• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 9621
11
?غلامرضا محفوظی (عضو هیات علمی دانشگاه گیلان)

اگر در چهار دهه گذشته از نظام ارزی شناور مدیریت شده استفاده می کردیم؛ الآن نرخ حقیقی هر دلار چه قدر می شد؟

  • کد خبر : 33303
  • 31 خرداد 1401 - 20:27
اگر در چهار دهه گذشته از نظام ارزی شناور مدیریت شده استفاده می کردیم؛ الآن نرخ حقیقی هر دلار چه قدر می شد؟

گیلان شهر :غلامرضا محفوظی اگر در چهار دهه گذشته از نظام ارزی شناور مدیریت شده استفاده می کردیم؛ الآن نرخ حقیقی هر دلار چه قدر می شد؟ اساسا ثبات نرخ ارز، اقتصاد کشور را پیش بینی پذیر کرده و برنامه ریزی را برای تصمیم گیران و فعالان اقتصادی تسهیل می نماید. یکی از ویژگی های با […]

گیلان شهر :غلامرضا محفوظی اگر در چهار دهه گذشته از نظام ارزی شناور مدیریت شده استفاده می کردیم؛ الآن نرخ حقیقی هر دلار چه قدر می شد؟

اساسا ثبات نرخ ارز، اقتصاد کشور را پیش بینی پذیر کرده و برنامه ریزی را برای تصمیم گیران و فعالان اقتصادی تسهیل می نماید.

یکی از ویژگی های با اهمیت ثبات نرخ ارز، کاهش ریسک برای سرمایه گذاری های خارجی و در نتیجه سهولت جذب سرمایه گذاری های مذکور و با هزینه پایین می باشد.

علی رغم ارجح بودن ثبات نرخ ارز، نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار داد این است که تثبیت نرخ ارز نباید منجر به دستکاری غیر واقعی متغیرهای اقتصادی شود؛ چرا که این کار اساسا در بلند مدت غیر ممکن می باشد!

اگر امکان تثبیت نرخ ارز از طریق سیاست گذاری و مدیریت عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ارز (و نه صرفا با دخالت مستقیم و دستکاری در بازار ارز) وجود داشته باشد؛ این روش توصیه می گردد و اگر خیر؛ باید نظام ارزی دیگری را انتخاب نمود.

با عنایت به تجارب و شرایط موجود در اقتصاد ایران؛ بویژه نرخ تورم دورقمی اقتصاد در چهار دهه گذشته؛ بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مالی ”نظام ارزی شناور مدیریت شده“ را برای کشور ما توصیه می کنند.طبق این نظام ارزی توصیه می گردد با توجه به تورم نسبی و مقایسه نرخ تورم در ایران و آمریکا؛ نرخ ارز هدف گذاری شده و به تدریج در طی دوره های مختلف با دخالت و مدیریت بانک مرکزی اقدام لازم انجام شود.

با توجه به داده های صندوق بین المللی پول (نمودار بالا) در ۴۳ سال گذشته تورم ایران به طور متوسط ۱۷٫۴ % بیش از تورم آمریکا بوده است. به عبارت دیگر در ۴۳ سال گذشته ارزش ریال در مقایسه با دلار؛ ۹۵۸ مرتبه تضعیف و یا دلار ۹۵۸ مرتبه تقویت شده است.

با در نظر گرفتن نرخ ۲۰ تومان برای هر دلار در سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰ میلادی)؛ اگر از چهار دهه گذشنه از نظام ارزی شناور مدیریت شده استفاده می کردیم، الآن نرخ حقیقی برای هر دلار ۱۹۱۶۰ تومان به دست می آید !

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=33303

خبر های مرتبط

30فروردین
جدول میزان پرداختی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
29فروردین
جزییات جدید درباره واریز سوم سود عدالت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics