• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
5
خبرفوری گزینه‌های سیاست‌خارجی پیش‌روی ترامپ در روزهای پایانی قدرت را بررسی می‌کند

پیام اعزام ۲ بمب‌افکن B52 آمریکا به منطقه / ترامپ هنوز به فکر جنگ است؟

  • کد خبر : 25849
  • 03 آذر 1399 - 15:56
پیام اعزام ۲ بمب‌افکن B52 آمریکا به منطقه / ترامپ هنوز به فکر جنگ است؟
آمریکا در آخرین روزهای قدرت ترامپ دو بمب‌افکن B52 به منطقه اعزام کرده که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد. پیام این قدرت‌نمایی چیست؟
گیلان شهر :برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در ریاض که انتظار می‌رفت تبدیل به یک نشست جنگ‌طلبانه علیه تهران شود، بدون هیچ موضع‌گیری مشخصی پایان یافت تا طرح پمپئو در سفر به منطقه خلیج‌فارس برای افزایش فشار بر ایران بار دیگر شکست بخورد.

همزمان با این شکست اما آمریکا قدرتمندترین بمب‌افکن‌های خود را به خلیج فارس فرستاده است. گفته شده آمریکا با هدف شلیک راکتی به سفارتش در بغداد این بمب‌افکن‌ها را فرستاده است.

آمریکا نیروهای مقاومت منطقه را در حمله به سفارت خود مقصر می‌داند اما ایران این اتهامات را رد کرده است.

هرگونه حمله نظامی، احتمال پیروزی یک نامزد نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ ایران را افزایش می‌دهد و شانس پیروزی دیپلماتها در این انتخابات را کاهش خواهد داد

پیش از این گفته شده بود که ترامپ حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران را بررسی کرده و برخی گمانه‌زنی‌ها اعزام بمب‌افکن به منطقه را در راستای این احتمال می‌دانند.

بیم آن می‌رود که آمریکا به بهانه حملات راکتی به سفارت خود، با بمب‌افکن‌های B52 حمله‌ای به ایران را سامان دهد. شاید برای همین است که سردار دهقان وزیر پیشین دفاع گفته است حتی حمله محدود به ایران، به یک جنگ فراگیر تبدیل خواهد شد. فرمانده سپاه هم تاکید کرده به هر تجاوزی پاسخی قاطع داده خواهد شد.

اگر ترامپ در آخرین هفته‌های قدرت خود به ایران حمله کند، کار بایدن برای بازگشت به برجام و گفتگو با تهران بشدت سخت خواهد شد. ترامپ حتی ممکن است از چنین حمله‌ای برای خرید زمان و ماندن در قدرت استفاده کند.

با این حال از یاد نباید برد که ترامپ مجوزی برای حمله نظامی بدون تایید کنگره ندارد و بعید است کنگره در هفته‌های پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید به او مجوز حمله به ایران را بدهد. بنابراین گمانه‌زنی‌ها بیشتر حاکی از قدرت‌نمایی بی‌حاصل آمریکا در منطقه همزمان با خروج نیروهای نظامی این کشور از عراق و افغانستان است.

در واقع کاخ سفید می‌ترسد خروج نظامیان آمریکا از این دو کشور نشان ضعف تلقی شود و برای همین با اعزام دو بمب‌افکن می‌خواهد نشان دهد هنوز میل به مداخله در منطقه خاورمیانه را دارد. پیامی که در رسوایی انتخاباتی در این کشور، بعید است از سوی حتی متحدان آمریکا چندان جدی گرفته شود.

با این همه هنوز تا روز آخر حضور ترامپ در کاخ سفید، نباید احتمال حمله نظامی را دست‌کم گرفت. به‌ویژه حمله از سوی نیروهای نیابتی نزدیک به آمریکا، مانند آنچه چندی قبل در جریان حمله داعش به سفارت ایران در افغانستان رخ داد. هرگونه حمله نظامی، احتمال پیروزی یک نامزد نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ ایران را افزایش می‌دهد و شانس پیروزی دیپلماتها در این انتخابات را کاهش خواهد داد.

 

منبع: خبر فوری

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=25849

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics