• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 9621
3
استاندار گیلان عنوان کرد

افتتاح راه آهن رشت – کاسپین در خرداد آینده

  • کد خبر : 28034
  • 02 اسفند 1399 - 18:53
افتتاح راه آهن رشت – کاسپین در خرداد آینده
گیلان استاندار گیلان، از بهره برداری از راه آهن رشت - کاسپین تا خردادماه سال ۱۴۰۰ خبر داد و عنوان کرد: این پروژه برای اتمام به بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش گیلان شهر :ارسلان زارع شامگاه جمعه در برنامه «در مسیر توسعه»، با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون دولت، ملت و نظام به انحای مختلف با مشکلاتی از ناحیه توطئه های دشمنان مواجه بودند، اظهار کرد: با توکل به قدرت باری تعالی و همراهی و همدلی و مشارکت مردم و تلاش خدمتگزاران در طول ۴۲ سال گذشته اقدامات ارزشمندی در کشور و استان اتفاق افتاده است.

وی شاخص های عمرانی، آبادانی و اقتصادی بعد از انقلاب را قابل قیاس با دوران گذشته ندانست و افزود: اساس این انقلاب جمهوریت و اسلامیت، یعنی دین، ایمان، معنویت و توکل به خدا در کنار اتکا به مردم و مشارکت آنان بوده است.

استاندار گیلان، با اشاره به تشدید تحریم های ظالمانه و غیر قانونی دولت استکبار در سال جاری و شیوع بیماری کرونا، تصریح کرد: این شرایط سخت همه فعالیت ها به ویژه اقتصادی را تحت تاثیر زیادی قرار داده است و مردم با مشکلاتی مواجه شدند، اما به سبب همراهی خوب فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان اقتصادی، اقدامات شایسته ای صورت گرفت.

زارع، از افتتاح ۸۹۵ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی با هزینه کرد ۴۸۱۱ میلیارد تومان در دهه فجر سال جاری خبر داد و اضافه کرد: این پروژه ها از لحاظ اعتبار رشد ۹۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

وی سهم بخش خصوصی و فعالان بخش های اقتصادی و شرکت های تعاونی در پروژه های دهه فجر امسال را ویژه دانست و یادآور شد: ۲۲۳۱ میلیارد تومان از پروژه های افتتاح شده توسط بخش خصوصی اجرا شد و نقش قابل توجهی در تثبیت و ایجاد اشتغال داشت.

استاندار گیلان، با اشاره به افتتاح ۷۱ طرح صنعتی با اعتبار ۱۵۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال ۱۱۲۷ نفر توسط فعالان اقتصادی، عنوان کرد: در بخش کشاورزی نیز ۱۶۲ طرج با ظرفیت اشتغال ۹۲۲ نفر داشتیم.

وی با بیان اینکه شهرستان های گیلان به طور متوسط بین ۵۰ تا ۲۰۰ پروژه کوچک و بزرگ دارند، خاطرنشان کرد: همه این پروژه ها دارای موافقت نامه بوده و در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها مصوب شده اند لذا پروژه های عمرانی و اقتصادی دارای پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۷۰ درصد که امکان اتمام آنان تا پایان دولت وجود دارد را شناسایی و اولویت بندی کردیم.

زارع، از شناسایی و تصویب ۶۱ پروژه مهم عمرانی و اقتصادی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان خبر داد و تاکید کرد: این پروژه ها عمدتا از اعتبارات ملی برخوردار هستند و نه فقط برای توسعه استان، بلکه برای توسعه کشور اثرگذاری فراوان دارند.

وی به پروژه ۸.۳ کیلومتر باقی مانده آزادراه قزوین – رشت در محدوده منجیل به رودبار اشاره کرد و گفت: این پروژه به لحاظ مسیر عمدتا دارای تونل و پل بوده و برای اجرای آن بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و هم اکنون به صورت دو شیفت کامل در حال اجراست.

استاندار گیلان، پروژه راه آهن رشت – کاسپین را مهمترین پروژه استان گیلان دانست و اظهار کرد: این پروژه تکمیل کننده کریدور جنوب به شمال و موجب اتصال دریای عمان و خلیج فارس به دریای خزر می شود. بی تردید راه آهن رشت – کاسپین ظرفیت بسیار ارزشمندی به لحاظ ترانزیتی و حمل و نقل کالا برای کشور ایجاد می کند و با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یکی از مزیت های اقتصادی گیلان محسوب می شود.

زارع، با بیان اینکه راه آهن رشت – کاسپین در دو قطعه شش(۱۷ کیلومتری) و هفت(۱۸ کیلومتری) به طول ۳۵ کیلومتر در حال اجراست، گفت: هفت کیلومتر از این پروژه در منطقه آزاد انزلی قرار دارد.

وی از بهره برداری از راه آهن رشت – کاسپین تا خردادماه سال ۱۴۰۰ خبر داد و عنوان کرد: این پروژه برای اتمام به بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ البته این پروژه با مشکلاتی از حیث شرایط اقلیمی و جغرافیایی و تملیک اراضی و تامین مصالح مواجه است، اما عمده این مشکلات در سال جاری رفع شده و تثبیت بستر صورت گرفته است. در ادامه این پروژه، راه آهن رشت – آستارا قرار دارد که با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) وارد همکاری شدیم و بخش هایی از آن پیش رفته است. با هماهنگی های صورت گرفته بین وزارت راه و شهرسازی و جمهوری آذربایجان، اجرای این پروژه طی ماه های آتی سرعت بیشتری می گیرد.

استاندار گیلان، تکمیل تصفیه خانه بزرگ رشت و تعریض محورهای چند شهرستان را از دیگر پروژه های قابل بهره برداری در دولت دوازدهم دانست و تصریح کرد: کتابخانه مرکزی رشت نیز به عنوان پروژه فرهنگی استان گیلان به بهره برداری خواهد رسید.

زارع، با اشاره به ظرفیت های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی گیلان به واسطه همجواری با دریای خزر و برخورداری از جمعیت قابل توجه بازار کشورهای شمال، یادآور شد: به دنبال تقویت زیرساخت های ریلی و دریایی همچون راه آهن رشت – کاسپین و رشت – آستارا و احداث پست اسکله های متعدد در بندر انزلی و منطقه آزاد انزلی و بندر آستارا و راه اندازی کشتی های رورو جهت افزایش ظرفیت مبادلات تجاری هستیم.

وی با اشاره به اعتماد کشورهای حوزه دریای خزر به تجار و بازرگانان ایرانی، عنوان کرد: با وجود همه محدودیت های تحریمی، سال گذشته ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و در سال جاری، با وجود کرونا به بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رسیدیم.

استاندار گیلان، با بیان اینکه گیلان ۷۳۹ واحد صنعتی راکد داشت، اضافه کرد: با تشکیل کارگروه رفع موانع تولید در استان و همه دستگاه ها و فعالان اقتصادی استان، ۴۲۰ واحد را طی سال گذشته تاکنون به چرخه تولید باز گرداندیم.

زارع، با اشاره به وجود ۱۱۷ واحد تملیک شده توسط بانک به واسطه بدهی معوقه، اظهار کرد: این واحدهای تملیک شده به ۶۹ واحد رسیده و به زودی بیش از ۲۰ واحد دیگر به چرخه تولید باز می گردد.

وی از پرداخت ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان اقتصادی در راستای جهش تولید خبر داد و اضافه کرد: ظرفیت پرداخت ۴۰۰۰ میلیارد تومان دیگر جهت توسعه اشتغال و محرومیت زدایی وجود دارد.

استاندار گیلان، ضمن قدردانی از همکاری بانک های عامل جهت تقسیط معوقه های واحدها تولیدی، گفت: آمادگی داریم مشکلات کارخانه پوشش را از طریق کارگروه رفع موانع تولید رفع کنیم تا زمینه اشتغال جوانان فراهم شود.

وی اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر انقلاب را سیاست راهبردی نظام و جزو برنامه های جدی دولت دانست و بیان کرد: خوشبختانه شاهد جهش تولید در بخش کشاورزی و صنعت استان هستیم.

زارع، با اشاره به فعال شدن دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گیلان، خاطرنشان کرد: این دبیرخانه به تسهیل مراودات و شناسایی ضوابط و قوانین مخل تجاری و اقتصادی می پردازد لذا عملکرد تجار و بازرگانان استان مطلوب بوده و برنامه های میان مدت و بلندمدت در حوزه زیرساخت های زمینی و دریایی استان داریم.

وی محیط زیست را مهمترین مولفه توسعه پایدار دانست و بیان کرد: بدون حفاظت از محیط زیست هرگز نمی توان به توسعه پایدار فکر کرد. متاسفانه بشر قدر داشته های خدادادی خودش را در کره زمین ندانست و این کم توجهی به محیط زیست در کشورهای کمتر توسعه یافته به چشم می خورد. استان گیلان نیز به سبب مواهب خدادادی نظیر جنگل و دریا و کوه از طبیعت زیبا و محیط زیست مطلوب برخوردار است، اما این کم توجهی ها در طول سالیان گذشته آسیب های جدی به محیط زیست وارد کرده است لذا مهمترین چالش ما محیط زیست است و پیگیری های مستمر و هدفمند برای احیای تالاب، جمع آوری فاضلاب دو رودخانه گوهررود و زرجوب و پیشگیری از تخریب جنگل ها و جلوگیری از قاچاق چوب انجام دادیم.

استاندار گیلان، از تصویب طرح احیای تالاب انزلی خبر داد و تاکید کرد: برای جمع آوری فاضلاب دو رودخانه رشت نیز با کمک شهرداری و شورای شهر و نمایندگان رشت، بندرانزلی و صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، طرح های علمی و کارشناسی جهت کاهش آسیب ها را ارائه کردیم.

زارع، گیلان را قطب تولید ام.دی.اف و صنایع سلولزی کشور دانست و یادآور شد: بدیهی است که ماده اولیه این صنعت بزرگ چوب بوده و اگر نتوانیم چوب را از طریق زراعت و واردات تامین کنیم، شاهد تخریب جنگل خواهیم بود لذا در حال حاضر کاشت درخت در ۲۵۰۰ هکتار از اراضی استان را از طریق مزایده آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه استان گیلان بعد از استان قم دومین استان درگیر کرونا بود، خاطرنشان کرد: در سوم اسفند ۹۸ سه مورد مثبت را شناسایی کردیم و در یک فاصله ۱۰ روزه تعداد بستری های استان به ۱۸۰۰ نفر رسید، اما با فداکاری کادر بهداشت و درمان و همراهی مردم، نسبت تعداد فوتی ها به بستری های کرونا در گیلان از میانگین کشور پایین تر است.

استاندار گیلان، با اشاره به وجود کمبودهای زیرساختی و امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی در استان، عنوان کرد: بسیاری از بیمارستان های گیلان دستگاه اکسیژن ساز و ونتیلاتور نداشتند، اما خوشبختانه حتی یک بیمار ما بدون پذیرش نماند و از ۱۵ اسفند سیر نزولی بیماری در استان اتفاق افتاد تا ۱۰ فروردین امسال تعداد بستری های ما به کمتر از نیم پیک رسید.

زارع، با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۰ بیمار کرونایی بستری داریم و شهرستان های ما دارای رنگ های آبی، زرد و نارنجی هستند، گفت: مردم باید هوشیاری خودشان را حفظ کنند و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

وی با اشاره به اثرگذاری کرونا بر فعالیت های اقتصادی، خاطرنشان کرد: استان گیلان با ۸۳ درصد پرداخت تسهیلات کرونایی در کشور اول است.

استاندار گیلان در پایان به برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: انتخابات بزرگترین رویداد سیاسی و اجتماعی کشور ماست و وزارت کشور پیش بینی های لازم را برای برگزاری یک انتخابات سالم، قانونمند و با حضور حداکثری مردم کرده تا هیچگونه آسیبی از ناحیه کرونا متوجه مردم نباشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=28034

برچسب ها

خبر های مرتبط

30فروردین
جدول میزان پرداختی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
29فروردین
جزییات جدید درباره واریز سوم سود عدالت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics