• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 9615
4
یک فوق تخصص ریه:

ماسک صد درصد مانع از انتقال کرونا نمی شود/ نقش آلاینده ها در التهاب مخاط راه تنفسی

  • کد خبر : 27014
  • 18 دی 1399 - 17:42
ماسک صد درصد مانع از انتقال کرونا نمی شود/ نقش آلاینده ها در التهاب مخاط راه تنفسی
یک فوق تخصص ریه، با تاکید بر لزوم رعایت کامل مراقبت های بهداشتی و پرهیز از تماس های نزدیک با افراد، یادآور شد: افراد سعی کنند کمتر در تجمعات قرار گیرند و فواصل را رعایت کنند، زیرا ماسک صد درصد نمی تواند مانع از انتقال ویروس شود.

به گزارش گیلان شهر :دکتر آزیتا تنگستانی نژاد در گفت وگو با ایسنا، ویروس کرونا را از خانواده کروناویروس هایی دانست که انواع مختلف آن باعث ایجاد بیماری های تنفسی از جمله سرماخوردگی می شود و اظهار کرد: بخشی از کروناویروس ها در گذشته عامل ایجاد اپیدمی های سارس و مرس بودند.

وی بیماری سارس کووید۱۹ را عامل اپیدمی اخیر کروناویروس ها دانست و افزود: علائمی که این بیماری در فرد ایجاد می کند غیر اختصاصی بوده و لذا صرفا از روی علائم بالینی بیمار امکان افتراق بین سرماخوردگی و کرونا وجود ندارد.

این فوق تخصص ریه و بیماری های تنفسی، با بیان اینکه اغلب علائم سرماخوردگی در کویید۱۹ نیز مشاهده می شود، تصریح کرد: افرادی که علائم بالینی همچون تب، گلودرد، بدن درد و سرفه را نشان می دهند، حتما مبتلا به کرونا نیستند، اما چون در اپیدمی کرونا قرار داریم، باید کلیه این علائم را به عنوان کووید۱۹ در نظر بگیریم.

تنگستانی نژاد، با اشاره به شدت و ضعف بیماری کرونا در افراد مختلف، گفت: افراد در صورت علامتدار شدن باید قرنطینه شوند و درمان علامتی را آغاز کنند، اما در صورت تشدید علائم مراجعه به پزشک متخصص ضرورت دارد. در صورت همراهی تب و گلودرد و سرفه با علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ شک به کرونا تقویت می شود.

وی از افراد خواست در صورت علامتدار شدن ایزوله را جدی بگیرند و خاطرنشان کرد: معمولا علائم سرماخوردگی طی چند روز برطرف می شود و تب خفیف است، اما بیمار مبتلا به کرونا بعد از گذشت چند روز با تشدید علائم مواجه می شود لذا رعایت شرایط قرنطینه برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران بسیار مهم است.

این فوق تخصص ریه، با بیان اینکه در فصل سرد سال با شیوع بیماری  های تنفسی از جمله آنفلوانزا مواجه هستیم، عنوان کرد: سال های گذشته با اپیدمی آنفلوانزا مواجه بودیم، اما خوشبختانه امسال رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و شست وشوی مرتب دست ها با آب و صابون موجب شده با شیوع کمتر آنفلوانزای فصلی مواجه شویم لذا افراد در صورت علامتدار شدن، شرایط را کرونایی در نظر بگیرند.

تنگستانی نژاد، دقیق ترین روش برای تشخیص کرونا را انجام تست پی.سی.آر حلقی دانست و اضافه کرد: بیماران مبتلا به آنفلوانزا در صورت تشدید بیماری و بستری شدن، بعد از چند روز بهبود پیدا می کنند.

این فوق تخصص ریه، با تاکید بر لزوم رعایت کامل مراقبت های بهداشتی و پرهیز از تماس های نزدیک با افراد، یادآور شد: افراد سعی کنند کمتر در تجمعات قرار گیرند و فواصل را رعایت کنند، زیرا ماسک صد درصد نمی تواند مانع از انتقال ویروس شود.

وی با بیان اینکه ماسک زدن افراد علامتدار بسیار مهم است، ادامه داد: وقتی افراد در فاصله کمتر از دو متر از هم قرار می گیرند، باز هم احتمال مبتلا شدن به کرونا از طریق فرد آلوده وجود دارد، زیرا ماسک به صورت نسبی مانع از انتقال ویروس می شود و لذا ترکیب ماسک و فاصله گذاری اجتماعی الزامی است.

تنگستانی نژاد، با اشاره به نقش آلودگی هوا در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی به ویژه کرونا، اظهار کرد: براساس مطالعات علمی، بالا رفتن میزان آلاینده های موجود در هوا به خودی خود موجب افزایش سرعت انتقال بیماری های ویروسی نمی شود، اما آلودگی هوا خود با علائم تنفسی همراه است که موجب ایجاد التهاب در مخاط راه های تنفسی می شود.

این فوق تخصص ریه، از افراد دارای بیماری های زمینه ای ریوی مانند آسم خواست در هوای آلوده قرار نگیرند و بیان کرد: بیماران ریوی و افراد دارای التهاب مخاطات دستگاه تنفسی در صورت مواجهه با ویروس کرونا مستعدتر هستند و علائم بیماری به صورت شدیدتر در فرد بروز می کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=27014

برچسب ها

خبر های مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics