وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این لایحه، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص، شایستگی و عملکرد رقابتی معلمان است، گفت: دایره شمول این لایحه، طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور که در ۵ رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند، است و به تناسب رتبه برای آن‌ها فوق العاده رتبه‌بندی قرار می‌گیرد که به طور متوسط حدود ۲۵ درصد بیشتر از میانگین حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می‌شود.

نماینده ادوار مجلس افزود: این لایحه باز هم به کمیسیون آموزش بازگشته است و تصور بنده این است که برخی از دوستان ما حتی یکبار هم این لایحه را مطالعه نکرده اند که از این لایحه دفاع مطلق می‌کنند.

جعفرزاده با تأکید بر اینکه باید ابهامات و اشکالات این لایحه در مجلس برطرف شود، تصریح کرد: یکی از ابهامات، ابهام در هدف اصلی لایحه است و عدم تفکیک میان سنجش عملکرد و سنجس شایستگی در لایحه باز نشده است.

عضو سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با دیارمیرزا عدم تبعیت از رویکرد شایستگی محور و گره زدن اجرای این قانون به بودجه سالیانه است را از دیگر مشکلات لایحه رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد و افزود: این لایحه نباید به صورت شرطی به مجلس بیاید.

نماینده سابق رشت در مجلس ادامه داد: نبود امکان دسترسی به رتبه ۵ برای معلمان یکی دیگر از مشکلات است به طوریکه دانشجومعلمی که ۳۰ سال هم سابقه خدمت داشته باشد، نمی‌تواند رتبه ۵ را کسب کند!

وی با اشاره به تضییع حقوق مکتسبه معلمان موجود (کسانی که در حال حاضر معلم هستند)، اظهار داشت: انگار این لایحه برای نسل‌های آتی نوشته شده است.

عضو سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، لحاظ کردن ناصحیح سنوات خدمت و مدرک تحصیلی به عنوان عوامل شایستگی را از دیگر نواقص لایحه رتبه‌بندی معلمان دانست و تأکید کرد: نمی‌توان صرفا سنوات خدمت و مدرک تحصیلی عامل شایستگی باشد.

با یک آزمون نمی‌توان شایستگی افراد را شناسایی کرد | عدم دسترسی به رتبه ۴ و ۵ برای معلمان!

جعفرزاده ایمن آبادی تأکید کرد: با یک آزمون نمی‌توان شایستگی افراد را شناسایی کرد زیرا یک آزمون نمی‌تواند مبنایی برای شایستگی معلمان باشد.

نماینده ادوار مجلس در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به تعیین ناصحیح سقف برای دستیابی به رتبه‌ها، گفت: سقف را به گونه‌ای طراحی کردند که اکتساب آن‌ها و عدم رسیدگی به رتبه را تقریبا محرز می‌کند.

وی با بیان اینکه دسترسی به رتبه ۴ و ۵ برای همه معلمان کشور حداقل تا ۴ سال آینده امکان پذیر نیست، اظهار کرد: لایحه را با ظرافتی طراحی کردند که با عرض پوزش بعضا اگر لایحه نبود بهتر بود زیرا با این لایحه یک منتی بر سر معلمان گذاشته می‌شود و به ماننده این است که بگویند وسط کره زمین اینجا است حالا شما بیایید متر کنید!

نماینده سابق رشت در مجلس با تأکید بر اینکه تقریبا تا ۴ سال آینده به صراحت می‌گویم هیچ معلمی به رتبه ۴ و ۵ نمی‌رسد، گفت: معین نبودن بسیاری از مؤلفه‌های اصلی و محدود کردن امتیازات به افزایش حقوق از دیگر مشکلات این لایحه است.

جعفرزاده ایمن آبادی همچنین ادامه داد: در لایحه رتبه‌بندی از عبارت‌های شرطی بسیاری استفاده شده است در صورتی که نمی‌شود در قانون‌نویسی شرط گذاشت، باید بگویم به این شکل می‌شود و دولت موظف است بودجه آن را تأمین کند.

نادیده گرفتن معلمانی که در سمت‌های اداری اشتغال دارند

عضو سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یکی از بزرگترین اشکالات این طرح را نادیده گرفتن معلمانی که در سمت‌های اداری اشتغال دارند، عنوان کرد و افزود: این کار سبب می‌شود که تا در آینده همه بخواهند از ادارات خارج شوند و به مدارس بروند.

گرفتن اختیارات موسع از مجلس و واگذاری تصمیم بسیاری از مؤلفه‌های کلیدی و اصلی به هیأت وزیران و شورای عالی آموزش و پرورش از دیگر مشکلات لایحه رتبه‌بندی معلمان از نگاه جعفرزاده است و اظهار کرد: این موضوع بدان معناست که دیگر مجلس نمی‌تواند بر این طرح نظارت کند!

باید رتبه‌بندی براساس تورم موجود باشد

وی استفاده از عبارات شرطی، گرفتن اختیارات قانون و عدم دسترسی به رتبه‌های بالا برای معلمان را از مهمترین مشکلات لایحه رتبه‌بندی دانست و تأکید کرد: باید رتبه‌بندی براساس تورم موجود که بسیار برای جامعه فرهنگیان نگران کننده است، باشد.

نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: با توجه به تکلیف اسناد بالادستی به ویژه ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص رتبه‌بندی، پیشنهاد من این است که برای اینکه به بودجه ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم، کلیات این لایحه تصویب شود اما واقعا این ایراداتی که مطرح شد باید رفع شود.

جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با دیارمیرزا افزود: این لایحه باید با اسناد بالادستی از جمله ارتقای توانمندی و شایستگی معلمان، استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌‎ای و استقرار نظام پرداخت مبتنی بر رتبه‎بندی و عملکرد منطبق شود.

عضو سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اگر کسی این لایحه را بخواند متوجه می‌شود با این لایحه منتی بر سر معلمان گذاشته می‌شود اما از آن طرف قصه، هرجا را نگاه کنید برای این نسل از معلمان نیست.

لایحه رتبه‌بندی «آش نخورده و دهن سوخته» برای فرهنگیان است

وی همچنین با اشاره به اینکه در این لایحه برای کسانی که بازنشسته شدند، هیچ تدبیری سنجیده نشده است، تأکید کرد: به ماننده قانون متناسب‌سازی و همسان‌سازی باید ۹۰ درصد وضعیت حال افراد را در حکم بازنشستگی اعمال کنند.

نماینده سابق رشت در مجلس در پایان اظهار داشت: فکر می‌کنم دوستان باید این لایحه را دقیق مطالعه کنند و اجازه تصویب آن را ندهند زیرا این لایحه سبب آش نخورده و دهن سوخته برای جامعه فرهنگیان می‌شود.