• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 9615
8
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان:

ورود هرگونه خودرو به پارک ملی بوجاق ممنوع است

  • کد خبر : 27626
  • 09 بهمن 1399 - 21:22
ورود هرگونه خودرو به پارک ملی بوجاق ممنوع است
گیلان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان، از هماهنگی یگان حفاظت محیط زیست با دستگاه قضا و نیروی انتظامی خبر داد و تصریح کرد: از امروز ورود هرگونه خودرو به داخل پارک ملی بوجاق ممنوع است.

به گزارش گیلان شهر :ساسان اکبری پور در گفت و گو با ایسنا پارک های ملی را بالاترین رده حفاظتی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست دانست و اظهار کرد: بعد از پارک ملی، مناطق حفاظت شده، منطقه شکار ممنوع و اثر طبیعی ملی از اهمیت حفاظتی ویژه برخوردار هستند.

وی پارک ملی خشکی – دریایی بوجاق کیاشهر را تنها پارک ملی خشکی – دریایی موجود در شمال کشور دانست و افزود: این پارک در کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، با بیان اینکه پارک ملی بوجاق یکی از مناطق اصلی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر از سمت سیبری به طرف گیلان است، تصریح کرد: قانون حفاظت از پارک ملی تردد، تخریب رستنی ها، شکار و صید را ممنوع کرده است، اما متاسفانه از زمان تاسیس پارک ملی بوجاق مسیر ورودی آن برای تمام مردم باز بوده و برخوردی نداشتیم.

اکبری پور، با اشاره به حضور خودروهای آفرود و موتورسواران در منطقه بوجاق، اضافه کرد: یگان حفاظت محیط زیست با قدم زدن و دوچرخه سواری افراد مخالف نیست، اما نباید ترددهای غیر مجاز برای تخریب رستنی ها و شکار و ریختن زباله داشته باشیم. متاسفانه در ایام تعطیل تعریف پارک ملی از بین می رود و با انبوهی از خودروها در این منطقه مواجه هستیم.

وی از هماهنگی یگان حفاظت محیط زیست با دستگاه قضا و نیروی انتظامی خبر داد و تصریح کرد: از امروز ورود هرگونه خودرو به داخل پارک ملی بوجاق ممنوع است تا بتوانیم قدمی برای حفاظت و حراست از تنها پارک ملی خشکی – دریایی شمال کشور که بستر مناسبی براب زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است برداریم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان، به نقش پارک ملی بوجاق در تعادل اکوسیستم منطقه اشاره کرد و گفت: رودخانه سفیدرود به عنوان پرآب ترین رودخانه شمال کشور و زایشگاه طبیعی ماهیان استخوانی و خاویاری از داخل منطقه بوجاق می گذرد و لذا حفاظت گونه های این رودخانه نیز بر عهده یگان حفاظت محیط زیست است.

اکبری پور، بر محکم تر شدن زنجیره حفاظتی تاکید کرد و یادآور شد: مرغابی سانان، قو، پلیکان و انواع پرندگان مهاجر به پارک ملی بوجاق می آیند و براساس سرشماری انجام گرفته طی سال جاری، شاهد سه برابر شدن جمعیت پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته هستیم که نتیجه افزایش اقدامات حفاظتی است.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر در صورت احساس آرامش در منطقه زادآوری خواهند داشت، خاطرنشان کرد: می خواهیم پارک ملی بوجاق را از حالت گذشته خارج کنیم تا آسایش طبیعت و پرندگان و حیوانات حفظ شود؛ البته زحمت اصلی این کار بر دوش محیط بانان است که با وجود تمام مشکلات و کمبودها، وظیفه خود را انجام می دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان، پارک ملی بوجاق را برای کشور مهم دانست و تصریح کرد: گاهی مردم محلی اقدامات حفاظت محیط زیست را در تقابل با معیشت خودشان می دانند، اما وظیفه ما حفاظت از میراث طبیعی برای آیندگان است.

اکبری پور، پارک ملی بوجاق را محل زمستان گذرانی درنای سیبری که در حال انقراض است دانست و گفت: باید این امانت را به عنوان میراث به آیندگان بسپاریم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=27626

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics