• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 9568
3
رئیس جمهور:

۱۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند/ تردد افراد با کارت ملی و کارت شناسایی معتبر

  • کد خبر : 25808
  • 01 آذر 1399 - 15:35
۱۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند/ تردد افراد با کارت ملی و کارت شناسایی معتبر
رییس جمهوری گفت:‌ تا پایان سال به نزدیک ۳۰ میلیون نفر ماهانه ۱۰۰ هزارتومان پرداخت می‌شود و ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند که بازپرداخت آن ۳۰ ماهه است.
به گزارش گیلان شهر : حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آغاز طرح جامع مقابله با کرونا از امروز-اول آذرماه- اظهارداشت: این طرح از امروز در شهرهایی که وضعیت قرمز، نارنجی و زرد دارند، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی  با یادآوری محدودیت‌های کرونایی در زمان‌آغاز شیوع کرونا در اسفند ماه سال گذشته، گفت: در واقع در آغاز شیوع کرونا که مربوط به اسفند سال قبل و فروردین امسال بود که ما یک دوره‌ بسیار سخت داشتیم. مقرراتی وضع شده بود که مردم همکاری خوبی کردند و وقتی ما وارد اردیبهشت شدیم، فشار کرونایی کاملا کم شد.

روحانی افزود: از اوایل اردیبهشت که فشار کم شده بود تا امروز حدود ۶ ماه از آن زمان می‌گذرد، در این مدت متاسفانه در برخی استان‌ها با موج دوم و اخیرا هم با موج سوم کرونا مواجه شدیم که تصمیم بر تعطیلی هوشمند شهرها گرفتیم.

رییس جمهوری افزود: هدف اصلی این است که انتقال ویروس را کنترل کنیم و انتقال ویروس به کمترین حد ممکن برسد. افراد مبتلا را سریعتر شناسایی و درمان کنیم و افرادی که باید قرنطینه شوند،  بدون نیاز به بستری شدن به خوبی مراقبت شوند. تجمع و تردد را کاهش دهیم.

روحانی با یادآوری اینکه بعضی جاها ناچار به تعطیلی شدیم تا تجمع و تردد کم شود، ‌ادامه داد:  قبلا می گفتیم همه پروتکل‌ها را مراعات کنند به خاطر این که خودتان و اقوامتان سالم بمانید و فشار از دوش کادر درمانی کاهش پیدا کند.

وی گفت: الان علاوه بر اینها ما تمام اصول را مراعات کنیم برای این که فشار اقتصادی بر کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی هرچه سریعتر کم شود. اگر همه دستورالعمل‌ها را مراعات کنند، ممکن است این تعطیلی‌ها به ۱۰ روز برسد اما اگر مراعات نکنیم ممکن است این دو هفته به نقطه مطلوب نرسد.

رییس جمهوری با تشریح الزمات موفقیت محدودیت‌ها پویا و تعطیلات گفت: اولین الزام موفقیت این طرح مسوولیت پذیری آحاد مردم است. این تعطیلات برای این بود که به مردم بگوییم ویروس کرونا خیلی جدی است و همه باید مراعات کنیم. بحث سر تعطیلی نبود که مغازه ای بسته شود. بحث این بود که مردم در فاصله های اجتماعی و برنامه های دورهمی مراعات کنند و جمع نشوند.
5fb8c764ce7ba_2020-11-21_11-23

 علت بسیاری از ابتلاها دورهمی‌های خانوادگی است

 روحانی با بیان اینکه دورهمی‌ها بیش از کسب و کارها مشکل ایجاد کرده است، ادامه داد: وقتی فردی فوت می‌کند، مردم در تشییع جنازه او شرکت می‌کنند می‌گویند اگر شرکت نکنیم بد است.  این جمع شدن‌ها مشکلات بسیاری ایجادکرده است.  قبلا می‌گفتند باید مراقب عطسه و سرفه بود. تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، نشان می‌دهد که خود حرف زدن و صحبت کردن هم افشانه‌های تنفسی را منتشر می کند که این افشانه‌ها ممکن است سنگین یا سبک باشد. در این شرایط وقتی افراد دور هم جمع می‌شوند و ماسک هم برداشته می‌شود اگر یک نفر مبتلا باشد، خود به خود باعث ابتلای بقیه می‌شود.

رییس دولت دوازدهم با یادآوری اینکه امروز بسیاری از ابتلاها، خانوادگی است، گفت: گاهی می‌بینیم یک یا دو نفر بیمار کاملا بی‌علامت یا با علامت ضعیف، همه را مبتلا کرده است. بنابراین مسئولیت پذیری آحاد افراد جامعه الزام نخست است تا این محدودیت اثربخش باشد.

بر اساس این پیشنهاد همه افراد جامعه باید کارت ملی یا کارت شناسایی معتبر با شماره ملی همراه خود داشته باشند تا به فرد مبتلا اجازه ندهیم وارد سیستم حمل و نقل، محل اجتماعات یا فضای کسب و کار شود

وی الزام دوم را ضمانت اجرای مصوبات برشمرد و ادامه داد: مصوبات بسیاری تصویب کردیم. امروز هم مصوباتی داشتیم. اینکه مرکب روی کاغذ باشد تاثیر ندارد. مصوبات باید اجرا شود. عده‌ای زیادی از مردم مصوبات را  اجرا می‌کنند اما افرادی کمی بی‌مبالات هستند بنابراین باید دستگاه‌هایی که مسئولیت ضمانت اجرا بر دوش آنان است مانند دستگاه‌های ناظر  بر اجرا، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، بسیج، تعزیرات، اتحادیه‌ها و همه کسانی که از طریق قرارگاه مصوبات به طور مرتب به آنان ابلاغ و اطلاع رسانی می‌شود، باید اقدام کنند و پایش مستمری داشته باشند.

تردد افراد با کارت ملی و کارت شناسایی معتبر

رییس دولت دوازدهم از ارائه پیشنهادی در جلسه امروز ستاد خبر داد که قرار است قرارگاه آن را بررسی کند و گفت: بر اساس این پیشنهاد همه افراد جامعه باید کارت ملی یا کارت شناسایی معتبر با شماره ملی همراه خود داشته باشند تا به فرد مبتلا اجازه ندهیم وارد سیستم حمل و نقل، محل اجتماعات یا فضای کسب و کار شود.

وی همکاری و همراهی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را به عنوان الزام سوم مورد تاکید قرار داد و گفت: در اجرای طرح جامع باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و این کار با موفقیت به سرانجام برسد.

 روحانی الزام چهارم را کمک و همیاری خیرین، بسیج، هلال احمر و حتی سمن‌ها دانست و گفت: همه باید در این زمینه یاری و کمک کنند مخصوصا به افرادی که در قرنطینه هستند و امروز اعلام شد که روزانه ۱۰۰ هزار تست سریع انجام خواهد گرفت و این کار موضوع مهمی است که اگرچه با آن تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد ولی از طرف دیگر شمار مرگ و میر و بستری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی الزام پنجم را اطلاع رسانی به موقع، شفاف و روشن ذکر کرد و گفت: تصمیماتی که اینجا یا در قرارگاه اتخاذ می‌شود و توصیه‌ها و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت دارد، باید با زبان روشن، صریح و واضح به مردم ابلاغ شود.

رییس جمهوری گفت: مسئله ششم اقناع سازی مردم است. مردم باید قانع شوند که در این شرایط راه دیگری نداریم چرا که واکسن و دارویی مطمئن نداریم بنابراین هیچ راهی جز اجرای توصیه‌ها و پروتکل‌های پزشکی و رعایت فاصله‌ها و مراعات اصول بهداشتی، دورهم جمع نشدن‌ها و کاهش تردد نداریم.

 ساعت ترددهای شبانه کاهش می‌یابد

وی افزود: یکی از مصوبات این بود که تردد شبانه از ساعت ۹ شب کاهش پیدا کند به دلیل این که بسیاری از این دورهمی‌ها ناشی از این ترددها است و اگر تردد قطع شود دورهمی‌ها کاهش می‌یابد. در کنار این کارها باید طرح‌های مکمل هم پیدا و اضافه کنیم که به نتیجه برسیم.

روحانی ادامه داد: الزام هفتم اقدام صدا و سیما برای ساعات فراغت مردم است. وقتی به مردم می‌گوییم در خانه بمانید خیلی مهم است که صدا و سیما برنامه‌های شاد داشته باشد و بتواند وقت مردم را به خوبی پر کند و آموزنده باشد و دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش هم از طریق فضای مجازی بتوانند کلاس‌های درس را ادامه دهند و در خانه با استاد و معلمشان در تماس باشند که این هم جزو الزاماتی است که باید اجرا شود.

رییس جمهوری الزام هشتم را اقدامات حمایتی و جبرانی ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه دو هفته کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی مردم تعطیل می‌شود، باید در حدی که توان و امکانات داریم، مردم را یاری و کمک کنیم به همین دلیل امروز مصوب شد برای حدود نزدیک ۳۰ میلیون نفر- ۲۹/۷ میلیون نفر – ماهانه تا پایان امسال هر ماه ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت کنیم. همچنین برای ۱۰ میلیون خانوار هم مقرر شد وام یک میلیون تومانی در اختیار آنها قرار بگیرد. شبیه همان وامی که اوایل سال در اختیار مردم قرار گرفت و آن وام هم ۳۰ ماهه است و مردم بازپرداخت می‌کنند.

روحانی افزود: مسئله پرداخت پول گاز و مشکلاتی که برای چک به وجود می‌آید و موارد دیگر که مشابه چیزهایی است که ما در اوایل سال برای موارد متعدد تصویب کرده بودیم و یک امهالی یک ماهه و دوماهه و یا ۴ ماه دادیم برای اینکه مشکلاتی که احتمالاً پیش روی مردم است، کاسته شود.

وی با تاکید بر لزوم همراهی و همکاری برای موفقیت طرح جامع مقابله با کرونا و محدودیت‌های پویا اظهارداشت: اگر تمام مردم دستور العمل‌ها را مراعات کنند و دورهمی‌ها را کنار بگذارند و تجمعات غیرضرور شرکت نکنند و ترددها را کاهش دهند نیاز به تعطیلی نداریم. در واقع این تعطیلات برای این بود که به مردم بگوییم شرایط، شرایط سخت و هشدار است. امیدوارم مردم با مراعات خود هم تعطیلات را کوتاه کنند و هم نقل و انتقال بیماری و هم فوتی‌ها را کاهش دهند.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://gilanshahr.ir/?p=25808

برچسب ها

خبر های مرتبط

28اسفند
پایان عملیات اجرایی اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین در قطعه منطقه آزاد انزلی
28اسفند
ارسال لایحه اصلاح ماده ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار به مجلس+ جزئیات
مرتضوی در حاشیه نشست شورای عالی کار خبر داد؛

ارسال لایحه اصلاح ماده ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار به مجلس+ جزئیات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

free counter with statistics