وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ وابستگی به نفت کاهش یافته که بر اساس آن این منابع از ۳۹۴ هزار میلیارد تومان به کمتر از ۲۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده، همچنین لایحه بودجه به صورت دو سقفی و دو زمانه است بدان معنا که یک سقف در ۶ ماهه اول و یک سقف در ۶ ماهه دوم در نظر گرفته شده و بر اساس آن اعتبارات تخصیص پیدا می کند.
وی اضافه کرد: در تبصره ۱۴ درباره دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تصمیماتی در حوزه منابع عمومی بودجه گرفته شد که از جمله آن می توان به تکلیف برای وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد که بر اساس آن برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می یابد همچنین برای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان پیشبینی شد.
به گفته زارع از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق این بود که به وزارت کشور به منظور مقابله با اثرات مخرب ریزگرد و تأثیر بر شبکه برق حدود ۳۵۱ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت. برای تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاهی حدود ۲۶۳ میلیارد تومان داده شد که حدود ۵۲۷ میلیارد تومان از این محل میان ۱۳ دانشگاه جامع و برتر کشور به نسبت مساوی تقسیم شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: برای طرحهای نوآورانه و شرکتهای دانشبنیان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور دو هزار و ۴۷ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است . همچنین دو هزار و ۵۴۶میلیارد تومان برای طرحهای آب و فاضلاب و راههای روستایی در سال آینده در نظر گرفته شده که می تواند برای رفع مشکل آبرسانی به روستاها و رفع راههای روستایی کارگشا باشد.
وی با اشاره به مشکلات شهر اهواز گفت: ۸۷۷ میلیارد تومان برای طرحهای آب و فاضلاب اهواز، حمیدیه، کارون و باوی پیشبینی شده است. همچنین کمیسیون تلفیق تصویب کرد که افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان هزار میلیارد تومان باشد.۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی به منظور اشتغالزایی و توانمندی زنان سرپرست خانوار پیشبینی شده است.
زارع تاکید کرد که تمام تلاش کمیسیون تلفیق این است که بررسی ردیفهای پیشنهادی دولت در حوزههای مختلف طی روزهای آینده انجام شود و همزمان با ان نمایندگان کلیات بودجه را در صحن بررسی میکنند.
وی در توضیح ۱۳۹ هزار میلیارد تومان منابع بودجه که توسط مجلس به بودجه اضافه شده گفت:به طور مثال ۱۷ هزار میلیارد تومان از حقوق ورودی خودروها از مناطق آزاد به دست میآید همچنین رقم واقعی مالیات بر ارزش افزوده ۸۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود در حالی که دولت آن را ۶۶ هزار میلیارد در نظر گرفته بود. همچنین عوارض خروج از کشور برای بهسازی روستاهای مرزی در نظر گرفتیم. دولت نیز سود سهام شرکتهای دولتی که کمتر از ۵۰ درصد بود را در لایحه بودجه نیاورده بود که ما به ازای آن ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم لذا منابع جدید نفتی نیستند و از آنجایی که پیشبینی دولت از این منابع نسبت به عملکرد آن در سال ۹۹ کمتر بود ما آن را افزایش دادیم، در واقع اتکای ما به نفت کمتر شده و سهام و اسناد خزانه اسلامی را به سمت تولید هدایت کردیم.
زارع در پایان گفت که حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی به منظور تولید نهاده، واکسن دامی و حمایت از بخش تولید به پیشنهاد مجلس اضافه شد.