده است که جنبه سلبی آن عبارت است از نفی استبداد، نفی استعمار و نفی عقب ماندگی و عقب افتادگی و جنبه ایجابی آن در استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی مردم مدار و عدالت محور خودنمایی می کند. از اهمیت مضاعف برخوردار است.

عدالت آنگاه تحقق می یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود و کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود که اگر بود فساد از میان برمی خیزد و فقر و محرومیت و تبعیض محو می شود و پیشرفت همه جانبه رو می نماید و مقاومت و مقابله در برابر کژتابی ها، بدرفتاری ها و توطئه هایی که از بیرون و درون بهروزی مردم و اعتلای میهن را هدف قرار می دهد پدید می آید و پایدار می شود.

بکوشیم تا جمهوری اسلامی را چنین بدانیم و چنین بخواهیم و برای استقرار آن و درمان انحراف هایی که احیانا پدید آمده و می آید و اصلاح امور در جهت خواست تاریخی این ملت بزرگ و نومید و ناکام کردن آنان که عترت، برخورداری و سربلندی ملت ما را نمی خواهند تلاش و مجاهدت فکری و عملی کنیم

با ادای احترام به انجمن اسلامی مهندسان ایران و همه نهادهای مدنی خیرخواه ، کامروایی این انجمن محترم را در نشست سراسری خود در جهت تأمین خیر و منافع ملت و کشور و شناخت و شناسایی «جمهوری اسلامی» آنگونه که باید باشد از خداوند منان خواستارم.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=33815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics