• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 9607
5

تام کاتن: تهران نمی‌داند چه شانسی نصیبش شد/نماینده جدید ویژه آمریکا در امور ایران کیست؟+ تصاویر

  • کد خبر : 27452
  • 03 بهمن 1399 - 19:42
تام کاتن: تهران نمی‌داند چه شانسی نصیبش شد/نماینده جدید ویژه آمریکا در امور ایران کیست؟+ تصاویر
انتقاد شدید چهره‌های ضدایرانی از انتصاب «رابرت مالی» به عنوان نماینده ویژه بایدن در امور ایران / تام کاتن: تهران نمی‌داند چه شانسی نصیبش شده؛ مالی سابقه‌ی طولانی در دشمنی با اسرائیل دارد رابرت مالی، فرزند یکی از یهودیان سوریه است که در مصر به دنیا آمده است. او که به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور و هماهنگ کننده امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس فعالیت می‌کرد، پس از خروج از کاخ سفید به عنوان رئیس و مدیر عامل «گروه بین‌المللی بحران» مستقر در واشنگتن دی‌سی فعالیت خود را پی گرفت.

به گزارش گیلان شهر ، اخیرا برخی رسانه‌ های آمریکایی نوشتند «رابرت مالی» دستیار ویژه «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا و یکی از اعضای گروه مذاکره‌ کنندگان هسته ‌ای او با ایران قرار است به عنوان نماینده (فرستاده) ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران منصوب شود.

«جوئیش‌ اینسایدر» رسانه یهودیان آمریکا روز چهارشنبه با اعلام این خبر از قول «منابع آگاه» نوشت: «رابرت مالی که در سمت مقام امنیت ملی در دولت اوباما خدمت می ‌کرد‌، در دولت بایدن برای تصدی سمت نماینده ویژه در مورد ایران در نظر گرفته شده است.»

Untitled2
«جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا هنوز این انتصاب را اعلام نکرده و منابع رسمی در دولت جدید نیز هنوز آن را تأیید نکرده‌ اند.

تیم انتقالی بایدن به درخواست جوئیش ‌اینسایدر پاسخ نداده و گفته در حال حاضر اعلانیه ‌ای در این خصوص ندارد. اما رسانه صهیونیستی، انتصاب مالی به این سمت را به تلاش جو بایدن برای دیپلماسی با ایران ارتباط داده است.

gettyimages-479038338-612x612

یک منبع نزدیک به تیم بایدن روز دوشنبه گذشته به شرط عدم افشای نامش به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود: «اگر ایران به پایبندی به توافق بازگردد ما هم به آن باز می ‌گردیم. این نخستین گام خواهد بود.» وی در ادامه تصریح کرده بود که بازگشت به توافق اولیه کف سیاست دولت بایدن در قبال ایران است نه سقف آن.

151201-robert-malley-senate-832a_f2081b9f2afb6e31609c8b6d2f02502e.nbcnews-fp-1200-630

منبع مورد استناد آسوشیتدپرس گفته بود: «[سیاست دولت بایدن در قبال ایران] به اینجا ختم نمی ‌شود.» مشاوران بایدن هم پیشتر گفته بودند دولت او قصد دارد از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای گفت ‌و گو با شریکان برای «تقویت و طولانی‌ تر کردن برجام» استفاده کند.

رابرت مالی کیست؟

«رابرت مالِی» در سال ۱۹۶۳ از باربارا مالی، یک فرد نیویورکی که برای هیئت جبهه آزادیبخش ملی الجزایر (FLN) در سازمان ملل کار می کرد، و همسرش سیمون مالی (۲۰۰۶-۱۹۲۳) ، یهودی متولد مصر روزنامه نگاری که در مصر بزرگ شده و به عنوان خبرنگار خارجی «ال گموریا» کار می کرد، بدنیا آمد.

پدر رابرت مالی بعنوان یک هوادار کمونیست، مدتی را در نیویورک گذراند و در مورد امور بین الملل ، به ویژه در مورد جنبش های ملی گرایانه، ضد امپریالیستی در آفریقا می نوشت و در قرار دادن جبهه آزادیبخش ملی الجزایر در نقشه جهانی سهم بسزایی داشت.

در سال ۱۹۶۹، سیمون مالی خانواده خود – از جمله پسرش رابرت – را به فرانسه منتقل کرد، و در آنجا مجله چپ افریقا (که بعدها آفریقا آسیا نام گرفت) را تأسیس کرد.

مالی ها تا سال ۱۹۸۰ در فرانسه ماندند، آن زمان «والری ژیسکارد د استانگر» رئیس جمهور وقت فرانسه به دلیل خصومت با دنیای غرب و رژیم اسرائیل، برای مدت کوتاهی سیمون مالی را از کشور به نیویورک اخراج کرد.

رابرت در دانشگاه ییل تحصیل کرد و در ۱۹۸۴ دانش آموخته رودز در کالج «مگدالن» آکسفورد بود و در آنجا دکترای خود را در رشته فلسفه سیاسی گرفت. وی در آنجا تز دکترای خود را در مورد« جهان گرایی سوم و انحطاط آن» نوشت. مالی به نوشتن درباره سیاست خارجی، از جمله توضیحات مفصلی درباره درگیری اسرائیلی ها و فلسطینی ها،  ادامه داد. وی تحصیلات عالی خود را در دانشکده حقوق هاروارد سپری کرد و در آنجا با همسر آینده اش «کارولین براون» آشنا شد. (این زوج دارای دو پسر به نام های «مایلز و بلیز بلیز براون» و یک دختر به نام «فرانسیس» هستند.)

D7hOjz3X4AElaSE

نکته جالب اینجاست که یکی دیگر از دانشجویان دانشکده حقوق، باراک اوباما بود و او با اوباما هم دانشگاهی بود.

در سال های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲، رابرت مالی منشی دادگستری دیوان عالی بایرون وایت بود.

حرفه

پس از کار در دیوان عالی، مالی به عضویت شورای روابط خارجی در آمد و در آنجا کتاب «ندای از الجزایر: جهان گرایی سوم  انقلاب و روی آوردن به اسلام» را منتشر کرد – کتابی که تحولات سیاسی الجزایر از اوایل قرن ۲۰ تا به حال، کاوش در زمینه های تاریخی و فکری بحران در الجزایر را توضیح می داد. کتاب او مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، و مالی به عنوان «فردی بسیار تحصیلکرده، خلاق در مشاهده ارتباطات و تأثیرات و فردی با استعداد» توصیف شد.

3241072._UY630_SR1200_630_

مالی از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ در دولت کلینتون به عنوان مدیر دموکراسی، حقوق بشر و امور بشردوستانه در شورای امنیت ملی خدمت کرد.

151201-robert-malley-camp-david-831a_f2081b9f2afb6e31609c8b6d2f02502e

وی در این پست به هماهنگی سیاست پناهندگان، تلاش برای ارتقا دموکراسی و حقوق بشر در خارج از کشور و سیاست های ایالات متحده در قبال کوبا کمک کرد.

وی از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ دستیار اجرایی مشاور امنیت ملی «سندی برگر» بود. در اکتبر ۱۹۹۸، مالی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور کلینتون در امور اعراب و اسرائیل منصوب شد؛ پستی که وی تا پایان دولت در سال ۲۰۰۱ در اختیار داشت.

D627-046-2000x1125

پس از خدمت خود در دولت، مالی مشاور ارشد سیاست مرکز صلح و توسعه اقتصادی خاورمیانه در واشنگتن شد. وی بعداً مدیر برنامه برای خاورمیانه و آفریقای شمالی در گروه بحران بین المللی در واشنگتن دی سی شد و تحلیلگران مستقر در امان ، قاهره ، بیروت ، تل آویو و بغداد را هدایت می کرد. تیم مالی با تمرکز شدید بر درگیری اعراب و اسرائیل، اوضاع عراق و جنبش های اسلام گرایان در سراسر منطقه، رویدادها از ایران تا مراکش را پوشش می داد. مالی همچنین تحولاتی را در ایالات متحده تحت پوشش قرار می داد که بر سیاست های خاورمیانه تأثیر می گذارد.

طبق مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۰۸، مالی در گذشته بدون اینکه نقش رسمی در کارزار داشته باشد، مشاوره غیررسمی را به مبارزات انتخاباتی ارائه می داد.

در سال ۲۰۰۸ به دلیل گزارش ملاقاتش با اعضای حماس ابتدا از ستاد انتخاباتی اوباما کنار گذاشته شد، اما در مارس ۲۰۱۴ به عنوان مشاور عالی او در امور خاورمیانه به خدمت گرفته شد.

tdy_kelly_obama_151201

بر این اساس، در تاریخ ۹ مه ۲۰۰۸ ، هنگامی که روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد که مالی در حال مذاکره با گروه حماس است، که توسط وزارت خارجه آمریکا در لیست سیاه  قرار داده شده است، این مبارزات روابط خود را با مالى قطع کرد. در پاسخ، مالی به تایمز گفت که به عنوان بخشی از همکاری خود با گروه بحران بین المللی، مرتبا با مقامات حماس در تماس بوده است.

مالی به ان بی سی نیوز گفت: «شغل من در گروه بحران بین المللی ملاقات با انواع افراد بدبین، و گزارش دادن در مورد آنچه آنها می گویند، است. من هیچگاه منکر کسی که با او ملاقات می کنم، نیستم. این همان چیزی است که من انجام می دهم.»

او گفت که ملاقات های خود را از قبل به وزارت خارجه اطلاع می دهد و پس از آن جلسات، نتیجه مختصری هم به این وزارتخانه گزارش می دهد. مالی مقالات زیادی را منتشر کرده است که در آنها از اسرائیلی ها (و جامعه بین المللی) می خواهد که حماس را پای میز مذاکره بیاورند تا آتش بس اسرائیل و فلسطین به دست بیاید و مطمئن باشند که هرگونه توافق با فلسطینی ها مورد احترام جنبش های اسلام گرایانه جامعه فلسطین نیز قرار خواهد گرفت.

robert-malley-672af683-e7c0-4113-8dc5-40fcab9e3fe-resize-750

نیویورک تایمز در ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ گزارش داد که مالی در حال پیوستن به دولت اوباما برای مشورت دادن در مورد سیاست خلیج فارس به عنوان مدیر ارشد شورای امنیت ملی است. در تاریخ ۶ مارس شورای امنیت ملی اعلام کرد که مالى جایگزین «فیلیپ گوردون» به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور و هماهنگ کننده کاخ سفید در خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس خواهد شد.

عضو تیم آمریکا در توافق هسته‌ ای با ایران 

رابرت مالی یکی از اعضای تیم آمریکا در توافق هسته‌ ای با ایران بود؛ توافقی که «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و آن را ناقص توصیف کرد.

KO5D6P5OM5GDZCGOXRNCR5UNZY

پس از خروج ترامپ، مالی از این کار او انتقاد کرد و گفت: «ترامپ تصمیم گرفت از توافق خارج شود تا به توافق بهتری دست پیدا کرده و رفتار ایران در منطقه را کنترل کند. اما طی یک سال گذشته شاهد چه چیزی بودیم؟ ایران هم اکنون در حال خروج از توافق بوده و بنابراین فعالیت‌های هسته‌ایش بدتر از زمانی خواهد بود که تحت این توافق بود.» وی در ادامه گفت: «این می ‌تواند به یک جنگ منجر شود که من عمیقا متقاعد شده ‌ام که رئیس جمهور خواهان آن نیست. اما من فکر می ‌کنم که (ترامپ) با خودش درگیر است چون سیاست ‌هایش در حال پیشبرد وی به سوی احتمال تقابل نظامی است که وی مخالف آن است.»

c05b2f790c244e1fb450ad2a32e80242b0-18-donald-trump-week.2x.rsocial.w600

او در ماه نوامبر گذشته از ترور هدفمند شهید «محسن فخری ‌زاده» معاون پیشین وزیر دفاع ایران انتقاد کرده و گفته بود که این حمله «از سرگیری دیپلماسی با ایران را برای جانشین ترامپ دشوارتر خواهد کرد.»

گفته می شود در سال ۲۰۱۹ هنگامی که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست سازمان ملل در نیویورک حضور یافته بود، رابرت مالی با این مقام ایرانی دیدار کرد.

تزار داعش

در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ گزارش شد که مالی به «تزار داعش» شورای امنیت ملی تبدیل خواهد شد. او در این حیطه، مسئول و هماهنگ‌ کننده سیاست‌ های دولت در قبال گروه تروریستی داعش شد.

Rob Malley Message 5 Jan 2018

او در این زمینه با «برت مک گورک» نماینده ویژه رئیس جمهور در کارزار مقابله با داعش همکاری می کرد.  رئیس جمهور همچنین از مالی و مک گورک خواست اقدامات لازم برای تقویت مشارکت آمریکا با عراق را انجام دهند و همچنین از تلاش های دیپلماتیک برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه حمایت کنند.

پس از خروج از کاخ سفید او به عنوان رئیس و مدیر عامل «گروه بین ‌المللی بحران» مستقر در واشنگتن دی‌ سی فعالیت خود را پی گرفت.

RobMalley_ChathamHouse28dec17_

ورود به تیم بایدن

نام مالی و خبر انتصاب احتمالی او در حالی دوباره بر سر زبان افتاده که اعضای تیم انتقالی بایدن تحقق بخشیدن به دیدگاه رئیس جمهور را برای دیپلماسی با ایران پس از خروج ترامپ از برجام آغاز کرده ‌اند.

https___d1e00ek4ebabms.cloudfront.net_production_40354a6a-6e8c-495a-8a9e-a25af227c2cf

«آرون دیوید میلر» یکی از مسئولان پیشین وزارت امور خارجه آمریکا و دوست نزدیک رابرت مالی که در حال حاضر عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین ‌المللی است، به «جوئیش اینسایدر» گفته است که او چون عضو تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ ای با ایران بوده، نقاط قوت و محدودیت ‌های برجام را می شناسد و مهم ‌تر از همه آن که او به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه پیشنهادی و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی پیشنهادی در دولت بایدن نزدیک است.

انتصاب رابرت مالی به عنوان نماینده آمریکا در امور ایران باعث عصبانی شدن برخی از جمهوریخواهان شد.

«تام کاتن» سناتور جمهوری خواه ایالت «آرکانزاس» در سنای آمریکا  مدعی شد که تصمیم بایدن برای انتصاب رابرت مالی به عنوان نماینده آمریکا در امور ایران اقدامی نگران کننده است. کاتن معتقد است که مالی نسبت به ایران مواضعی دوستانه دارد و با رژیم اسرائیل دشمنی دارد.جماران

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=27452

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics