• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9615
4
اردوغان بی توجه به مخالفت ها سد «ایلیسو» در رود دجله را افتتاح کرد؛

زنگ خطر فاجعه زیست محیطی در ۲۳ استان ایران

  • کد خبر : 30374
  • 22 آبان 1400 - 21:43
زنگ خطر فاجعه زیست محیطی در ۲۳ استان ایران

گیلان شهر :: علی رغم تمام انتقادات مطرح شده در ایران و عراق طی چند سال گذشته،رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه سد ایلیسو برروی رود دجله را افتتاح کرد. او در مراسم افتتاح این سد بارها تکرار کرد: افتتاح این سد بزرگترین پاسخ به دشمنان قسم خورده ترکیه است. ساخت این سد برروی رود […]

او در مراسم افتتاح این سد بارها تکرار کرد: افتتاح این سد بزرگترین پاسخ به دشمنان قسم خورده ترکیه است.

ساخت این سد برروی رود دجله که مستقیماً از ترکیه وارد عراق می‌شود و سرانجام به تالاب هورالعظیم می‌رسد طی ۴ سال گذشته باعث انتقادات شدید فعالان محیط زیست،مقامات دولتی و شماری از نمایندگان مجلس ایران شده بود.

منتقدان می‌گویند با احداث این سد از ورود ۵۶ درصد منابع آب دجله به ایران و عراق جلوگیری می‌شود که در نتیجه باید منتظر مرگ قریب‌الوقوع تالاب هورالعظیم و یک فاجعه بزرگ زیست‌محیطی در ایران بود.

گنجایش این سد ۴۳ میلیارد متر مکعب یعنی سه برابر بیشتر از بزرگ ترین سد ایران یعنی کرخه است.موضوعی که باعث هشدار نسبت به حذف حق آبه توسط ترکیه و وضعیت تامین آب و خشک سالی و معضل ریزگردها برای مردم ساکن در ۲۵ استان غربی و مرکزی ایران می‌شود.

ترکیه:سد برای عراق و ایران مشکل ساز نیست

در عین حال مقامات ترکیه مدعی هستند که این سد با هدف تولید انرژی برقابی احداث شده و پس از آبگیری کامل، مشکلی برای جریان آب رودخانه دجله ایجاد نخواهد کرد.آنها شاهد ادعای خود را وفاداری به برنامه زمان بندی شده بین عراق و ترکیه می دانند که مقرر شده بود که این سد در مدت ۳ سال آبگیری شود تا جریان آب رودخانه قطع نشود و بر اساس این توافق، افتتاح رسمی این سد پس از ۳ سال انجام شد. از بین ۲۳ میلیون سکنه حوضه فرات ۴۴درصد درعراق و ۳۱درصد آن در ترکیه زندگی می کنند.

سال ۹۷ عبدالله حاتمیان نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به سد سازی های ترکیه و سد ایلیسو گفته بود: اراضی هورالعظیم نزدیک پانصد هزار هکتار است که قسمت ایران در حال حاضر خشک شدن است و با آبگیری ایلسو قسمت عراق نیز به صورت کامل خشک خواهد شد. او هشدار داده بود که به دلیل بحران ریزگردها و کم آبی زندگی در ۲۳ استان ما غیر ممکن می شود و مردم این مناطق مجبور به مهاجرت به مناطق مرکزی و شمالی کشور می شوند. به همین دلیل با آب گیری این سد در ترکیه وضعیت بسیار بسیار نگران کننده تر خواهد شد.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=30374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics