• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
2

اسب کاسپین نگین درخشان صنعت اسب کشور  

  • کد خبر : 29978
  • 29 شهریور 1400 - 19:20
اسب کاسپین نگین درخشان صنعت اسب کشور  
اسب کاسپین نگین درخشان صنعت اسب کشور  

گیلان شهر :معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان گفت: اسب کاسپین به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد می تواند همچون نگینی درخشان موجب شکوفایی صنعت اسب کشور شود.  

هوشنگ دهقان زاده در گفت و گو با ایسنا یکی از فعالیت مهم این مرکز را حفظ ذخایر ژنیتکی اسب کاسپین عنوان کرد و گفت: اسب کاسپین ارزش جهانی بالایی دارد.

وی افزود: حدود ۵۰۰ راس اسب کاسپین در کشور وجود دارد و در استان گیلان بیشترین جمعیت این گونه جانوری ارزشمند در شهرستان رضوانشهر وجود دارد.

دهقان‌زاده خاطرنشان کرد: در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان نیز از ۴۰ راس اسب کاسپین نگهداری می شود و مطالعات و دستاوردهای مهمی از اسب کاسپین کسب شده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان گفت: اسب کاسپین اسبی خونگرم است که علیرغم قد و قامت کوتاهی که دارد بسیار زیبا است.

وی تصریح کرد: اسب کاسپین متقاضیان زیادی در دنیا دارد و گسترش جمعیت آن منجر به شکوفایی صنعت اسب کشور خواهد شد.

دهقان زاده گفت: این نژاد اسپ برای اولین بار توسط خانم لوئیز فیروز و با انگیزه دستیابی به اسب مناسب جهت آموزش سوارکاری و سواری آزاد به کودکان و نوجوانان در اطراف آمل به صورت تصادفی مورد شناسایی قرار گرفت.

وی به واسطه داشتن تحصیلات در علوم دامی و آشنایی با انواع نژادهای اسب، به ویژگیهای منحصر به فرد و ارزشهای خاص این نژاد پی برد و بر اساس مطالعات و تحقیقات خود در طی مدت کوتاهی جوامع بین‌المللی پرورش اسب را مجاب به قبول این نوع اسب کوچک ایرانی به عنوان نژادی منحصر به فرد کرد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان خاطرنشان کرد: اسب کاسپین به لحاظ ظاهری، تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد و بر خلاف بسیاری از اسبچه‌ها که دارای دست و پای کوتاه و تنه درشت هستند، اسپی مینیاتوری محسوب می‌شود و شناخت آن از روی تصویر به‌راحتی امکانپذیر نیست.

به گزارش ایسنا، اسب کاسپین دارای شباهت بسیار با اسب نژاد عرب است این اسب دارای سری کوچک، چشم‌های درشت و برجسته، پیشانی کمی محدب و گوش‌های کوچک است. پوزه این اسب کوچک و دارای منخرین باز است گردن اسپ کاسپین دارای قوس است و تناسبی مناسب دارد. یال و دم پر پشت و زیبا، کمر کشیده و بدن باریک را از ویژگی‌های اسب کاسپین است و اندام حرکتی ظریف دارد و از استخوان‌بندی بسیار قوی و محکم برخوردار است.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=29978

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics