• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 9615
11

۱۸ پروژه در منطقه آزاد انزلی به بهره برداری رسید

  • کد خبر : 27235
  • 25 دی 1399 - 15:02
۱۸ پروژه در منطقه آزاد انزلی به بهره برداری رسید
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی در آیین افتتاح طرح‌های توسعه ای گفت: به رغم وجود تحریم های ظالمانه و شرایط کرونا، ۱۸ پروژه زیرساختی و تولیدی با سرمایه‌گذاری هشت هزار و ۱۷۵میلیارد ریال با سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه به بهره برداری رسید.

به گزارش گیلان شهر :محمد ولی روزبهان روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های زیرساختی و تولیدی این منطقه با حضور مجازی حسن روحانی رییس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی با موقعیت ژئوپلتیک، و دو بندر بزرگ انزلی و کاسپین و زیرساختهای صنعتی ، گردشگری و تجاری ؛ نقش محوری در مبادلات تجاری کشورهای اوراسیا و کشورهای حاشیه دریای خزر دارد.

وی تاکید کرد:  کریدورهای عبوری از این منطقه همچون کریدور چین–قزاقستان–انزلی و کریدور شمال–جنوب، نقش کانون توسعه هرچه بیشتر صادرات مجدد و تأمین کالاهای اساسی کشور را برای این منطقه به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان متبوع او در سال جهش تولید با وجود فشار گسترده تحریمهای ظالمانه، شیوع بیماری کووید ۱۹؛علاوه بر فعالسازی برخی از واحدهای راکد،عملیات اجرایی طرح عظیم شهرک صنعتی شماره ۳ با ظرفیت بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی و با برآورد اشتغالزایی بیش از ۴ هزار نفر را نیز آغاز کرده است ،افزود:با بهره برداری از سومین شهرک صنعتی،ظرفیت صنعتی منطقه آزاد انزلی دو برابر می شود.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی حجم صادرات، و صادرات مجدد این منطقه در ۹ ماه نخست سال جاری را حدود ۱۵۰ میلیون دلار و با افزایش هفت درصدی نسبت به عملکرد سال گذشته اعلام و خاطرنشان کرد : در همین مدت میزان سرمایه گذاری داخلی محقق شده با رشد ۶۸درصدی از مرز ۱۶ هزار میلیارد ریال گذشته و سرمایه گذاری خارجی تحقق یافته نیز با رشد ۳۱درصدی به ۵۳ میلیون دلار رسیده است.
وی تصریح کرد:  ۱۸ طرح سرمایه گذاری افتتاح شده با ظرفیت بخش خصوصی و میزان سرمایه ای بیش از هشت هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال و اشتغال زایی مستقیم برای ۴۶۸ نفر در بخشهای بندری،صنعتی،مسکونی و گردشگری با دستور ریاست جمهوری به بهره برداری خواهند رسید.
روزبهان با اشاره دستور رییس جمهور مبنی بر تکمیل به هنگام مجتمع بندری کاسپین و اتصال راه آهن سراسری،در جریان بازدید از منطقه آزاد تجاری–صنعتی انزلی به عنوان دو برنامه محوری این منطقه، اضافه کرد:پروژه اصلی برنامه افتتاحیه امروز در راستای تکمیل زیرساختهای بنادر منطقه مربوط به بهره برداری از پست اسکله شماره ۱۳ مجتمع بندری کاسپین و امکانات پسکرانه مشتمل انبارهای سرپوشیده و روباز، به مساحت ۱۵ هزار مترمربع،مخزن روغن ۷ هزار تنی اختصاص یافته است.
وی افزود: با بهره برداری از این اسکله، تعداد اسکله‌های فعال مجتمع بندری کاسپین به چهار پست افزایش یافته و این درحالی است که هم اکنون ساخت ۳ پست اسکله دیگر نیز در دست اقدام می باشد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به افتتاح مخازن روغن ۶ هزار تن در مجتمع بندری انزلی تصریح کرد: همچنین  ۱۰ واحد تولیدی در حوزه صنایع الکترونیک،نساجی، پوشاک، کاغذ،پلاستیک و غیره نیز در مدار تولید قرار می گیرند و سه مجتمع مسکونی و اقامتی با ظرفیت ۲۸۵ واحد به همراه فاز اول  یک مجتمع تجاری–خدماتی به بهره برداری خواهد رسید.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=27235

خبر های مرتبط

30فروردین
جدول میزان پرداختی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
29فروردین
جزییات جدید درباره واریز سوم سود عدالت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics